Blogglisten

fredag 30. oktober 2009

Lilla, lett og luftig

Med halvparten av husstandens medlemmer i elendig form er behovet for trøstemat sterkt til stede. Mor og barn er angrepet av noen iltre små ekle virus eller basiller. Om det er svin eller annet uhumsk som har ødelagt den hjemmelige hygge vites ikke. Ihvertfall er det to ganske så utslåtte hjemmeværende her i dag.

Så idag blir det ertesuppe i kjelen. Den varmer og gir god næring til en frossen og verkende kropp. Og lager nesten seg selv mens pasientene ligger utslått på sofaen.



Men dessert skal jeg prøve å lage. Klamre meg til benken mens jeg lager noe jeg lenge har hatt lyst på. Bærsufflè. Lett, lekker og luftig. For det er jo helg. Og da vi ha dessert.

Det er ikke mye jeg bruker fryseren, jeg liker best ferske råvarer. Men noen bær blir frosset ned i sesongen, så vi kan glede oss over bær fra busk også senere på året. I dag er det solbær som skal gi oss masse C-vitaminer i kamp mot svineri eller annet ondt!


FLUFFIG C-VITAMIN BOMBE
Til tre slitne sjeler trengs

Bærpurè
100 g frosne solbær
(eller andre bær)
20 g sukker
3/4 dl vann
litt maizenna
Sufflè
125 g bærpurè
3 eggehviter
(av store egg)
50 g melis
Bland ingrediensene til bærpurèen og miks veldig godt i hurtigmikser. Kok opp og jevn med litt maizenna. Avkjøl.
Pisk eggehvitene stive, tilsett melisen og pisk til blandingen blir helt stiv. Vend inn bærpurèen med lette bevegelser, bruk en slikkepott.
Smør små ildfaste porsjonsformer. Når du skal smøre former til sufflè er det viktig å smøre rundt, ikke opp og ned i formen. Og bruke mykt smør på litt smørpapir, ikke pensle med smeltet smør. Dryss formene med sukker.
Ha blandingen i en sprøytepose og fyll formene. Stek i ovn på 185 grader i ca 10 minutter.
Sikt over melis med en gang du tar formene ut av ovnen. Server NÅ!
HUSK, Det er gjestene som venter på sufflèen, sufflèen venter ikke på noen!

20 kommentarer:

Hanne sa...

Ai-ai. For en herlig fristelse dette var da.
Ønsker dere god bedring og god helg!
Pludrehanneklem

pepperkverna sa...

Tusen takk for det, Hanne. Og helg til deg og! Hege

Unknown sa...

Dette så nydelig ut, du er så flink. God helg. :-)

Camilla- casual living sa...

Så innamri fin blogg du har:) Her var det maaaange fristelser hvertfall, det må jeg si.

La meg til som følger jeg!

god bedring og god helg.

camilla/midtpunktenemine.blogspot.com

May-Bente sa...

Å stakkars deg/dere, GOD BEDRING!!!
Nydelige mat du lager, kjære min hatt, hvor du er flink!!!!

Pakk deg under dyna og la mannen lage mat:=) Bare husk...å ta bilde av det så vi kan se:=) Fnis"
klem:))

pepperkverna sa...

Til snakkemunn, takk for hyggelig hilsen god helg til deg og!

Til Milla, takk for hyggeglig kommentar. Hyggelig med følge.

Til May-Bente tusen takk for de ordene. De varmet!

God helg til alle!
Hege

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men gud så läckert detta såg ut!!!! Mari.

Monkis sa...

Veldig fristende dette her! Også lilla da....

Monja sa...

kom over den herlige bloggen din helt tilfeldig,for en flaks;)hit kommer jeg igjen,slår meg ned som følgesvenn jeg..den bærsufflen så fantastisk ut,nå skal jeg kose meg med andre innlegg du har her på bloggen...bloggklemmer fra monja

Gry sa...

Oj, så lekkert og fristende!
Dette å bare prøves.
Klem : )

medina sa...

Så utrolig mye godt du lager, og så fine bilder! Det er som om munnen renner full av vann:)

pepperkverna sa...

Til Nordinggården, takk for hyggelge ord, sufflèene pleier gli fort ned. Jeg lager helt i ganske små former, synes de blir lekrest da.

Til Monkis, så hyggelig med hilsen fra eg. Og ja, lilla er jo veldig "in" nå...

Til Mona, så hyggelig da!

tIL GryNokia, håper de blir fine!

Til Medina, tusen takk for den hyggelige kommentaren

God søndag til alle! Hege

Maliva`s verden sa...

Uff..høres ikke bra ut. God bedring til dere begge..
Kunne jeg kommet med et ønske her på bloggen din?
Er så glad i Scampi,men bruker det kun i salat..Har du noen gode oppskifter du kunne delt med oss?
Takker også for tilb.ang.evnt.tips til sommerens Frankriketur..Får se nærmere på nettsiden deres etterhvert.God ukestart til deg fra Maliva

Homemaker sa...

Mmm det så utrolig godt ut. Og takk for tipset om å smøre rundt i suffléformene i stedet for opp og ned... Men jeg ble så nysgjerrig på hvorfor? :)

God bedring til dere!

Christopher Haatuft sa...

Flotte suffléer! Imponerende ;)

pepperkverna sa...

Hei Maliva, Bare hyggelig med Frankrike tips. Bare ta kontakt for tips. Scampi er jeg og glad i, så det kommer nok noe snart. Har du forresten prøvd å surre litt parmaskinke rundt scampien før du steker den. Nydelig i salat, gjerne med litt hot sweet chilisaus til.

Til Homemaker, å smøre rundt istedenfor opp/ned gjør at sufflèen hever likt rundt hele veien. Lærte dette av en av Norges toppkokker på fantastisk matkurs jeg deltok på hos Kulinarisk Akademi. Og det virker!
Hege

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige ord, Christopher! Hege

Annika Christensen sa...

Vitaminbomb hade man behövt får läsa recepet en gång till.
Jag har ju lite svårt för norskan ibland.
De ser ju så häftiga ut.
Annika

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg

Iris sa...

Denne her må prøves en gang! Ser skikkelig god ut, og solbær som er så godt :D

Blog Widget by LinkWithin