Blogglisten

torsdag 20. november 2008

Nesten der.......også en dessert

Nå er det ikke lenge igjen. Malerne har gjort seg ferdige, elektrikeren henger oppunder taket og fester ledninger og gulvsliperen er i ferd med å bære inn monstermaskinene sine. Nå skal gulvene slipes og lakkes. Og vi må evakuere for helgen.

Endelig begynner vi å se slutten på et laaaangt oppussingsprosjekt. Om noen dager kan vi begynne det møysommelige arbeid med å plassere alt tilbake på plass. Malerier skal opp, vinglasss skal finne veien inn i skapene, finserviset skal fram fra plassen under sengen og møblene skal få lov til å være møbler. Sofaene skal igjen bli brukt til å sitte i, og ikke stå som en enorm plastbedekt kunstinstallasjon midt på stuegulvet.

Oi, som vi gleder oss. Så i dag skal vi feire med en lekker dessert!


SMÅ VANILJESOUFFLEER
De ser lekre og eksklusive ut, men er faktisk ganske enkle å lage.
Til 6 personer

4 egg
1/2 dl melk
1/2 dl mel
130 g sukker
1 vaniljestang
15 g smør
100 g ”sjokoladedråper”, eller hakket mørk sjokolade.

Skill eggeplommer og hviter. Sett hvitene kaldt. Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Kok opp melk, 50 g sukker og vaniljefrøene. La koke to-tre minutter på svak varme. Pisk eggeplommene med 50 g sukker, bland inn mel litt etter litt, under omrøring. Tilsett den varme melkeblandingen gradvis, mens du pisker hele tiden. Hell blandingen tilbake i kjelen og varm opp til kokepunktet under omrøring. Det skal tykne, men må ikke koke. La blandingen avkjøle. Rør om fra tid til annen. Rør inn sjokoladedråpene. Spar noen til topp-pynt.

Ved servering pisker du eggehvitene stive med litt salt. Når hvitene har stivnet pisker du inn 20 g sukker. Smør seks porsjonsformer, og strø med de siste 10 g sukker. Bland forsiktig inn de stivpiskede eggehvitene i vaniljeblandingen. Fyll i formene og ha noen sjokoladedråper på toppen. Stek i ovn på 230 grader 8-10 minutter, senk temperaturen til 180 grader og stek videre 2-3 minutter. Server straks.

18 kommentarer:

Anonym sa...

De så utrolig nydelig ut. Takk for oppskriften, skal absolutt prøves:)
Ha en fin dag!

Monicas sa...

Du store min...å jeg som bare elsker ommøblering og sånnt...klart det skal bli dessert da....tenk ju for oppskriften...skal prøve den....

Christina sa...

Så bra! Grattis!! :) Jeg vil også bli ferdig hjemme.. Rett og slett komme meg hjem til jul.. Snufs.. hadde gledet meg til første skikkelige jula hjemme i eget hjem med en forhåpningsfull liten jente løpende rundt...
Håpe Håpe!! :)
Desserten er helt nydelig ut...

HA en fin helg!
Klem
C

oline's skattekammer sa...

Tusen takk for koselig kommentar til snabeldyra!! Jeg blir så sulten når jeg er her inne hos deg!! Den suppa så bare så utrolig god ut da!! Hyggelig kompis du hadde til bordkavaler da!! Bestandig godt når man er ferdig med et så stort opp-pussingsprosjekt! Kos deg videre i førejulstida!!

tintin sa...

Oi, ble sulten av å surfe på bloggen din jeg.... utrolig hvor mye godt du har lagt ut oppskrifter på, tusen takk, noen skal helt sikkert prøves.
Takk for at du tittet innom bloggen min og la igjen kommentar, alltid hyggelig med kommentar Ha en fin lørdagskveld

Ida sa...

Ojojoj! Du Hege, har du tenkt på å gi ut kooke/bake bok? Om ikke du har allerede da?? Hvor finner du alle de lekre oppskriftene.. er de selvkomponert? Det er så fristende - og selv med en mage som vrenger seg her av tanken på mat (spysjuken!) - så får jeg lyst å hive innpå med disse deilige dessertene dine!

FLOTTE bilder!

