Blogglisten

torsdag 4. juni 2009

Spør meg ikke hvorfor

Hver gang vi er i Frankrike er det en ting B. på ni bare må ha. Første dagen på fransk jord er det straks i vei til bakeren. For å sikre seg en porsjon av dagsfersk chouquette au sucre. Små og lekre.

Spør meg ikke hvorfor. Egentlig ikke noen stor gourmetopplevelse. Men allikevel. Det er akkurat det han vil ha. Såre fornøyd kommer han hjem med posen full av små mesterverk. Som han litt motvillig deler med mor og far. For han er jo så veldig glad i de må vite. Chouquettene altså.

På norsk kan de vel best beskrives som små vannbakkels. Med grovt sukker på. Riktig tilberedt, det vil si stekt akkurat passe og ikke for mye, slik at de beholder en myk kjerne er de meget delikate. Og veldig franske.



Og når jeg tenker etter, faktisk ganske gode. Og anvendelige. For med disse kan du trylle frem de lekreste desserter. Fylt med en luftig sjokolademousse. Fylt med vaniljekrem og servert med friske bær.

Men B. spiser de så gjerne ”au nature”. Som de er. Så det var stor glede å spore i guttefjeset dagen vi hadde plantet på balkongen. For å feire innvielsen av sommersesongen serverte mor nybakte chouquette au sucre.



Og dagen etter hadde vi restene. Fylt med en god vaniljeis, og overrislet med varm sjokoladesaus …….

CHOUQUETTE AU SUCRE
15-16 små, for smått er vel så godt som stort.

30 g smør, gjerne usaltet
1,25 dl vann
60 g mel
2 egg
Perlesukker

Smelt smøret i en kjele sammen med vannet. La det koker opp og ta så kjelen av platen. Tilsett melet og rør med en tresleiv til du har en smidig deig. Sett tilbake på platen igjen et par minutters tid, samle deigen til en bolle. Ta av platen og la avkjøle 5 minutter.

Ha deigen over i en bolle. Tilsett eggene et av gangen og rør godt inn før neste. Jeg bruker en håndmikser, men det går bra for hånd og. Deigen skal være smidig og glinsende.

Sett små boller på bakepapirkledd plate. Dryss perlesukker eller grovt sukker over hver bakkels. Stek på 180 grader i 20-25 minutter, til bakkelsen er pent gylne. Ikke overstek. Og så bør du helst ikke åpne ovnsdøren underveis.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Lekre små fristelser! Har ingen problem med å skjønne at dette er noe av det første han vil ha ;)

Heilt spesiell sa...

Alt du lager er bare så lekkert!Er stadig innom her og titter men ikke flink til å legge hilsen hver gang...riktig god helg til deg og dine!

Strikkelaura sa...

Nam! Dette er noe jeg vil like :)
Ser at du har noen relasjoner til Frankrike, vi har leid leilighet i Nice i slutten av august. Har du noen hotte Frankrike tips på mat fronten? (Nå har jeg plukket opp en god del via bloggen da ;-)) Eller skulle du tilfeldigvis kjenne til noen resturanter der?

Linda sa...

Fristende!

Jeg lagde forresten blåskjellsuppa di for et par uker siden! Den gikk unna! Utrolig god! Går det forresten an å bruke blåskjell på lake i suppa (for å spare litt tid), eller er det fy-fy?

Randi sa...

Ååå... nå sikler jeg nesten...nam...det hørtes og så godt ut!! skjønner at det er noe som smaker ja.

Jeg er greekofil jeg da...hihihi..elsker den greske maten.Men den franske er ikke borte vekk den heller.

Ha en fin fin helg

Unknown sa...

Takk for tipset! Dette så unektelig veldig spennende ut! Skjønner at lillegutt har falt for disse! Ha en strålende dag! Klem

pepperkverna sa...

Tli Merete, ja, de er kanskje ikke så dumme.....Lekre når de blir fylt av noe godt...Og så liker jeg så godt å lage de små.

