Blogglisten

tirsdag 28. april 2009

Sett farge på hverdagen

På sydligere breddegrader er jordbærsesongen alt i full gang. Fra Spania, Portugal og endog Belgia kommer de. Og lyser røde mot oss hos grønnsakhandleren. Frister oss til å tro at sommeren er nær.

Men, akk! Disse jordbærene som er høstet lenge før de er modne og har reist så langt. De har jo ingen smak. De trenger hjelp. Og hjelpen er her.

I går hadde B. med seg en kamerat hjem. På vei hjem fra skolen, hos grønnsakhandleren på hjørnet, insisterte de på jordbær til dessert.

Så da ble det jordbærsuppe.



Til 4

1 dl hvitvin
1 dl vann
1/2-1 dl sukker
Ferskpresset saft av 1 appelsin
Jordbær
Melis


Kok opp vann, hvitvin og sukker. La koke inn til ca halvparten. Avkjøl. Del jordbærene i biter og sikt over melis. Det får frem søtsmaken. Sil appelsinsaften i vinsausen. Ha jordbær i sausen og la trekke litt. Øs opp, sikt over litt melis og server.



6 kommentarer:

Monica sa...

Nam:) Denne skal jeg teste ut:) Eeeeeeeeeelsker jordbær...
Monica

Strikkelaura sa...

Namm!!
Bama sine jordbær fra Portugal er faktisk søte og gode.

pepperkverna sa...

Til Monica, og snart får vi norsk bær....Du gleder deg vel?

Strikkelaura, de skal jeg prøve, takk for tipset!
Hege

Fire Hjerter sa...

Det så snadder ut. Tror jeg må ta med meg litt jordbær hjem i dag. Mannen har bursdag så da passer det jo ekstra bra.

barnigjendesign sa...

Takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Så fint at jeg oppdaget din, liker godt å lage mat når jeg har tid. Så mye spennende, og eget kjøkken i Provance, heldige deg.
Ha en fin kveld!

Hobbymegher sa...

Dette så bare herlig ut! :0)
Nydelig med jordbær, men som du sier, nå på denne årstiden trenger de litt hjelp med smaken. :0)

Blog Widget by LinkWithin