Blogglisten

onsdag 25. mars 2009

Jordbærhjerter

Solen skinner. Den stråler inn gjennom kjøkkenvindu og skaper forventninger om deilige vårdager. Og gir meg lyst til å lage mat som hører våren til. Tenk deg frisk asparges med sitronsmør. Eller kalvefilet med kjørvelsaus. Filet av vårlam. Med sprø grønne sukkererter og vårgulerøtter. Lekre terter med friske bær. Små nypoteter med gressløk. Eller den første, spinkle vårrabarbraen……
Men, nei det er for tidlig. Selv om solen skinner og forsøker å lure oss til å tro at det snart er sommer, viser gradestokken minusgrader. Og ingen fersk norsk asparges i sikte. Potetjordene begravd av snø, og norske bær er langt unna.


Selv om jordbærene fremdeles er importerte og med lite smak, frister den nydelige fargen. Så i dag feiret jeg vårfølelsen med små jordbærhjerter. Disse er aller best helt ferske, derfor lager jeg liten porsjon. Ligger de til dagen etter kan de gjerne lunes litt opp før servering.

JORDBÆRHJERTER
12 små stykker

60 g smeltet smør, litt avkjølt
2 ¼ dl mel
½ dl sukker
1 ts bakepulver
1 ½ dl vanilje-
kesam
Noen dråper vanilje-
essens
1 egg

150 g jordbær
Melis
Kokosmasse til å strø formene
Smeltet smør eller formfett til å pensle formen med.
Hvit sjokolade til pynt.

Kutt jordbærene i små biter. Dryss over 1-2 ss melis og vend forsiktig om. La jordbærene stå og trekke litt. Dette får frem sødmen i bærene.

Visp sammen egg og sukker, rør inn vaniljekesam. Sikt mel og bakepulver og bland inn vekselvis med det smeltede smøret. Ha i en dråpe vaniljeessens eller to. Bland forsiktig inn jordbærene.

Pensle muffinsformene med formfett eller smeltet smør. Dryss formene med kokosmasse. Jeg bruker muffinsformer av silikon. Bruker du papir, dropp pensling og kokosdryss.

Ha røren i formene. Ikke fyll mer enn trekvart. Stek på 200 grader i ca 18 minutter. Sjekk med bakepinne om den er passe stekt. Avkjøl før du tar ut av formene. Pynt med smeltet hvit sjokolade.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Å, så deilige de ser ut, man blir sulten når man titter innom bloggen din. Spesielt de lekre dessertene, jeg elsker søtsaker...
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Å, herlig, får helt vann i munnen, denne siden din er ikke godt for en som er på slanking... Lurer på om jeg må utsette slankingen en stund *ler*

Unknown sa...

Disse så yummy ut :)
Takk for kommentaren.

Randi sa...

Å...nå ble jeg virkelig sulten!!
Utrolig mye godt du hadde her...fristelser så langt øye kan rekke.
Her må jeg komme til bake når jeg har overskudd til å bake noe.

For tiden males,pusses og males det...moro...men ting tar tiid.

Ha en flott dag

Jannickes Hjemmekos sa...

Mmmmmmmm; deilige fristelser. Tusen takk for hilsen i bloggen min, kjekt når man tar seg tid til å hilse og vise at man har vært innom. Har ikke lest bloggen din før, mye godt her inne, ser jeg...

i et lite rødt hus sa...

Så utrolig mye godt du viser på bloggen din, her var det ei som ble veldg sulten og inspirert til å prøve noe nytt:)

Anonym sa...

De så virkelig nydelige ut!!!
Kanskje de bør prøves i helga......

Ønsker deg i alle fall ei flott helg!!

Rødhetta sa...

Disse ser kjempe gode ut*sikkle* blir sulten etter den tur innom bloggen din!
Ønsker deg ei koselig helg med god mat og et glass vin eller to;)

Marthe sa...

God kveld!

Fant helt tilfeldig bloggen din, og har vært innom her et par ganger uten å legge igjen kommentar. Det måtte jeg gjøre noe med i kveld:) Disse jordbærhjertene ga meg vann i munnen, og skal prøves ut i morgen. Gleder meg til å gi min kjære et liten hjerte:)

Håper det er greit at jeg har lagt deg til på blogglisten min. Du inspirerer!

Smil fra Marthe

pepperkverna sa...

Tusen takk til dere alle for hyggelige kommentarer.

Til Marthe: Veldgi hyggelig å bli lagt til på blogglisten din!
Hege

Blog Widget by LinkWithin