Blogglisten

tirsdag 8. september 2009

I min barndoms hage.

Var det eple- og pæretrær. Inger Marie, glassepler og Gravensten. Gråpærer. Det var jordbær og sukkererter. Plommetrær og ripsbusker. Det var grønt grass og rosebed. Det var solbærbusker som skulle høstes. Bed som skulle lukes. Og plen som skulle slåes. Det var et grønt tørkestativ med huske i. Og hammock med myke puter til å ligge å se på himmelen i.


Det var stemorsblomster, prestekrager og blomkarse. Løv som skulle rakes og hekk som skulle klippes. Det var røde blomster, gule blomster. Og blå.


I min barndoms hage var det en mormor. En mormor som var akkurat slik en momor skulle være. Med grått hår, kjærlige hender og et varmt fang. En mormor som trøstet, lekte, luket og høstet. En mormor som syltet, saftet og bakte.


En mormor som hadde levd en stund og visste mye. Som hjalp mange. Som alltid hadde tid og visste råd. Og som bakte verdens beste kaker.

MIN MORMORS SOLBÆRKAKE

3 store egg
1 1/2 dl sukker
100 g skoldet mandel
2 1/2 dl mel
50 g smør i tynne skiver
Fyll:
3 dl solbær
1/2-1 dl rårørsukker
Visp egg og sukker hvit. Hakk mandlene,
hverken fint eller grovt, men
sånn litt i mellom. Tilsett mandelhakket. Sikt i melet og bland godt sammen. Er eggene små bruker du litt mindre mel.
Ha røren i en smurt og strødd form, 20 cm i diameter.
Bland solbær og rårørsukker og legg over røren. Skjær tynne skiver av kaldt smør og legg på toppen. Bruk en ostehøvel.
Stek kaken på 200 grader i 45 minutter. Avkjøl og server den gjerne med vaniljesaus eller is til.
Avkjøl og server den gjerne med vaniljesaus eller is til. Aller helst på blomstrede skåler slik som mormor gjorde........

7 kommentarer:

May-Bente sa...

Mmmmm. den så himmelsk ut!!

Ha en fin onsdag, Klem:))

Anonym sa...

Hvor får man tak i solbær (om man ikke er så heldig å ha egen hage da)? Bor i Oslo..

Anonym sa...

Hei.Så koslig det hørtes ut i Mormors hage.Tusen takk for oppskriften.Ha en riktig fin Onsdag.Bodil

pepperkverna sa...

Til May-Bente, ja den er frisk og god!

Til Anonym, jeg kjøpte en kurv hos en av de mange grønnsakshandlere på Frogner. Akkurat nå er det jo sesong, så det burde gå å få tak i.

Tli Bodil, ja det hender jeg lengter tilbake dit.....
Hege

Unknown sa...

Så koselig innlegg. Kanskje det er mange som kjente seg igjen, jeg gjorde det. Du har så mye godt på bloggen din, den kan brukes som en kokebok. Kaken ser nydelig ut. Det må være deilig å bo i ditt hjem også fordi jeg ser du lager mye godt til familien din. c,")

Astrid sa...

Mmmm, nå lengter jeg meg tilbake til mormors kjøkken og bakekunstene hennes. Heldigvis har hun gitt meg en mengde gode og spennende oppskrifter jeg bruker ofte. Leker også litt med tanken om at en gang langt framme i tid så er det noen som vil lengte tilbake til mitt kjøkken og min hage...

pepperkverna sa...

Til Snakkemunn, tusen takk for snill og hyggelige ord.

Til mor, så heldig du er med "arvede" oppskrifter. Og noen kommer helt sikkert til å lengte tilbake til mors gryter.......

Hege

Blog Widget by LinkWithin