Blogglisten

onsdag 10. november 2010

Fisk til hverdags

Vi prøver å ha fisk på middagsmenyen ihvertfall et par ganger i uken. Og siden vi er ganske så kresne med hensyn på kvalitet er utfordringen å rekke innom favorittfiskehandleren på Tjuholmen før den stenger. Som regel er det hesblesende løping fra bussen og inn døra hos fiskebutikken i siste minutt. Så blir det litt løpetrening i hverdagen og......





Hverdagsfisken skal være rask å lage og god å spise. Best funker det med filet, uten bein eller andre forstyrrende element. Og så bør den være saftig. Som den blir når den lages som "confit", dampet i vin og olje og urter. Og serveres med "eggesmør" i en aller annen form, det er B. så glad i.

For å forenkle serveringen i hverdagen, varier jeg ofte med ulike oljer tilberedt på forhånd. Disse holder seg fint noen dager i romtemperatur og passer som tilbehør både til kjøtt, fisk og pasta.



HVERDAGSTORSK MED VRI PÅ EGGESMØRET


Renskjært torskefilet, fersk og lekker
Et glass hvitvin
Romslig med olivenolje
Noen kvister fersk timian
Et par laurbærblader
Salt og nykvernet hvit pepper

TILBEHØR:
Kokte mandelpoteter
Vårløk i tynne ringer
Et par bløtkokte egg
2 ss smør
Salt og nykvernet hvit pepper
En liten skvis sitron
Noen blomsterkapers hvis du synes så
Finhakket persille

HVITLØKOLJE:
Olivenolje
Hakket fersk hvitløk

Lag hvitløkolje: Ha den hakkede hvitløken i oljen og varm opp. La syde/småkoke til gylden. Avkjøl og sil olje.

Salte og pepre fisken, og legg i ildfast form, bruk en form som ikke er større enn du behøver. Ha i et glass vin, ringle over romslig med olivenolje, legg i laurbær og frisk timian.

Dampe i ovnen på 180 grader i 12-15 minutter avhengig av tykkelse på fiskefileten.

Del de kokte potetene i passe store biter. Smelt s,ør i en kjele, ha i vårløkringene og la surre et minutt før du har i potetbitene. La det hele bli gjennom varmt.

Hakk de bløtkokte eggene grovt og ha over potetblandingen. Smak til med salt, pepper og en bitte, liten skvis av sitron. Ønsker du røffere smak kan du gjerne blande inn noen kapers.

Server fisken med poteteggeblandingen og napèr med hvitløkolje. Pynt evt. blomsterkapers og hakket persille.

9 kommentarer:

Annica Om Mat sa...

Åhhh...finnes ikke noe bedre enn torsk på hverdagsvis med eggesmør og poteter. Jeg får vann i munn:)Takk for tips om "vri" på eggesmør!

Hilsen
Annica

Sonja sa...

Takk for at denne bloggen finnes. Her henter jeg inspirasjon når jeg skal ha gjester.
Nå skal jeg på leting etter noe spennende vi kan servere på lørdag.
Takk for gode tips.
God helg.

Unknown sa...

Det absolutt viktigste med fisk er (hvis man spør meg) at den er blodfersk. Dessuten - å kjøpe et filetert fiskestykke synes jeg er en risikosport i utgangspunktet - det er ikke like lett å bedømme kvaliteten på en filet som på hel fisk?

Jeg har ikke selv vært i butikken du nevner, men regner med at de får sin fisk fra fiskehallen som alle andre (nå etter hvert ganske så få) fiskesjapper i byen. Da blir spørsmålet. Hvor fersk er fisken egentlig? Stort sett er den i beste fall en uke gammel - fisket på fabrikktråler i nord/vest, deretter nedkjølt på tråleren i opptil 1 uke, så til kai og transport ned hit til oss søringer. Er det ikke sånn da?

I Oslo får man jo kjøpt fersk fisk på brygga - men dit er det, av en eller annen pervers grunn, nesten bare asiater som går. Er det fordi 'åpningstiden' der ikke passer for folk i tidsklemma, eller tror man kanskje at fisken er dratt opp fra slammet i indre Oslofjord og er giftig og illesmakende. Ikke vet jeg (men jeg har bare god erfaring med fixken der).

Jeg bodde forøvrig 1,5 år i 'utlendighet' i Moss. På brygga i Moss ligger en liten fiskesjappe hvor man kjøper lokal fangst fra nattens tokter (levende eksemplarer svømmer rundt i en fryseboks i butikklokalet. Jeg kjører innom når jeg kan - f.eks, igår - dypvannstorsk fra Hvalerområdet, tilbredt på tradisjonelt vis. Det er torsken sin det - jeg vil heller ha denne en en uke gammal hypetorsk(skrei) fra nord.

Men alt dette vet du selvfølgelig - du kjøper jo tidvis fersk fisk fra div. brygger 'La Bas' og vet hvor viktig det er at fisken er fersk :-)

mvh
Arild

Dorthe sa...

Åhhh bare min familie var til fisk,
ingen andre end jeg... kan lide fisk i vores familie:-(
Så det er meget sjældent jeg laver fisk, Men kunne måske få lidt inspiration her inde på din FINE Blog:-)
Forbi for at ønske dig en rigtig god weekend:-)
Klem Dorthe

pepperkverna sa...

HEI SOnja og og takk for hilsen. RIktig god helg til deg og!

Til abraa, du har så absolutt rett! Fisk må være helt fersk! Jeg handler også ofte hos fiskebåtene på brygga, når jeg rekker det om morgenene. Fin fisk, og så får man rå reker der! Men det er ikke alltid jeg rekker å stikke nedom om morgenen, og når jeg kommer fra jobb er de som regel borte....Da er Tjuholem SJømagasin redningen. Det er jo egentlig en "high class" fiskerestaurant med en liten fiskebutikk i det ene hjørnet. De har samme varene som restauranten og det er virkelig topp klasse. OG så er betjeningen fiskekokker, med fantastisk kunnskap og veldig hyggelige. Og varene er helt ferske. GOddt mål på det er skatevinge som jeg tidvis får der, den må være dagsfersk, hvis ikke får den et snev av amoniakksmak. OG den jeg får på Tjuholmen er helt topp! Heldigvis.

Eller så må jeg jo anbefale fiskehandler Berggren i Sandefjord om du skule være på de kanter. Det er også fiskemottak så der er utvalget stort og kvaliteten meget bra.

GOd fiskehelg tildeg!
Hege

pepperkverna sa...

Hei Dorthe, huffda, ikke greit om familien ikke vil ha fisk. Du får streike ! Og gå på fiskerestaurant.......GOd helg, klem fra Hege

Synnøve. sa...

Fisk er godt. Om man finner god fersk fisk vil si...
Men det går an å lage så mye godt.
Blir ikke fisk er idag, men i uka blir det laks.
Ha ei fin söndag nå.
Klems Synnöve.

swimzy sa...

Åhh, dette ser rett å slett nydelig ut:)

Katja sa...

Tack så mycket!!

Blog Widget by LinkWithin