Blogglisten

onsdag 26. august 2009

Gul, salt og surt.

Kjøkkentjeneste er avslappende. Og kreativt. Ihvertfall den delen som dreier seg om matlaging. Ikke alltid selvfølgelig. Ikke når man er stresset og tiden ikke strekker til. Når man egentlig allerede skulle vært på vei til trening. Kjørt ungene på fotball. Eller besøkt svigermor. Gjort ferdig det de venter på kontoret. Ikke når sultne unger venter på mat og du simpelthen ikke aner hva du skal lage. Og kjeleoppvasken rager som det skjeve tårn i Pisa på benken. Stormen har herjet spisebordet, hvor du såvidt kan skimte bordplata under lasten av leksebøker, lego, uåpnete regninger, fire bakugan, to visne blomsterblad, en fotballstrømpe (den andre ligger på gulvet i gangen), siste seksjon av Aftenposten og fars lesebriller som forsvant på søndag.....

Da har jeg mest lyst til å rømme. Mønstre av kjøkkentjenesten og søke nødhavn på nærmeste tapasrestaurant.

Men de gangene jeg har tid og lyst til å lage mat, koser jeg meg på kjøkkenet. Skummer igjennom en kokebok på jakt etter nye ideer. Skrubber oppvaskkummen skinnende blank, rydder og lager små og store fristelser. Og ymse tilbehør. Som i går, da var det på tide å etterfylle beholdningen av sitronsalt.

Jeg bruker det mye i matlagingen, og synes det jeg lager selv er mye bedre enn det man får kjøpt. Det er veldig raskt å lage. Har vakker farge. Og så lukter det så godt.

Herlig til fiskeretter. Og setter en flott spiss på kyllingretter. Nylaget sitronsalt på et koselig glass er en fin liten gave til hverdagsbesøk hos venner. Jeg lager ikke så stor porsjon av gangen, synes smaken er best når det er relativt nylaget.


SITRONSALT
1-2 dl grovt havsalt
Strimler fra 1-2 sitroner
Jeg bruker alltid økologiske sitroner, siden
det er skallet som skal brukes. Hvor mye sitron
du skal bruke avhenger av hvor sterk sitronsmak
du vil ha. Prøv deg frem.
Vask sitronene godt. Strimle av skallet.
Jeg bruker et zestejern, det fungerer best.
Men, skallet kan også rives fint på et rivjern.
Det er kun det gule som skal benyttes, prøv å få
med så lite av det hvite som mulig.
Bland sitronskall og salt, og bre utover i en
terteform eller på bakepapir.Tørk det i stekeovn,
10 minutter på 150 grader.

Avkjøl og legg det på glass.


10 kommentarer:

karna sa...

Kjempekoselig blogg du har, jeg har "smakt" meg gjennom mye av den. Takk for inspirasjon.

pepperkverna sa...

Til karna, Tusen takk for hyggelig kommentar! Hege

Ingvild sa...

Som jeg kjenner meg igjen!! Her er også kjøkkenet og ikke minst bordet som hos deg ofte. Døgnet skulle nok til tider hatt flere timer.

Sitronsalt høres spennende ut, det skal jeg prøve neste gang jeg finner økologiske sitroner :)

Klem Ingvild

Tino sa...

Her var det mye fristelser! Prøver å ta av noen kilo, og det er ganske kjedelig i matveien. Jeg er så glad i å bake, men blir litt for fristende å ha nybakt i hus ;)

Ha en fin kveld :)

pepperkverna sa...

Til Ingvild, godt å høre at det er flere......

Tli Tino, akkja, disse kiloene du! Jeg fikk visst med meg litt "overvekt" hjem fra sommerferien jeg og. SÅ jeg prøver å holde litt strengt regime, men det er så kjedelig!!!!!
Hege

May-Bente sa...

Gosj så flott blogg du har!!!
Så masse flotte oppskifter.
Står jeg fast en dag, som jeg ofte gjør for tiden er det bare å gå innom sidene dine og fråtse i oppskrifter.
Mmmmm... sitronsalt er nydelig!!
Du skriver bra også, jeg lo godt.
Kan det være at jeg kjenner meg litt igjen???

Klem:))

pepperkverna sa...

Til May-Bente, takk for hyggelig kommentar. Hege

Synnøve sa...

Tusen takk for gode ord.

Har aldri hørt om sitronsalt,men det høres godt ut. Det skal jeg lage.

Ha ei fin helg:)

Anonym sa...

jeg må som regel innom bloggen din og sjekke ut godbitene :) God fredda

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Blog Widget by LinkWithin