Blogglisten

søndag 9. november 2008

Ikke si det til noen

Vanligvis er jeg et relativt sunt og fornuftig menneske. I hvertfall mye av tiden. Men noen andre ganger er jeg det aldeles ikke. Da lister jeg meg ut på kjøkkenet og lager små godsaker. Små lekkerier som bare er til for å gjøre en glad.

Og nå når det er mørkt og kaldt, og julen nærmer seg langt der i det fjerne, tiltar trangen til å lage søtsaker. Som jeg fyller i små fat eller gamle fine bokser til gåbortgaver, kommepåbesøkgaver, gavertilstore,gavertilsmå, velkommenhjemgaver, gavertilvenner,gaver tilmormor, gavertilfarmor. Eller gave til de som er hjemme.

Da hender det jeg kaster meg over kjelene og bollene når jeg egentlig burde sitte foran pc-en å jobbe. Men ikke si det til noen. At jeg lager karameller i stedet for å jobbe…..

Og det er da sunt å være glad.


LUKSUSSJOKOLADEKARAMELLER
Myke deilige karameller som ikke klistrer seg i tennene!

100 g melkesjokolade
110 g sukker
1 ½ dl fløte
100 g glukose (fåes på apotek)
2 ts vaniljesukker
10 g smør

Bland sukker, fløte, glukose og vaniljesukker og kok opp under omrøring. La koke under omrøring til alt er godt oppløst og temperaturen når 118 grader. Det tar ca 30 minutter. Dersom du har kan du bruke elektronisk steketermometer for å kontrollere temperaturen. Hvis ikke må du gjøre ”karamelltesten”: Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen en ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule.
Hakk sjokoladen. Når karamellmassen er ferdig blander du inn sjokoladen og smøret. Rør til en glatt og smidig masse. Hell massen over i en bakepapirkledd form, f.eks en brødform. La stå til avkjølt. Del opp til passende biter som pakkes i cellofan.

16 kommentarer:

Ida sa...

Naaaaam! Disse så jo utrolig deilige ut! Kjempesmart å pakke i cellofan for å gi bort i gaver! Hvem er det som ikke blir glad for dette ?? ;-D

Håper du har hatt en kjempefin helg!
Klem fra Ida

Unknown sa...

Oi, nam nam! De så jammen gode ut, og jeg som er så svak for slike søte saker, hihi... Disse kan jo kanskje prøves til jul, da pleier jeg å lage egen konfekt :) Takk for oppskriften! Ha en fin dag :) Synnøve

hvorfor ikke... sa...

hehe! skal ikke si det til noen;)
...men jeg tar med meg oppskrifta...til sånne mørke høstkvelder...you know;)

Mammadamen sa...

Disse vil jeg prøve! I fjor laget jeg marsipangodterier og ga bort til venner og kollegaer, og de ble så glad:-) Ikke så lett å finne på hjemmelagede ting å gi når man er voksen, men liker godt å få det selv også. Takk for oppskriften!

Strikkelaura sa...

Nammm, disse skal testes!
Det var mamma som tipset meg om bloggen din, hun er en STOR fan :) Kjempe fin blogg du har :)

Aud Jorunn sa...

Den oppskriften vil jeg garantert prøve. Så kjempegodt ut. Et lykketreff at jeg linket deg tror jeg. Gleder meg til fortsettelsen

Therese sa...

Denne oppskriften passet meg ypperlig, for jeg tenkte å prøve meg på hjemmelaget snask til jul selv. Må vel snart sette i gang, for nå er vi snart i midten av denne måneden også. Herregud, så fort tiden går....

Anonym sa...

Hei pepperkverna!
Takk for hilsen inne hos meg. Alltid koselig med nye fjes.
Nå har jeg bladd litt i bloggen din,og nå må jeg raide kjøleskapet her. Nå ble jeg sulten nå. Hit må jeg igjen..
Ha en flott kveld videre:)

pepperkverna sa...

Takk til alle for hyggelige kommentarer. Gøy at noen vil prøve...Hege

Anonym sa...

Utrolig hva godsaker gjør med oss - her var det mange yummi kommentarer - og kokkene stemmer også i. Disse skal helt sikkert bli en del av vårt julegodteri. Her i huset sverger vi til deilig konfekt og juleknask framfor de tradisjonelle tørre julekakene. Og med garantien om at de ikke klistrer seg i tennene, er det ikke lenge til disse må prøves.

Ann Helen sa...

Jummy! Scrollet meg nedover hele siden her, og jammen får man vann i munnen en sen kveld;-) Myyye inspirasjon her - wow!

Anitas hus sa...

Sitter her med vann i munn, du er jo så flink på kjøkkenet. Det er nesten så jeg kjenner duften av alle de deilige rettene du viser frem.
Stjeler en karamell på vei ut jeg^^,
Ha en fin dag!
Klem:O)

Torilpia sa...

Høres farlig godt ut .. :o)

Ha ei fortsatt fin uke!!

pepperkverna sa...

Hei alle sammen, med så mye postiv respons er det tydelig at her trengs det mer godterie.....Hege

Kristoffa sa...

Mmmmm... karamellene dine hørtes helt nydelige ut!!! Takk for oppskriften. Disse må jeg prøve!
Ellers var det mange andre fristelser også her.
Er det OK om jeg legger til bloggen din i bloggen min?

pepperkverna sa...

Hei Rita,
Karamellene er veeeeldig gode. Og bare hyggelig å bli linket opp! Hege

Blog Widget by LinkWithin