Blogglisten

onsdag 15. oktober 2008

Den gode søte

Dessert er et must når helgen kommer. Da skal store og små virkelig feire at uken er over, og vi har fri! God mat hører med til en skikkelig helg, og hele familien spiser middag sammen om kvelden.

Og alle forlanger dessert. I ukedagene er dessert for oss ofte friske frukter eller bær, gjerne med vaniljekesam rørt med litt akasiehonning som tilbehør. Eller en god gammeldags stivpisket eggedosis. Men i helgen skal det andre godsaker på bordet.

Nå i helgen prøvde vi oss fram til denne som absolutt kunne spises.

NØTTEFRAGILITÈ MED MOUSSETOPP
Denne holder til 4

Bunn:
100 g hasselnøtter
100 g sukker
2 eggehviter
¼ dl kakao

Nøtter og halvparten av sukkeret mikses/blendes til fint. Bland inn kakao. Stivpisk eggehviter og ha i resten av sukkeret mens du pisker. Bland alt lett og stek i bakepapirkledd form 15x15 cm eller tilsvarende størrelse. 20-25 minutter på 160 grader. Avkjøl

Topp:
1, 5 dl fløte
50 g mørk kokesjokolade, gjerne 70 % kakao
2-3 ss ferskpresset appelsinjuice eller grand marnier likør

Varm opp fløten med hakket sjokolade til sjokoladen er smeltet. Ha i appelsinjuice eller likør. Avkjøl og sett kaldt.

Ved servering piskes sjokoladefløten til krem.

Del parfaiten i passende stykker, topp med et sjenerøst lag mousse. Pynt med ristede mandelflak og smeltet mørk sjokolade (jeg pleiet å smelte et par ruter i plastpose i mikro, og klippe hull i tuppen, da et det enkelt å ringle over litt). Ha evt. noen dråper vaniljekesam til.

9 kommentarer:

Tiril sa...

Nami nami, masse kalorier her, men til helgen må vi unne oss noe godt,
Lekkert annrettet, så bare deilig ut.
Ikveld skal jeg ha en kundekveld på butikken, da kommer en lokal kjendis kokk og kokkelerer for oss, gleder meg til mange gode smaker.
Ha en fin dag.

pepperkverna sa...

Hei,
Takk for hyggelig kommentar. Høres ut som du får en herlig kveld. KOs deg! Hege

Torunn sa...

Mmmmm, jeg skal ha gourmetklubb om to uker og tror jammen jeg skal hente litt inspirasjon her hos deg .-)

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige ord begge to. Og ja, det smakte faktisk veldig godt! Hege

Som mine dager er sa...

Himmel og hav - dette høres så fristende ut, at det MÅ prøves ut. Du er så inspirerende med alt du presenterer her inne - er så glad for at jeg fant deg.

Marit

Min Verden sa...

Nam - ble jo helt sulten jo! Kan ikke komme til deg ofte ;) hehe! Joda. Så deilige bilder og oppskrifter. Kanskje jeg kan få noe inspirasjon her. Hanne

pepperkverna sa...

Hei begge to,
Tusen takk for "besøk" og for hyggelige kommentarer. Er veldig hyggelig å høre fra besøkende! Hege

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg og velkommen hjem igjen.
Takk for at du delte litt fra provanceturen med meg!
Ser ut som om dere koste dere stort:0)
Å mmmmmm...for en fristende dessert,den fikk jeg lyst til å prøve!
Og den kyllingen med det søte druefølget må vi prøve å få til her i helgen!
Kjerstiklem til deg

pepperkverna sa...

Hei Kjersti, og takk for velkommenhjem klem. Det var herlig med ferie, bare synd den tiden flyr med supersonisk fart! Hege

Blog Widget by LinkWithin