Blogglisten

mandag 2. februar 2009

Utfordring

UTFORDRING

Jeg har fått en utfordring om å vise frem favorittene fra kjøkkenskapene og en hyggelig award fra Line. Tusen takk for det. Ble selvfølgelig veldig glad for award, det er jo til å bli glad av at noen liker det som legges ut her.


Men kjøkkenskapene da?!? Mine kjøkkenskap er fulle. Av alt! Har nok litt dilla på kjøkkenredskap og stæsj. En noe oppgitt A. synes det blir litt vel fullt til tider. Særlig etter våre turer til Frankrike, da fylles det lett opp! Der er det jo så masse kjempenyttig og nødvendig kjøkkenutstyr. Blant mine favorittbutikker er utstyrsforretninger for restaurant og storkjøkken. Der kan jeg finne mye rart.


Eller markeder. Og antikvitetsmarkeder. Med gamle sjokoladeformer, kakeformer og rare kjøkkenting. Flotte serviser, ostetallerkener, nydelig bestikk. Med skaft av ben.

Og ærlig talt hvem klarer seg uten crepepanne, blinipanne, popcornpopper, store visper, små visper, runde visper, lange visper, riskokere, bamseformer, madeleineformer, soppbørste, baconsteker………..?

Hm, nevnte jeg at det er fullt i skapene?


Så plukke ut favoritt er nok ikke lett. Men to ting er jeg avhengig av. Mine kniver, noen Sabatier og noen Victorinox, og min sitronpresse i oliventre. Kjøpt hos altmuligmannen på tirsdagsmarkedet i vår egen lille landsby i Provence.

Hos han finner du alt du ikke trenger. Hele familiens favoritt! Her er treleker, fløyter, terninger, østersåpnere, soppkniver, honningsnurreskje, skrutrekkere, sleiver, tesiler, kniver i alle former, rangler og altså sitronpresse i oliventre.




Men det jeg er aller mest glad i på kjøkkenet vårt, er den gamle veggen. Så det er den dere får se:




I Oslo bor vi i en gård fra 1896. Med et stort kjøkken vi bruker mye. Med peis og langbord, og 3 hvitmalte vegger. Husets mest brukte rom. Der dekker vi til hverdags og fest. Hyggelig å ha gjestene rundt seg når man lager mat. Og flere kan delta i kokkeleringen.
Men altså "endeveggen". Den ble ”gjenoppdaget” for et par år siden etter en vannlekkasje fra leiligheten over. Da måtte vi rive ned det som var av tak og veggplater. Og kom ned til den opprinnelige veggen. Som ble vasket og vasket og vasket igjen. Med salmiakkvann. Og nå står i sin fordumsprakt, med gammel maling i en nydelig grønn/turkisfarge. Og hvor et maleri av Bodil von Schante,”Pike og stol” har hedersplassen. En vakker helhet det er godt å hvile øynene på.




6 kommentarer:

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg,
følger med fast på bloggen din og har deg under mine favoritter :o)
Veldig gøy innlegg dette!
Takk for kjøkkentitten.
Kjerstiklem

Unknown sa...

Så gøy at du tok utfordringa, og det vart ein kjempeartig vri:0)
Veggen var innmari fin, og eg fallt for det utruleg flotte maleriet...
HA ein finfin mandag, klem

Maliva`s verden sa...

Wow for et flott maleri,men jeg var også nysjerrig på hvilken fargekode dere har malt veggen med......Typisk fransk farge som ofte er på møbler,stemmer det?Fortsatt god kveld til deg og dine...Klem fra Din trofaste gjest Maliva

pepperkverna sa...

Hei og takk for hilsener!
Maliva, malingen på veggen er den opprinnelige som vi fant når vi rev plater etc, og er nok fra forrige århundreskifte. Etter mange runder med vask og salmiakkvann åpenbarte det eg en fantastisk grågrønnturkis vegg. Vi syntes det var en sånn nydelig farve at vi valgte å beholde veggen som den var, med spikerhull og rifter. Og er veldig fornøyd,
Tror nok jeg aner hvilken farge du mener, i Frankrike kalles den ofte gris-vert, grågrønn. En god fargehandel burde kunne hjelpåe deg, de pleier å kunne finne fram til nyansene. Evt. kan du jo prøve å kontakte Jotun direkte., De er veldig hjelpsomme der.

Hege

swimzy sa...

heihei!!

:-D så flotte ting du har på kjøkkenet ditt:-D

Jeg kom tilfeldig over siden din og den er kjempeflott....her var det mye gode oppskrifter:-D skal prøve meg frem her, jeg elsker å lage mat:-D

mvh swimzy

Maliva`s verden sa...

Supert,takk for tipset...det er notert....:O)

Blog Widget by LinkWithin