Blogglisten

mandag 29. november 2010

Hvorfor ikke på en mandag

I dag ble det brått mandag. Ingen her i huset var helt klar for det. Alle mann ville fortsette helgen en liten stund til. Slippe å stå opp tidlig, slippe å gå ute i kulde og mørke. Rundt frokostbordet gikk praten tregt, ansiktene var trøtte og kroppene vinterslappe. Helt til en god ide kom flaksende over bordet.

Hvorfor kan vi ikke ha kosekveld på en kald mandag? Lage lekker mat og enda lekrere dessert. Det siste var det junior som brakte på bane. Og det skal vi.

Raskt ble et andebryst som ikke hadde kommet med på helgemenyen smurt inn med salt og sukker, det skal serveres "sprengt" i kveld, med hjemmelaget frites som tilbehør. Sammen med et glass godt rødvin og hjemmelaget blåbærsorbet.

MANDAGSAND FOR LIVSNYTERE


1 andebryst
Grovt salt
1 ts sukker

Saus:
1 finhakket sjalottløk
1 dl hvitvin
5 dl ande eller kyllingkraft
1 dl fløte
1 ss dijonsennep
1 ss hakket kapers
1 ss hakket estragon
1 ss hakket persille
Salt og pepper

Tilbehør:
Mandelpoteter til frites

Broccoli
Vårløk
Smør til damping

Gni inn andebryst med sukker og salt og la trekke i kjøleskapet. Den kan gjerne ligge et døgn, men noen timer gjør og nytte.

Til saus:
Løk og hvitvin kokes nesten helt inn. Ha i kraft og reduser til det er 1 dl igjen. Ha i fløten og kok inn. Tilsett sennep og miks sammen med en stavmikser. Bland inn kapers og hakkede urter. Smak til med salt og nykvernet hvit pepper.

Rut fettsiden på andebrystet. Gni salt og pepper og stek med skinnsiden ned, ca 5 minutter. Jeg bruker ofte gryte når jeg steker andebryst, så slipper jeg fettsprut. Senk varmen og snu og stek videre til brystet er rosa, ca 7-8 minutter, avhengig av tykkelse. La kjøttet hvile noen minutter før du skjærer opp.

Del mandelpoteter i fritesstørrelse og friter i olje. La renne av og dryss med litt fingersalt.

Damp broccoli i litt vann med salt og en klatt smør, la vårløken få koke med de siste par minuttene.

Server andebrystet på en speil av sennepssaus, med grønnsaker og frites som tilbehør. Og et glass rødvin for de som vil gjøre stas på mandagen.

10 kommentarer:

Gry sa...

Det der var jo en genial idé! Jeg ender alltid opp med den enkle spaghettien på mandag - men tror nok familien ville satt pris på en lekker lørdagskosekveld i stedet!

Flott blogg du har! jeg følger med, men legger ikke igjen så mye spor... ;-/

Anonym sa...

ja, hvorfor ikke på en mandag
Her skal vi se Barça - Madrid - og det er jo nesten julekvelden for fotball fans - så jeg kommer nok til å glede eldstemann med litt ekstra god mat - vesla skal lide for at hun ikke la se gså tidlig i helga og at hun ikke intereserer seg for fotball og bli lagt FØR kampen - jeg og mannen skal reise og svømme litt - regner med at vi kommer til å være alene i vannet;-)

Werner sa...

Viktig å oppgradere mandagen av og til, og for en måte å gjøre det på med andebryst! Jeg vil nesten si at det er en forutsetning for å komme gjennom den mørke vinteren her opp i isødet...

Gry sa...

For en fantastisk strålende idè!! Ja, hvorfor ikke?! Mandager behøver slett ikke å være triste og kjedelige, dette skal jeg jammen ta med meg ;)

Og maten, den ser HIMMELSK ut!!

Morsomt å lese om deg i BoligDrøm, du er dyktig!

Ha en fin uke videre og nyt adventskosen ♥ Klem fra Gry

pepperkverna sa...

Til Gry, takk for at du la igjen hyggelig spor, så finner jeg veien til deg og!

Minumim, en svømmetur nå høres eksotisk og deilig ut, her vi sitter i minus 12 grader.......Hvem vant kampen?

Til Werner, du har så rett, vi må finne måter å holde ut på.....men det er kaldt i Marseille og, men en fiskesuppe varmer jo da.....

Til Gry,
Takk for de hyggelige ordene. Heretter skla vi gjøre mandagen tli festdag! God førjulstid til deg og!
Hege

Vin og Mat Inspirasjon sa...

Hei.
Skulle gjerne hatt deg med på FB siden vår " Vin & Mat Inspirasjon", der er det mange som venter på å bli inspirert... Vil at dette skal bli et felles side for mat bloggere og alle som har interesse. Et Mat Blad med varierende innlegg, råd og tips. DU har masse å bidra med her. Velkommen til gjengen:-)
Siw <3

[kjøkkentjeneste] sa...

Hei Hege. Jeg har en award til deg hos meg idag. (Og gjør med den hva du vil...) Ha en fin dag. :)

eba sa...

Ser godt ut!!! :)
Jeg måtte jo ut og kjøpe boilgglede bare fordi du sa at du var i bladet - gøy å lese, og gratulerer med artikkel! :)

pepperkverna sa...

Til Mato og Vin inspirasjon, Takk for hyggelig hilsen. Høres spennende ut, jeg tar en kikk innom!

Hei Kjøkkentjeneste, og tusen tusen takk, det var veldig hyggelig!

Til Eba, takk for fin hilsen!
Hege

Anne sa...

Helt enig -hvorfor ikke på en mandag? Ser veldig, veldig godt ut. Den sausen der må prøves :-)

Blog Widget by LinkWithin