Blogglisten

søndag 30. november 2008

Den søte ventetid





Så tenner vi et lys i kveld,
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.
Så tenner vi ett lys i kveld,
vi tenner det for glede.










Og serverer gløgg med fyrrig nøttegodt………..




100 g usaltede pistasienøtter
4 ss sukker
2 ss honning
1 ts tørket chili



Hakk pistasienøttene slik at halvparten er ganske fint, nesten som mel, og resten er grovhakket. Rist nøttene forsiktig i en teflonpanne uten fettstoff til de er litt gyldne. Dryss over sukker og stek videre til sukkeret er smeltet. Tilsett honning og chili, og la det bruse opp og karamellisere et par minutter. Hell blandingen på bakepapir, jevn ut og la avkjøle. Knekk i biter ved servering.

19 kommentarer:

Hanne sa...

Testet og godkjent :-))

Brukte det vi hadde i hus - lettsaltede pistasjenøtter av den store typen og ingen chili, og det var supergodt.

Ninne sa...

Miam miam!! Du har nesten like lystall som meg du! Tror du det er en tilfeldighet, eller kansskje det er fordi vi er like frankofile begge to *fniiiiiiis*!

Ha en kjempekoselig adventstid!

Anonym sa...

Trevlig advent tid

Garance

May Britt sa...

Takk for at du besøkte min blogg. Må svare deg slik fordi du kom opp med no reply i min mail.
Vi har et quiltelag med mange produktive damer her så det er spennender hver gang vi har møte. Masse flott å se på.
Så koselig blogg du har.Her har du nok noen oppskrifter jeg må prøve meg på.

Anonym sa...

Takk for hyggelig hilsen. Må si jeg blir sulten av å se i bloggen din. Du har så flotte bilder. Tror jeg må prøve noen oppskrifter.

hvorfor ikke... sa...

Jeg er jammen meg så glad jeg kom over denne bloggen, din. Du har jo et oppkom av gode oppskrifter;)

Tror du jeg kan ha fersk chili i denne? Det bruker jeg mye, men jeg kan jo kjøpe chilipulver, også...

pepperkverna sa...

Til Hanne, har aldri prøvd med saltet pistasjenøtter. Det skal fosøkes!

TIL Ninni, en fin adventstid til deg og.

Garance, takk for hyggelig ønsker, håper du og får en hyggelig førjulstid. Hva heter forresten advent på fransk?

TIL May Britt og AnneH, takk for hyggelig svar.

Til hvorfor ikke. Kan sikkert bruke fersk chili, men er nok lenger holdbar med tørket. Jeg bruker ikke chilipulver, men knust tørket. Bare pass at det ikke er blandet med noe annet. Det er så mange av disse krydderblandingene som inneholder hvitløk og. Eller kjøp hel tørket cayennepepper ( de får du i pose fra BlackBoy), og knus selv. Men pass på, den er litt sterkere enn chili.

Hege

Beate sa...

Søte ventetid ja. Her var det mange fristelser! Bør ikke besøke deg nei, men så svak som jeg er for godt å spise er jeg redd jeg ikke klarer å motstå denne nei :)

Anonym sa...

Hei.. Her var det mye god mat, mye som frister !! :-) Du er flink !!

Anlen sa...

Å, så mykje herlig du har her! Eg vert svolten, og får berre lyst til å "gløyme" å gå på jobb og vere heime og lage til alt mulig...
Ha ei fin ventetid:)

Anonym sa...

det heter "Les Fêtes de L'Avent "....
ska kôpa ljus idag mina brinner fôr fort...
garance

annesand sa...

Lekker blogg du har! Kjenner jeg får vann i munnen nå...
Ønsker deg en fantastisk fin adventstid.

johanne`s rom sa...

Takk for hyggelig hilsen. Det nøttegodtet hørtes spennende ut. Ellers er det veldig mye fristende godt inne hos deg. Ha en hyggelig dag.

Anonym sa...

Med chili, det er helt etter min smak. Blir de harde eller myke?

pepperkverna sa...

TIL Janne Marijke, de blir harde, nesten litt som knekk. Hege

pepperkverna sa...

Til Beate, Strikkemor, Johannes rom og Annesand og Anlen, Tusen takk for hyggelige hilsener og god adventstid til dere.

Merci Garance, et bonne fete a toi!
Hege

Mia sa...

Så nydelig dette så ut da. Jeg elsker det diktet, og brettet ditt med adventslyset og godsakene så nesten for godt ut til å være sant...

Annas hjärtan sa...

Kikar in och säger hej! Fin blogg :-) Ha det!

MiaMaria sa...

Hej Hege!

Kul att du tittar in...

Och så många läckerheter du visar...man blir ju hungrig.....

HA´en härlig advent...
MiaMaria

Blog Widget by LinkWithin