Blogglisten

søndag 26. oktober 2008

En kake for å feire


Gjett om jeg ble glad. Snille Ida har sendt meg en ”award”. Og det ble jeg både glad for og inspirert av. Akkurat som jeg blir av alle hyggelige kommentarer og hilsener på bloggen. Så tusen takk til Ida.

Når man sitter sånn for seg selv og blogger så lurer man jo på om noen ser det en gjør..

Jeg har forstått at utfordringen er å sende ”awards” videre. Noe jeg gleder meg til å gjøre bare jeg får bitte lite grann mer tid.

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive noe om helgematen vår, men det får vente. For akkurat nå vil jeg lage en takkekake til Ida. Og det må gå fort, for det er søndag kveld og helgen har vært fylt av mange gjøremål.

Og da blir det en av husets favorittkaker. En brownie. Det finnes så utrolig mange brownieoppskrifter. Og det er vel få kaker som det er lettere å eksprimentere med enn brownies. Her forleden prøvde vi en med fyll av hvit sjokolade og pekannøtter. Slettes ikke verst.

Men det er og blir ”verdens enkleste brownie”, uten fyll og fiksfakserier, som er favoritten. Lag den gjerne dagen før, slik at den får tid til å sette seg.

Superenkel Brownie til Ida

3 egg
2 ½ dl sukker
1 ½ ts vaniljesukker
litt salt
1 ½ dl mel
100 g smeltet smør
4 ss bakekakao

Bland alle ingredienser sammen og ha røren i en smurt springform/terteform. Jeg bruker en med 23 cm i diameter. Stek på 175 grader i 22-25 minutter. Det er viktig å ikke steke forlenge, den skal være fin og seig inni.

Ved servering bryter du brownien i biter, deler jordbær og legger opp. Sikter du melis over blir selv belgiske jordbær greie.

7 kommentarer:

Liv Elin sa...

Den brownien så deilig ut ! Takk for hyggelig kommentar i bloggen min !

Vibeke sa...

Gratulerer med nydelig utmerkelse!Den kaka di så deilig ut, nam :o)

Ønsker deg en superduper uke!
Vibeke

Anonym sa...

Gratulerer med award!

Rikke sa...

Så utrolig mye deilig mat!!
Blir veldig sulten av å være her inne..:)
Takk for hyggelig kommentar inne på bloggen min!
Ha en fin mandags kveld...jeg skal kose meg med et glass rødvin til maten i dag og fyre opp i peisen, nå er det høst:)

pepperkverna sa...

Tusen takk til dere alle for hyggelige hilsener. Hege

Ida sa...

Åhhhh.. så utrolig koselig innlegg :-) Jeg er jo en hund etter brownies.. så der traff du rett i hjerteroten :-)

Oppskriften har havnet i "bakeboken" og skal testes ut til helgen - da skal vi på hyttetur med ett vennepar og kunne trengt noe godt å tygge på :-)

Igjen ... tuuuusen takk! Du er så skjønn :-)

ha en finfin natt og en super tirsdag :-)

Anonym sa...

For en fantastisk blogg du har. :)
Og så flink du er til å lage mat da... Blir jo sulten her jeg sitter.... :)
Ønsker deg en fortsatt fin helg. :)
Titter innom deg igjen.

-Anita-

Blog Widget by LinkWithin