Til Helt spesiell, tusen takk for hyggelig hilsen. Alltid stas når noen legger igjen spor etter seg. FIn måte å oppdage nye blogger på.

Til Strikkelaura, Så deilig med Nice. NIce er så absolutt min favorittby på Rivieraen. Stor og levende. Og et fantastisk flott grønsaksmarked på Cours Saleya, hver dag unntat mandag, da inntar antikivitetshandlerne plassen.
Når det gjelder restauranter er det mye skiftende. Vanskelig å anbefale for det er ofte eier eller kokkeskifte, og da er det helt forandret. Men det er mange hyggelige små restauranter i smågatene i gamlebyen.

En institusjon i Nice er: "La Merenda", i Rue Raoul-Bosio i utkantetn av gamlebyen. Et "hull i veggen", uten mulighet for reservering av bord. Her serveres virkelig tradisjonell og jordnær mat, laget på akkurat riktig måte. Et sted som kjente kokker fra nær og fjern sverger til. Helt uten dikkedarer og fancy servering. Et sted du kan møte Hellstrøm eller Stiansen.... Relativt dyr for sin type, du bør regne med ca 40 euro pr hode for en middag. En morsom opplevelse.

På markedplassen Cours Saleya ligger mange restauranter av varierende kvalitet. "Le Safari" er et trygt valg, alltid grei mat.

En annen som serverer tradisjonell nicoise mat er "Estoficada" som ligger på RUe de l`Hotel-de-Ville.

Siste jeg var der spiste jeg bra på "Bistrot d`Antoine" på RUe de la Prefecture i gamlebyen.

I havnen finner du et par gode fiskerestauranter.

Men som sagt, ting forandrer seg fort her... Finn restauranter med atmosfære som tiltaler deg, det blir ofte vellykket. Jeg ligger helst unna restaurantene i gågate oppe i byen. Der er det mange turiststeder.

Typisk NIce mat er Daube,(oksekjøttgryte i rødvin), Soupe de poisson (en herlig fiskesuppe servert med rouille,krydret hvitløksmajones, jeg elsker denne suppen), Socca (kikkertpannekake), Petit farcies nicoises ( Ovnsbakte grønsaker med urtefylt kjøttfarse. Må prøves . Noen steder finner du fremdeles farsert, helstekt spegris.Og, nam nam, friterte sguashblomster med tartarsaus( Fleur de courgettes beignet).

Maten i Nice er sterkt påvirket av italiensk kokekunst, området var jo også italiensk i en årrekke.Så du finner mye god pasta og pizzaer bakt over åpen ild.

Håper du får en flott tur!

Til Linda,
Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja blåskjellsuppe er godt! Ville nok tatt meg bryet med å damapew ferske skjell. Kraften fra blåskjellene er nok mye grunnlaget for den gode smaken. Du kan jo evt dampe og rense skjellene dagen før, og oppbevaer skjellene i kraften i kjøleskap. Men der er aller best ferskt!

Til Randi og Liv Hege,
tusen takk for hyggelige kommentarer.

En riktig fin uke til alle.

Hege

Strikkelaura sa...

WOW!!!!
Tusen takk for utrolig mange bra tips, de er printet ut! Jeg har en venninne som har bodd i Nice, så jeg har fått en del tips av henne også. I år var vi rett og slett lei av "syden". Leide oss en privat leilighet i Nice og kjøpte billige billetter via Norwegian, da kunne det ikke bli bedre for oss. Nå gleder jeg med enda mer, synd det er 2 mnd til.. Tusen takk, helt topp :)

Freja sa...

Åh, disse så utrolig lekre ut, jeg bare elsker fransk bakverk. Selv om jeg nå da ikke tåler hvete mer...Men fikk jammen lsyt til å prøve bake disse med speltmel!

pepperkverna sa...

Tli Freja, javisst er det mye lekkert og lett bakverk i Frankrike. Har aldri prøvd med spelt, men kanskje neste gang....Hege

Blog Widget by LinkWithin