Blogglisten

tirsdag 4. november 2008

Tarte flambeè

I går kveld måtte vi bare ha noe som varmet skikkelig. Med huset fullt av håndverkere som til stadighet lufter og slipper inn enorme kalde luftstrømmer....er temperaturen innendørs på vei mot nullpunktet. I hvertfall føles det sånn, der vi sitter forvist til husets barnerom. Det eneste sted i huset hvor p.t. vi får plassert føttene på gulvet. Med et nødskrik. Og med en fremdrift på oppussingsarbeidet som er så saktegående at det nærmest kan forveksles med stillstand var behovet for trøst og varme prekært.




Det hjalp noe på sinnstilstanden da en rykende varm Tarte Flambèe fant veien ut av stekeovnen i de sene kveldstimer.

En skikkelig vintervarmer, fra Alsace i Nord-Frankrike. Der er de like gode på vinter og jul som vi er. Og viden kjent for sine fantastiske julemarkeder med god mat. Denne retten ble opprinnelig laget i store bakerovner, hvor flammene gjorde stekejobben.

DEIG TIL 2 TERTER:

1 ss melis
1 pk tørrgjær
6 ss lunkent vann
1 ½ ts salt
1 ½ dl lunken melk
Ca 500 g mel

Rør melis ut i lunkent vann, og rør inn gjæren. La stå 10 minutter på et lunt sted. Bland mel og salt, hell over melk og gjærblanding og kna godt sammen. Kna deigen godt, en 10 minutters tid, til den er myk og smidig.

Ha deigen i en melstrødd bolle, og la heve på et lunt sted i 1 ½ time. Kna deigen godt igjennom før bruk.

FYLL TIL 1 TERTE

2 ss smør
1 finhakket løk
100 g bacon i strimler
2,5 dl creme fraiche
½ ts revet muskat
Salt og pepper

Bruk ca halvparten av deigen over. Kjevle til flat pizza, eller langpanne størrelse. Legg over på bakepapir, eller i smurt langpanne. Stek løken lett gyllen i 1 ss smør. Bland creme fraiche, muskat, salt og pepper. Bland inn løken. Stek baconet gyllent i 1 ss smør. La renne av. Ha creme/løkblandingen på deigen, dryss over baconstrimlene. Stek på 230 grader i ca 20 minutter til den er fin og gyllen. Server rykende varm i biter.

17 kommentarer:

Torilpia sa...

DET så virkelig godt ut .. virket ikke så vanskelig heller :o)

Kanskje man må prøve den der ..

Ha en fortsatt fin tirsdag - klem!

Torunn sa...

NAM!
Dette blir kveld hos oss snart ja! Det ser bare kjempegodt ut :-)

Ida sa...

Mmm.. terte har jeg ikke forsøkt meg på før - er det en slags form for pai? Er nemlig veldig glad i pai..hehe!

Ha en kjeeeeempefin tirsdag! Klem fra Ida

ceciliemo sa...

Hei!
Takk for denne oppskriften! Har aldri glemt de gode tertene vi fikk i Strasbourg da jeg var der på sykkeltur for noen år siden. Nå kan jeg lage dem selv, gleder meg til det!

Heidi og Cathrine sa...

Oj, oj... namm... dette både så og hørtes skikkelig snadder ut.
Takk for spennende oppskrift som allerede er lagret i pc?`n min:) Dette må bare prøves en gang.

Ha en fortsatt fin kveld.

:-)

lavendel mio sa...

Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min.Tek i mot bestillinger på å bygge bil gutta mine...he he.Viste ikke at det fantest matblogg.Men har ikke leita heller da...Bloggen din er kjempebra.Vist du ikke har noe i mot det havner du på favorittlista mi.Masse gode mattips som jeg kommer til å prøve. Ha en nydelig kveld. Klem:)

Ingunn sa...

Dette så jaggu godt ut!!!Ble frista jeg ja!;)
Takk for oppskrift!;)

Klem Ingunn

Josefine sa...

Den så virkelig god ut.. skal prøves! Ha en fin kveld, klem fra Josefine

Heidi sa...

Jeg må være den rareste "husmora" i hele norges land; elsker å lese matoppskrifter, se på de nydelige bildene, fornemme smak og dufter.....og, elsker å spise god mat....men, hater å lage den! Rar, JA men skitt ka gjør vel det, overlever jo og står han av når jeg av og til en sjelden gang hiver meg rundt og mikser i hop noe!
I alle fall, koselig å besøke bloggen din....koooosa meg med oppskriftene, bildene......mmmmm!

Nita sa...

Tusen takk for at du la igjen en så hyggelig kommentar hos meg :) For så fant jeg jo deg! Og her var det så mye godt man kan lage, at jeg velger å legge deg til på lista mi. Det er vel ok?

Ha en fin dag fortsatt :)

Nita sa...

Så hyggelig kommentar du la igjen hos meg- tusen takk! Så kunne jo jeg finne deg også,og her inne var det så mye godt man kan lage, at jeg velger å legge deg til på lista mi. Det er vel ok?

Ønsker deg en fortsatt fin kveld:)

Min Still By Maia sa...

Mmmm, så deilig. Må prøve!

Lisemoren sa...

Hei. Så flotte sider du har. Maten ser jo så lekker ut og god. Jeg skal prøve disse paiene, og plommedesserten lenger nede, så herlig ut. Vi spiste noe lignende paiene da vi var på ferie i frankrike for mange år siden. Her vil jeg gjerne komme tilbake. Takk for hyggelig kommentar hos meg. : )

charm design sa...

Her var det virkelig mange gode mat oppskrifter,den terten tror jeg faktisk jeg bare må prøve,den så helt nydelig ut,og så deilig kvelds kos-Veldig spennenden blogg du har,gleder meg til å se oppussings arbeide deres når det blir ferdig.

pepperkverna sa...

Hei til alle, og takk for hyggelige kommentarer. Veldig hyggelig å få så mange flotte tilbakemeldinger, og supert å bli linket, det setter jeg selvfølgelig pris på! Hege

Aina sa...

Anbefaler Ingers rugbrød ja....

Oppdaget det på en slankekur før jeg skulle gifte meg, men spiser det fremdeles. Og da er det godt!!!! hehe..

God helg!

Olstad sa...

Nam nam dette så da virkelig godt ut. Dette tror jeg at jeg må prøve neste helg. Håper jeg får det til.

Blog Widget by LinkWithin