Blogglisten

tirsdag 22. mars 2011

En helt grei tirsdagsmiddag

Tirsdag er en flott dag for fisk! I dag skal jeg svinge forbi fiskebåtene på brygga og ta med en fisk hjem. En torsk. Som skal serveres med blåskjell for det liker B. så godt. Og så er de god basis for kraft.
Blåskjellene dampes lett i hvitvin og får selskap av safran for å lage litt stas på tirsdagen. så blir de servert sammen med fisk og grønnsaker. Og små terninger av sprøstekte poteter. For det liker alle rundt bordet.

TORSK PÅ EN TIRSDAG

Torskefilet
Gulrot
Purre
Mandelpoteter
Blåskjellsaus:
1/2 kg blåskjell
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 dl hvitvin
1-2 dl fløte
Noen tråder safran
Salt og nykvernet hvit pepper

Skjær gulerøtter og purre i tynne strimler og legg i kaldt vann.

Del potene i terninger og stek gyldne i smør/oljeblanding.

Hakk løk og hvitløk og surr lett i olje eller smør, ha i hvitvinen og kok opp. Ha i blåskjellene og damp under lokk 4-5 minutter til skjellene åpner seg.


Ta skjellene ut av skallet, sil av kraften som skal brukes til saus. Ta av litt kraft og legg safrantrådene i denne. Kok inn kraften til det gjenstår ca halvparten. Ha i fløten og kok inn til passe tykkelse. Ha i kraften med safran de siste minuttene, sammen med purre og gulerotstrimlene. Smak til med salt og pepper og vend inn skjellene.
Stek eller grill torskefiletene.
Og dermed har du en aldeles utmerket tirsdagstorsk!

3 kommentarer:

Hegeslilleboble sa...

Mmm, det ser godt ut. Kveite under her frista også:). God middag!

Cecilie sa...

Hei, fin blogg du har. Jeg liker godt at du har så mye fiskeretter. Det er det området jeg synes jeg trenger mest inspirasjon på. Skal jommen prøve med små råstekte poteter neste gang det er torsk på menyen. Det så godt ut.

Linn sa...

Helt fantastisk tirsdagsmiddag må jeg si! Fisk er absolutt no jeg også trenger inspirasjon til selv om det er aldri så enkelt når du har så gode råvarer!

Blog Widget by LinkWithin