Blogglisten

lørdag 6. november 2010

Tea anyone?

I kveld er det enkel sjokolademousse på dessertmenyen. Og den lages etter fransk modell, kun med egg. Men for å gjøre det litt mer spennende har jeg prøvd meg litt frem med ulike smaker. Ofte kombinerer jeg sjokolade med smak av espressokaffe, det er for oss en perfekt avslutning på en god middag.



Denne gangen skal desserten passe for gjester som ikke er glad i kaffe, men som så absolutt foretrekker te.

Og hvorfor ikke? Det kan vi vel prøve. Og så topper jeg den med litt pisket krem, smaksatt med appelsinblomstvann. Fordi det er sånn en hyggelig flaske.

CUP OF TEA AND CHOCOLATE
Til 4 små kopper
100 g 70 % kakao sjokolade
2 ts Earl Grey te
2 eggeplommer
2 eggehviter

1/2 dl fløte
1 ss melis
Litt appelsinblomstvann


Smelt sjokoladen over vannbad sammen med et par ts nytruket Earl Grey te. Fjern bollen fra vannbadet og la avkjøle litt før du rører inn eggeplommene en om gangen. Stivpisk eggehvitene, ha gjerne i et par-tre saltkorn, da blir hvitene letter stive.

Fold inn de stivpiskede eggehvitene i sjoko/eggeblandingen. Begynn gjerne med en stor skje før du blander resten lett inn.

Fordel blandingen i 4 små kopper eller glass, og sett kjølig til moussen stivner.

Ved servering piskes fløten til krem med melisen. Smak til med appelsinblomstvann. Topp moussen med en skje krem og riv over litt mørk sjokolade.

8 kommentarer:

Iris sa...

Denne så absolutt ut som noe jeg kan like! Fikk skikkelig vann i munnen nå =D

swimzy sa...

Åhh, dette ser nydelig ut:)

Anonym sa...

sjokolade ja - har du en god oppskrift på å bruke eggehvittene jeg får igjen etter å lage vaniljekrem??? Helst med 4 eggehvitter, men da spør jeg om mye - så trist når jeg ender opp med å hive de i vasken!!!

Lemonia sa...

Spennende. :-) Jeg hadde nok likevel holdt med til kaffevarianten tror jeg.

Linn sa...

Jeg ville aldri kommet på kombinasjonen - men når du skriver det - og legger inn disse nydelige bildene - må jeg si at jeg virkelig får lyst til å prøve!

pepperkverna sa...

Takk til dere alle for hyggelige kommentarer. Og slev om jeg, som deg, Lemonia, er jeg veldig svak for kaffe/sjoko smaken, så ble denne ble så absolutt spiselig.

TIl minimum, kanskje du kunne prøve denne: http://pepperkverna.blogspot.com/2010/03/det-som-blir-igjen.html

eller denne: http://pepperkverna.blogspot.com/2009/10/lilla-lett-og-luftig.html

om du liker epler er kanskje denne noe å prøve:http://pepperkverna.blogspot.com/2010/09/problem-bade-her-og-der.html

Håper du liker noe av dette. Hege

Karianne sa...

Takk for kommentaren på bloggen min :) Her renner det over i min munn etter å ha lest i din..Og det skal jeg fortsette med! klem K

Anonym sa...

så koselig og fin blogg du har!

Blog Widget by LinkWithin