Blogglisten

søndag 28. november 2010

Så er vi i gang.

Husstandens yngste medlem synes at det er på tide å starte juleforberedelsene. Det er jo snart julaften jo. Ikke lenge til i det hele tatt. Bare noen få dager. Ihvertfall er det advent. Og vi har hverken laget marsipan eller pepperkaker. Ikke vårt helt eget nøttegodt eller våre himmelske munnfuller heller. "Mamma, nå er det sannelig på tide å begynne med julegreier, altså!"


Mors forslag om å pusse sølvet anses som helt sløvt. "Det er vel ikke det jeg mener, skjønner du vel!?" "Vi må jo komme i gang med bakinga. Skulle ikke vi lage kanelstokker til å henge på treet kanskje?"

"Du skjønner det gutten min, at det er for tidlig å lage de alt nå. Da er de jo gamle når vi henger de på treet da. Og kanskje spiser vi dem opp før jula kommer."

"Gjør vel ikke noe, da kan vi jo bare lage nye da. " " Jeg kan trille og rulle de jeg. Så får vi jo øvd oss litt og. Så de blir helt perfekte til jul, lissom."

Ja, ja så er vi vel i gang med juleforberedelsene da. Og hvordan vi feirer jul hos oss i Pepperkverna kan du lese mer om den første utgaven av "Boligdrøm" som er til salgs nå. Der deler flere flinke matbloggere julematen sin med bladets lesere. Og fotograf Jeanette har tatt vakre bilder med julestemning i hver pixel.
KANELSTOKK ØVELSESRUNDE 1
12 gode stenger

100 g mykt smør
2 1/2 dl hvetemel
4 toppede ts vaniljesukker
Til å rulle i:
2 ss sukker
1 ss kanel

Sikt hvetemel og vaniljesukker i smøret. Smuldre deigen sammen, gjerne med kjøkkenmaskin. Samle deigen på et bakebord, pakk i folie og la deigen få hvile en halv times tid i kjøleskap.
Bland sammen kanel og sukker.
Trill lange pølser som kuttes i å passe lengder. Form til en stokk, legg på bakepapirkledd plate. Stek i ovnen 12-15 minutter på 180 grader til de er lett gyldne. La avkjøle 1 minutt på stekeplaten før du ruller stokkene i kanel/sukkerblandingen. Dette må gjøres mens de er varme slik at det fester seg.
Så er valget ditt: Julekake eller julepynt!?

9 kommentarer:

Magdalena sa...

nydelig, flotte bilder, takk for stemningsfull oppskrift...

pepperkverna sa...

Hei Magny og takk for de hyggelige ordene. Gof adventssøndag til deg! Hege

beate sa...

yummi!!
synes dette ser ut til å være et svært godt resultat til testrunde å være! hi,hi...

disse fikk jeg lyst til å prøve selv!

takk for oppskrift

klem beate

pepperkverna sa...

Hei Beate, øvelse gjør mester vet du! Og siden mesteparten forsvant i bakeren, blir det nok ihvertfall en runde til.
Bar prøv, de er enkle og smaker godt!
Hege

pepperkverna sa...

Hei Beate, øvelse gjør mester vet du! Og siden mesteparten forsvant i bakeren, blir det nok ihvertfall en runde til.
Bar prøv, de er enkle og smaker godt!
Hege

Heidi sa...

Å, så gode de ser ut! Vil helst ha både julekake og julepynt... Men julebaksten er en viktig del av kosen :)

Mom`s Creation - Syblogg sa...

Disse var kjempefine... det er så mye deilig mat her at jeg får helt vann i munnen hver gang jeg "besøker" deg.... og mange god tips :0)

En rosa fugl sa...

Så flott at du tar med barna på baking! Det er en skikkelig fin aktivitet som både er lærerik for barna og kan få de skikkelig interesserte i matlaging senere:)

emmieverlasting sa...

Hei! Jeg lager et ukemagasin på bloggen min, og i dag har jeg lagt ut en julespesial. Syns dette var et fint innlegg så jeg linker til deg:o)
Ha en fin dag!

Blog Widget by LinkWithin