Blogglisten

tirsdag 2. desember 2008

En smak av Venezia

Tidlig morgen ved Markusplassen





Min kjære A. har vært på fotokurs i Venezia. Kom hjem sent på natten med sjel og kamera fulle av inntrykk. Som måtte deles. Opplevelser som måtte formidles.


Så i går var det italiensk aften. Bilde etter bilde rullet over veggen, stemninger skiftet, lyset som hele tiden endret seg, mennesker, farger, lukter, syn. Severdigheter og smug. Marked og lys.



Grønsakshandler på glassblåserøya Murano


Den nye broen over Canal Grande gir nye perspektiver på byen

Selv gondolierer må ty til paraply

Venezia tidlig om morgenen. Når solen så vidt hadde stått opp. Venezia i sene nattetimer. Når roen hadde senket seg over Markusplassen. Venezia i regnvær. Fiskemarkedet. Kanaler. Tåke, sol, lys. Gondoler.



Lossing av fersk fisk ved markedet en tidlig morgen

Et spark får gondolen på rett kurs



Vi var i Venezia.

Og hva passer vel bedre i en sådan stund enn Osso Bucco. Med en liten vri.


Inspirasjon til denne varianten er fra kokeboken ” Helt Chef” av Pal og Berens.



Osso Bucco som hos oss.
Oppskrift beregnet til 4.

Kalveskank i skiver, 1 pr. person
Olivenolje
2 løk
4 store fedd hvitløk
1,5 dl hvitvin
3 dl kyllingkraft eler vann
300 g tomater (jeg brukte små søte perletomater)
50-100 g soltørket tomat
Rosmarin
Laurbærblad
Salt og pepper
Evt. litt presset sitronsaft

Gremolada
Finrevet skall av 1 sitron(gjerne økologisk), bare det gule
1 fedd hvitløk, finhakket
Persille, liten bunt, finhakket


Bland sammen gremoladaen

Legg opp kalveskanken med saus og dryss over gremolada. Server rykende varm, gjerne med fersk tagliatelle, med en smørklatt og nyrevet parmesan til. Eller potetmos med hvitløk i. Kok mandelpoteter og noen grovhakkde fedd hvitløk møre i usaltet vann. Spar på kokevannet. Mos potet/hvitløken og ha i noen gode klatter smør. Spe evt. med kokevann. Salt og hvit nykvernet pepper, må til.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för titten i min blogg!
Vilka bilder!Man blir ju så sugen på att resa dit.

ha det så gott!

Paula

Ninne sa...

Miam miam, det der så skikkelig godt ut! Det er så moro å få noen nye ideer til middagsretter, det har litt lett for å bli de gode gamle traverne!

Venezia, dit har jeg også lyst til å dra! Men nåe man er fullstendig frankofil har det jo lett for å bli mest reiser til Frankrike, da... og det er ikke verst det heller ;)

Ha en kjempefin dag!

Anonym sa...

Takk for hilsen på bloggen min. Så mye godt du kokkelerer :-) Det er jeg imponert over , for jeg er håpløs på kjøkkenet. Jeg linker til deg , hvis det er greit .

M.E.V. foto sa...

Lengter tilbake jeg nå! Var der i sommer og falt pladask;D Skal tilbake dit en gang, slik at jeg får med meg soloppgang og solnedgang også:)Vi var der midt på dagen i 35 varmegrader og med tre unger, men det var en opplevelse for alle sammen. (Har noen bilder derfra på bloggen min, under juli eller august. Husker ikke helt...)

irina sa...

Du har en fantastisk blogg !!

Lurer hvorfor jeg blogger så lite om mat !!
Det er jo det jeg er god til....men glemmer å ta bilde av maten min jeg :)

Takk for at jeg nå vet av flere matbloggere ;)

Klem

Gry sa...

Så flott blogg du har, hit kommer jeg tilbake!
Klem Gry : )

pepperkverna sa...

Til Paula, takk for hyggelig hilsen.

Til Ninne, jo det har lett for å bli mye Frankrike. Med hus på den franske landsbygd, er det stort sett der ferien tilbringes. (Og det er jo deilig der da!) Men innimellom prøver vi å oppleve noe noe annet og nytt. Selv om vi alltid lengter tilbake....

Til Inger Anne, veldig hyggelig med link.

Til Monica, så ut som dere hadde det fint...

TIl Alex, tusen takk for hyggelig kommentar, og så gleder jeg meg til mat fra deg!

TLI GryNokA, hjertelig velkommen skal du være. Hege

Two sa...

Takk for besøk i bloggen! Ser at du har mange fine oppskrifter, kjem nok att hit og kikker ofte! Kakemannen kjøpte eg på Living i Bergen, ser i bladet deira at der er 3 butikker i Osloområdet viss du bur der; Karihaugen, Skullerud og Vøyenenga. Lykke til med kjøp og baking, kanskje viser du fine figurar ein dag?

TIRIL SOL sa...

Takk for helsing i bloggen min. Venezia er ei oppleving. Vi kjøpte kart og rusla gjennom byen utanom turistrutene. Fikk med oss dagleglivet gjennom trange gater og over små broer.Kunne tenkt meg å vore der under karnevalet i februar, det hadde nok vore spanande.
Maten din ser ut som den er lekker både for auge og mage:-)

Anonym sa...

Flotte, stemningsfulle bilder. Og nå ble jeg sulten selv om jeg egentlig var på vei i seng.... :o)

Inger sa...

Nam, nam!! Her var det mye deilig mat!!!

Blog Widget by LinkWithin