Blogglisten

onsdag 22. desember 2010

Saltmat til julekvelden

Snart senker julefreden seg i heimen. Kaker er i boks, ost og patèer er i hus. På balkongen koser fugler seg i neket, foran peisen sitter nissene klare til den store feiringen.


På soverommet står sekken breddfull av gaver til snille gutter og jenter. Store pakker, små pakker, harde pakker og så noen bløte. Myk pakke til mormor, pen pakke til kusine Birgitte, to harde pakker til store Fetter.

"Noen" her i huset har endevendt sekken flere ganger. På forvilet jakt. "Er det flere sekker?" "Har du gjemt de? Hvor er de?" "Si det da!"

Mmmm, sier en klok mor. Hvem vet hvor nissen gjør av ting? De dukker nok opp......



Men før det gjenstår ennå litt av juleforberedelsene.

I dag skal det graves. Det blir ikke jul uten. Vår tradisjonelle julelaks, som lyngraves med sennepsfrø, koriander, rosèpepper og dill står på menyen julekvelden. Servert med sennepssaus og kald hvitvin er den fast forrett før nissen kommer.

Til denne bruker jeg en side salmalaks. Den blir perfekt, lett og delikat.
Og så får den følge av sterk og søt sennepssaus. Og den lager jeg av søt og sterk sennep fra LissElla.

JULEKVELDSLAKS

1 salmalaks
2 1/2 ss sukker
3 ss havsalt/Maldonesalt
1 ss sennepsfrø
1 ss rosèpepper
1 ss korianderfrø
Frisk dill
Sennepssaus
1-2 ss sterk og søt sennep
1-2 ts dijonsennep
1-2 ts annen mildere sennep
1-2 ts akasiehonning
Nøytral olje
Poteter
Olje til fritering
Salat
Sitronolje
Dill
Knus krydderiene grovt og hakk dillen. Bland dette sammen med salt og pepper. Gni dette på begge laksesidene. La stå et døgn. Skjær i tynne skiver.
Bland sennep og honning til sausen. Rør oljen inn i en tynn stråle til du har en fyldig saus. Smak til med mer honning eller sennep om nødvendig.
Skjær potetene i tynne skiver, bruk gjerne ostehøvel. Friter til sprø og gylden, la renne av på kjøkkenpapir. Salte.
Vend salaten i sitronolje, anrett og server med toast og en supergod hvitvin.
Og så kan nissen komme...........hvis han har funnet pakkene da!?!?
OG DA ER DET VEL PÅ TIDE Å ØNSKE ALLE EN RIKTIG, RIKTIG GOD OG SMAKSRIK JUL!

9 kommentarer:

Helene sa...

Sv: Selvfølgelig kan du linke til meg, bare hyggelig det :)

Fin blogg du har også. Her må jeg stikke innom igjen. God jul :)

Linn sa...

Lekkert! Jeg er ganske sikker på at jeg kan spise denne en hvilken som helst dag hele året!

God jul!

Trine ;) sa...

Hei,

Takk for sist!Det var en utrolig velsmakende og ikke minst hyggelig lunsj som dessverre gikk alt for raskt! Ser frem til nye treff i 2011. Inntil da ønsker jeg deg og dine en riktig god jul!

Klem,
Trine ;)

Malgorzata Ingstad sa...

Takk for fin oppskrift - det er så deilig å få ferdig-utprøvde resepturer! Koselig blogg, jeg liker meg godt hos deg! Ha en hyggelig juletid

Unknown sa...

*★JOYEUX★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ •。★ NOEL ★ 。* 。
° 。 ° ˚* _Π_____*。*˚
˚ ˛ •˛•*/______/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• | 田田|門| ˚Happy 2011...

Magia da Inês sa...

♫°° Amiga,

°º♫ Para você em 2011:

° • ♫ "Os sonhos realizados...
°º ♫°° ♫♫ O amor esperado...
° ·. •*• ♫ A esperança renovada..."

Bj♥s
Brasil °º♫
°º
° ·.

Hasigamas mamma sa...

Namme, det så nydelig ut!
Har skrevet en hilsen til deg på den andre bloggen... så ikke denne før etterpå.. :)
Fortsatt god romjulstid!

Lise

Crinoline sa...

Dette ser veldig godt ut. Ang.kakeformene;jeg har hatt dem i veldig mange år,så jeg vet dessverre ikke hvor man får tak i dem nå.Ønsker deg et godt nytt år.

gult hus i svingen sa...

wow, en matblogg til:)
Ja takk, vil gjerne følge bloggen din for inspirasjon på matfronten. Liker meg på kjøkkenet jeg også:)

Mvh Trine:)

Blog Widget by LinkWithin