Blogglisten

mandag 3. november 2008

Et lite mirakel hos Ica

Her i Oslo er gode slaktere en mangelvare. Nesten alle har blitt borte, nedlagt, gått konkurs eller blitt utkonkurrert av supermarkedenes ferskvaredisker. Og det er stor synd.

Det er en glede og en luksus å kunne gå til faghandler hvor kunnskap om produktene og krav til kvalitet er en selvfølge. Har vel ikke alltid den følelsen når jeg handler hos min lokale Ica butikk. Når ekstrahjelpen bak disken ikke aner forskjell på indrefilet og bogkjøtt. Eller når gutten i kassa ser litt hjelpesløst på meg og lurer på hva noe så eksotisk som gressløk er…..

Og vareutvalg og produktkvalitet er overlatt til tilfeldighetenes glade spill. Stor er da gleden når jeg en sjelden gang finner kjøtt av super kvalitet og et utvalg som går litt utover fileter og entrecote.

Som her om dagen. Der, bak glassdisken, åpenbarte det seg en flott, mørkerød høyrygg. Nydelig marmorert, mør og fin. Den bare måtte jeg ha. Og det ble en vanvittig god kjøttgryte til middag. Kjøttet delt i passe stykker, brunet og trukket i rødvin og kraft med urter, løk og hvitløk. På lav varme i stekeovn i flere timer. Der den passet seg selv. Mens godlukten langsomt spredte seg i huset. Og håndverkerne stadig oftere la turen utom kjøkkenet…..

B. på 8 elsker denne type mat. Som er så full av smak og så mør, så mør. Da er det sjelden problem med å spise opp maten. Og litt til.

Og enda var det mer kjøtt igjen til en enkel kveldsmiddag til de voksne. Og får du høyrygg av god kvalitet er det et fantastisk kjøtt. Da kan det spises som biff. Bare med mye mer smak. For dette er kjøtt med kraftig smak. Så er du så heldig å få mør høyrygg( når du trykker fingren lett ned i kjøttet vil du kjenne at det ikke er særlig motstand), må du bare prøve dette. Men den må være mør….og nytes sammen med rødvin.

Urtespekket høyrygg

Høyrygg uten ben, mør og med litt isprengt fett.
Hvitløk
Persille og kanskje litt frisk timian.
Salt og pepper
Olje og smør

Grønne bønner
Hvitløk og persille
Salt og pepper
Olje

Finhakk persille, hvitløk og timian. Lag små lommer i kjøttet som du fyller med urteblandingen. Surr kjøttet sammen med kokehyssing. Salt og pepre og brun kjøttet i en blanding av olje og smør. Legg over i ildfast fat og stek i ovn på 200 grader ca 25 min.
Ta ut av ovnen og la hvile i 10 minutter.

I mellomtiden koker du bønnene i lett saltet vann i 5-6 minutter. Hell av og skyll/legg i iskaldt vann. Hakk hvitløk og persille sammen. La bønnene renne av. Svisj lett i olje i en wokepanne, ha over hvitløk/persilleblandingen og la surre et par minutter. Server det hele med nykvernet sort pepper over.



Skulle du savne saus, er urte/hvitløksmør et godt alternativ. Men dette er så saftig og smaksrikt at du ikke trenger det.

10 kommentarer:

Fivrel sa...

Ojojoj, DETTE både såg og høyrdest godt ut. Men du har rett, det er ikkje så lett å få tak i akkurat det GODE kjøtet ein gjerne er på leit etter. Vanskeleg på ICA, men uråd når det er KIWI og Bunnpris som er butikkane i fornuftig avstand. Som student er det dette eg drøymer om - å kunne lage mat til mange (ikkje berre ein), å ha eit stort og godt kjøken der luktene av maten breier seg etter som dagen vert eldre (ikkje berre ein liten hybelkjøkenbenk å dele med tre andre individualistar), og å kunne ha mogleik og råd til å kjøpe - og ikkje minst dyrke! MAT. Gode råstoff, skikkelege varer, slik at måltidet vert ei høgtidsstund, eit samlingspunkt, ei viktig tid på dagen for alle - ikkje berre eit nødvendig onde når magen er så tom at hovudet byrjar fuske når ettermiddagen går mot kveld.

