Blogglisten

søndag 7. desember 2008

Himmelske munnfuller




Så tenner vi to lys i kveld,
to lys for håp og glede.
De står og skinner for selv
og oss som er til stede.
Så tenner vi to lys i kveld,
to lys for håp og glede.








Adventssøndager er som skapt for ekstra kos og hygge. Levende lys, fyr på peisen, stemningsfull musikk strømmer fra høyttalerne, hjemmelaget appelsinvin i glasset. Og søte godsaker på fat.

Her i huset er vår egen mandelkjeks fast post på adventsmenyen. Lekre, lette mandelkaker som smelter i munnen.


Disse små lekkerbiskene er en av husets favoritter og er nærmest for helårsjulekaker å regne. Om sommeren til jordbær og vaniljeis, sammen med den tradisjonelle påskebrownien, eller som utsøkt følge til en liten kopp sterk espresso kaffe når som helst og hvorsomhelst........



Himmelske mandelkjeks.


150 g skoldede mandler
150 g melis
1 eggehvite
mandelessens

Kjør mandlene til fint mel i hurtigmikser. Bland i melis og fortsett å kjøre i hurtigmikser til godt blandet. Ha i eggehviten mens maskinen går og kjør til deigen samler seg. Ha i noen dråper mandelessens. Lag små kuler med litt stor teskje, rull i siktet melis og sett på bakepapirkledd stekeplate. Trykk kulene ørlite granne ned på toppen, og stek på 170 grader i 12-15 min. La avkjøle noe på platen før du legger disse over på rist. Kakene skal være lett sprø på utsiden og seige og gode inni.


14 kommentarer:

Monicas sa...

ååå...disse må jeg bare prøve.....takk skal du ha...

Nita sa...

Hmmm, tenkte å legge ut spørsmål på bloggen jeg, etter gode småkaker til jul som likevel ikke var så julete. Men her ligger jo oppskriften! Må prøves :-)

Tusen takk :-)

Anonym sa...

Disse kakene ser bare helt himmelske ut - og det samme gjør resten av bloggen din. En skikkelig inspirasjonskilde :-)
Takk også for hyggelig kommentar vedr sjalet mitt, i dag.
Ha ei fin adventstid.

HildeS/Frøken Fryd sa...

Eg er på jakt etter nye kaker å bake til jul, og desse såg fantastisk gode ut så dei må prøvast.
Takk skal du ha:)

Siri sa...

Disse så jo kjempegode ut! Må vel prøves til jul =)

Anonym sa...

oi, hjemmelaget appelsinvin høres kjempespennende ut! åh, så lyst jeg fikk på noe godt etter å ha lest dette innlegget !

NUSSE sa...

Nå blir jeg helt sulten her jeg sitter! Mmmm, så utrolig gode ut. Og hjemmelaget appelsinvin? Høres veldig spennende ut å både lage og smake på!

:-)

johanne`s rom sa...

De så veldig gode og ganske enkle ut, de må prøves. Ønsker deg fortsatt en god førjulstid.

Randi sa...

Ååå...som du frister, disse skal jeg skrive ut oppskriften på. Denne må testes.

Ha en strålende fin Onsdag.

Elisabeth Augusta sa...

Takk for godsakene du byr på her i bloggen din. Selv føler jeg meg ikke særlig fortrolig med kjøkkenet som tumleplass, men glad i god mat - det er jeg.

pepperkverna sa...

Tusen takk til dere alle for hyggelige kommentarer. Hege

Trine ;) sa...

Jeg prøvde oppskriften din i dag, og det stemmer som du skriver; dette er himmelske munnfuller! Takk for god oppskrift!

Katrine sa...

Disse ser helt fantastiske ut! Hvor mange kaker får man av denne oppskriften?

pepperkverna sa...

Katrine, jeg husker ikke hvor mange dette blir, men de skal ikke være så store, en god teskje-kule så det blir vel en 20 stykker tneker jeg...Hege

Blog Widget by LinkWithin