Blogglisten

fredag 14. november 2008

I dag drømmer jeg meg til....


Paris, Paris. Bare navnet er nok til å vekke romantiske følelser. Rusle hånd i hånd langs Seinens bredder. Gå sakte over Pont Neuf en tåkete morgen. Eiffeltårnets blinkende lysprakt i kveldsmørket. Betrakte folkelivet på Place des Vosges en lørdags ettermiddag. Eller på shoppingtur i smågatene rundt. Besøke søndagsfuglemarkedet på Ile de la Citè. Ta turen til det fantastiske loppemarkedet ved Port de Clignancourt søndag formiddag.



Frokost med varme croissanter, smørsmurt baguette og en stor cafè cremè på kafè. Sitte lenge og betrakte livet utenfor. Lese en avis.



Sprade nedover Champs Elysées, fra Triumfbuen, over Place de la Concorde, og helt ned til Louvre. Stå i kø for å se Mona Lisa. Metrotur til Montremartre, opp alle trappene, inn i Sacré Coeur. Såre føtter og trette rygger.


Gå på oppdagelsesferd i små matbutikker. Grønsaker i alle farger. Lange pølser, tynne pølser og runde pølser. Ostebutikker som bugner av spennende smaker. Snuse inn fremmede dufter fra gater og streder. Utenfor slakteren surrer grillen med landkyllinger. Hos fiskehandleren åpnes et dusin østers til en ventende kunde. Lukt av saltvann og sjø.







Parker, store og små, hvor pariserne lever sitt spesielle uteliv. Stå lenge og betrakte sjakkspillerne i Jardin du Luxembourg. Barna på lekeplassen. Om høsten når bladene faller fra trærne. Sjøsette en liten seilbåt i parkens innsjø. Lytte etter tidligere tiders sverdslag. Det var her Alexander Dumas lot d`Artagnan møte de tre musketerer til duell.




Eller kanskje tilbringe noen timer ved Hallene hvor gatens mote rår. Hår, støvler og klær i alle regnbuens farger og fasonger kommer ruslende forbi. Unge parisere som vet å sette sitt preg på gatebildet. Overvære en ”happening” utenfor Centre Georges-Pompidou, gatens teater eller en klassisk konsert. Her kan alt skje.




Museer, kunst, opera og kultur. Moter, skjønnhet og heslighet hånd i hånd. Parker, boulevarder, severdigheter, metro og mennesker. Romantikk og kjærlighet. Paris er alt, men fremfor alt - mat!


En ekte pariser inntar sin lunsj på bistro. Enkel mat, rene varer. Her er ingen finesser og gourmetdikkedarer. Parisbistroene servere klassiske retter, velsmakende og vel tilberedt.


En enkel forrett, et grillet stykke kjøtt, osten og en søt avslutning før espressokoppen. Som på bistro i Paris.



MOUSSE AU CHOCOLAT
Til 6 personer

3 dl fløte
½ dl kaffe, gjerne espresso
100 g mørk sjokolade
1 eggeplomme

Smelt sjokoladen sammen med kaffe i kjele, bruk svak varme. Avkjøl. Rør inn eggeplommen. Visp fløten stiv, og bland inn sjokoladeblandingen. Ha i porsjonsformer og sett i kjøleskap minst et par timer før servering.




11 kommentarer:

Torilpia sa...

Som om jeg ikke har nok lyst til å reise til Paris fra før .. *sukk*
HERLIG innlegg - skikkelig "reisebrev" - TAKK! :o)

Ha ei flott helg!!

Kathleen sa...

Å, Paris er herlig! :D

GundaM sa...

Hmmm, ja det hadde vært noe det i disse travle tider...Drømme ,drømme... Og her inne ble jeg jaggu meg sulten;0)

Ønsker deg hvorenn du er ei riktig god helg!

Anonym sa...

Et innlegg etter min smak. Åh, som jeg ser det for meg - Paris! Romantikkens by. Jeg har aldri vært i Paris. Jeg sparer Paris til den special someone. Håpløst romantisk, jeg vet det, men dette innlegget bekrefter at det er en riktig tanke :)

Anonym sa...

Ahhhh.... og no byrjar eg drømme også ;-)
Takk for hyggelig kommentar på sida mi btw.
Ønsker deg ein strålande lørdag!

Klarafina sa...

Skulle gjerne tatt følge med deg til Paris!

Fire Hjerter sa...

Nå fikk jeg virkelig lyst til å dra til Paris igjen. Og den Mousse au chocolat må prøves ut. Har en mann som er veldig glad i det.
Men en av mine favorit-desserter, som jeg altid prøver å få tak i når jeg er i Fankrike er "tarte au Fraise",Mmmmm.

Anonym sa...

Å, cherie Pris!! Det må minst være 16 år siden jeg var der sist. Har vært der mye siden jeg var 6 år, siden halve familien min bor der.
Men takk for nydelige bilder........må snart dit igjen.
Ha en fortsatt fin søndag!
PS: oppskrift på belgiske vafler i bloggen min i dag!!

pepperkverna sa...

Tusen takk til dere alle for hyggelige hilsener.
Og takk til Sylvia som har lagt ut en herlig oppskrift på belgiske vafler. Den må sjekkes ut.

Janne Marijke, Paris med den ene helt spesielle er så absolutt å anbefale. Men det er jo ikke dumt med venner heller da...Søndagsbrunch i Marais (jødekvartalet som er oppe på søndager), var en av våre favoritt utflukter fra Brussel......

Camilla sa...

Åh, lengter til Paris så det gjør helt vondt i magen!! For en råtøff blogg!! Den skiller seg virkelig ut. Og du er visst like matglad som meg, bare mye flinkere til å lage den tror jeg;) Jeg må få legge deg til og "reise igjennom matopplevelser og andre opplevelser" utover vinteren. Apro på likør. Bortsett fra bærene har jeg i brennvin og sukker. I den med bringebær tok jeg også i kanelstang og nellik-spiker. Her er det vel bare fantasien som stopper en vil jeg tro...Jeg tok forøverig ut mange av stenene og knuste dem og la tilbake noen av de hvite nøttene inni. Skal visst lage en deilig smak... (etter oldemor sin gamle oppskrift)

pepperkverna sa...

Hei Camilla, Ja Paris gjør noe med en....lengter ofte dit! Tusen takk for likøroppskrift. Litt av en arv du har fått etter oldemor.. SÅ moro! Hege

Blog Widget by LinkWithin