Takk for inspirasjon, eg trur nok eg skal bruke bloggen din som oppskriftsbok framover :-)

☆Therese sa...

Mmmm - nesten så jeg ble sulten igjen det her og jeg har nettopp spist middag, men den var ikke noe i nærheten av det her ...
Jeg er ikke så flink til slike middager som det her (samboeren derimot fikser det mye bedre).
Hm - kanskje jeg skulle prøve å overraske ham litt :o)
Ha en god dag.

pepperkverna sa...

Til Fivrel, Takk for hyggelig hlsen. Du har så alt for rett. Dessverre! Men mye kan gjøres med lang steke/koketid og bruk av friske urter. Og de kan man jo dyrke i vinduskarmen. Fint å gjøre måltidet til et høydepunkt for liten og stor, jeg synes det gir så mye. Det kommer nok en tid for det og vet du....

TIL Therese, det er jo så hyggelig å overraske en man er glad i! Dekk et vakkert bord og kjør i vei..Lykke til!
Hege

Monkis sa...

Huff, udugelige kjøttdiskmedarbeidere er ikke bra. Da sekretæren min var student jobbet hun i kjøttdisk i en av de bedre dagligvarekjedene i Bergen. Og da var det kunnskap og service å få. Må jo gi kundene det beste som mulig! Hun hadde til og med egne kunder som hvert år bare ville at hun skulle finne en fin lammeribbeside og skjære det opp til jul. Ikke bare fikk hun bedre kontakt med kundene, og kunne anbefale kjøttretter og marinader, vi er også blitt veldig kresne når vi selv skal handle i ferskvaredisk... Jeg er i allefall glad for å ha henne med når jeg er ute og handler råvarene mine!

Monkis :)

PS! Retten ser lekkert ut! mmm

Astrid sa...

Takk for besøk:)
For ein fin blogg med gode oppskrifter du har her.
Dette såg så godt ut at dette må prøvast ein dag!
Kjem nok innom her igjen eg:)
Ha ei fin veke!

Anonym sa...

Apropos å dyrke urter i vinduskarmen. Jeg har akkurat i dag gått til innkøp av 10 liter jord, noen potter og noen frøposer. Men jeg vet ikke hvordan man dyrker urter i vinduskarmen (eller noe annet sted, forsåvidt). Hint, hint.

Torilpia sa...

.. er midt på natten .. men ble allikevel fristet .. :o)

mmm..

Ha ei fin uke - klem!

Astrid sa...

Mmmmmh! Dette såg godt ut!
Dette må nesten prøvast ein dag, takk for tipset.
Og takk for hyggeleg kommentar på bloggen min:)
Ha ein fin dag!

pepperkverna sa...

Til Monkis. Tusen takk for hyggelig kommentar. Du er heldig som har slik dugandes sekretær. Pass godt på henne, hun er nok gull verdt!

Til Astrid, Takk for det, og velkommen skal du være.

Til Janne Marijke. Tror ikke at det er så mye hokuspokus med slik urtedyrking. Vet bare at det å så frø visstnok gir fine og kraftige planter, heller enn å kjøpe ferdig fremdyrket plante. Jeg pleier bare å så i potter med jord,hvis jeg har legger jeg litt lecakuler i bunnen for dreneringens skyld. Og så passer jeg på at det ikke står før tett, men røsker ut litt når frøene spirer. Setter pottene på en lys og varm plass og venter tålmodig......Good Luck!

Til TOrilpia, det er jo godt med nattmat da!

Hege

Anne på Moseplassen sa...

Det er rart med det. Matbutikken har mye å si for menyen gitt. Det er ikke alltid så lett å lage innspirert mat når alt en får tak i er enten senete eller halvvissent. Jeg har dessuten ikke god nok kunnskap om kjøtt. Jeg var på god vei til å lære meg litt for noen år siden, men så stoppa det opp desverre. Dette innlegget ditt trigga litt interesse igjenn, for ikke om jeg husker hva en høyrygg er...

Det så i allefall deilig ut :D

Blog Widget by LinkWithin