Klemmer

pepperkverna sa...

Til Randi, Tusen takk for hyggelig kommentar, god helg til deg og!

Strikkeline, Å skulle ønske du var her! Her er det mye som skla på plass!
Til Sissys Hus, lykke til, håper du er i hus før jul!

Tusen takk til olines skattekammer og tintin for hyggelige hilsener.

Tli Ida, takk for hyggelig kommentar. Stort sett er rettene selvkomponerte. Selv om jeg sjelden følger oppskrifter, har jeg en anseeelig kokeboksamling og kjøper en del matblader, og henter mye inspirasjon der. Og fra å spise ute, spesielt i Frankrike. Elsker å dechiffrere smaker, snakke med kokker osv, når vi spiser ute. Og det gjør vi ofte når vi er i Frankrike. Vi har et lite hus i en hyggelig liten landsby I Provence (www.ordsmia.no). Og der er det mye god mat! Og så er jeg velover middels interessert i mat og matlaging. Jeg har en sønn på 8 som har en kronisk mavesykdom og har nok måttet lære meg ganske mye om mat og kosthold. Og jeg har faktisk også laget en kokebok en gang, for lenge, lenge siden, en koke/reisebok fra Provence, "Streiftog i Provence". Den ble til etter at vi hadde et sabbatsår som vi stort sett tilbrakte i Frankrike og litt i Spania. Kan anbefales......
God bedring til deg, og god helg! Hege

Maliva`s verden sa...

Wow for en "smakfull"blogg du har...Jeg ble helt satt ut da jeg leste dine innlegg om Provence og ikke minst Aix..Var innom der i sommer.Vil helt klart tilbake dit.Elsker maten og kulturen i Frankrike..Sikkert derfor jeg har blitt frankofil.Du blir klart lagt til som en av mine favoritter:)gleder meg til å følge deg videre..
malivasverden

Fru Keilegavlen sa...

Åååå, det såg godt ut!!! Mmmmmm....
Koseleg blogg du har! Ønskjer deg ein flott søndag!

Anita sa...

Du har altså så masse fristelser på menyen! Var på julebord igår jeg og spiste såååå forttreffelig mat! Kjekt med en god anledning for litt ekstra kos! Kos deg!

Bea sa...

nam nam :o)
Det så utrolig godt ut.

Håper du legger ut bilder når dere har kommet dere i orden. Gleder meg til å se.

Cameliadamen sa...

Æ e imponert, her e det bare å stjele oppskrifte og det e jo så så artig med nye goe ting å server.

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej!
Tack för din titt & rara komentar inne hos mig! Alltid lika kul med nya besökare =)

Vilken härlig blogg du har med en massa läckerheter!!
Kommer snart tillbaka & kikar in hos dig.

Varma Kramar från Benita

Anonym sa...

Mmmmmmm....her får jeg vann i munnen, altså! jeg har ikke fått i meg så mye nyttig mat i dag. har vært halve dagen på ridestevne, der jeg har stått i timesvis og hutret og varmet meg på kaffe og varme vafler.
Da vi kom hjem, ble det pølse og brød til middag, og kveldsmaten ble bare litt havregrøt.....Ikke akurat luxus i matveien, men det holdt fint i dag!
Ja, så håper jeg du har fått flyttet møbler og andre ting, så du er klar for adventstiden.....

Jill sa...

Ååå jeg blir så glad når jeg husker å surfe innom bloggen din!
Både glad og sulten :-)
Så mye lekkert!
Nå legger jeg deg til på favorittlisten min slik at jeg husker på deg oftere!
Ha en flott uke ;-)

Anonym sa...

Takk for hyggelig kommentar om teppet mitt! Blei litt sulten av å se på bloggen din - den vaniljesuffléen så veldig god ut!

E:-) sa...

Hit var det da utrolig dumt å stikke innom når jeg er såååå sulten og det er en hel lang time til lunsj!!!! :-)
Utrolig masse deilig mat inne hos deg. Noe av det nydelige her inne må kanskje prøves, engang, når jeg får tid, eller no'... :-)

Guro sa...

Blir jo direkte skrubbsulten av et besøk i bloggen din. Disse så fantastiske ut!

Blog Widget by LinkWithin