Blogglisten

mandag 10. januar 2011

Et lite tips

Ingen lang oppskrift i dag. Kun et raskt lite tips som er verdt å ta med seg. Noe av det jeg koser meg mest med på kjøkkenet er å lage små saker. Eksprimentere, prøve ut nye metoder og råvarer. Eller lage ny vri på kjente saker.



Som disse friterte og saltede mandlene. Ingen gourmetoppskrift, ingen stor jobb. Men du verden så gode de blir. Og anvendelige. De passer perfekt som tilbehør på en enkel tapastallerken en sen kveldstime. Mandlene skaper smak og struktur i en salat. Som tilbehør på ostebord er de supre. De kan nytes alene eller med et glass til aperitifen.



Hvis det blir noen igjen når du har laget de. Hos oss forsvinner de farlig fort når de ligger til "avkjøling" på benken..........



MEGET ENKLE, MEN AKK SÅ GODE MANDLER

Mandler skoldes og får lov til å lufttørke en liten stund.


Så varmer du rikelig olje i en passende gryte, jeg bruker min "wokepanne".

Friter mandlene til de er lett gyldne, rør i mandlene underveis slik at de blir friterte på alle kanter.

Ta opp med en øse og la renne av. Jeg tørker de gjerne lett med litt tørkerull, siden jeg liker mandlene beste litt tørre.

Dryss på Maldonesalt eller annet fingersalt. La ligge og avkjøle, de blir veldig varme.

Og voila, du har et supergodt snack!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Akkurat det satt jeg å momset på nå mens jeg klikket meg inn på bloggen din. Men jeg har ikke laget disse selv, de er økologiske kjøpt i helsekost. Men det er jo litt artig å lage dem selv. Det kan jeg vel få til! Og godt nytt år!

Janna sa...

Det enkle er ofte det beste; supergodt tips som jeg skal prøve til helgen. Thanks :-)

Pannekakemannen sa...

Nam nam!

Jeg pleier å steke oppskjærte mandler et par minutter i stekepannen sammen med litt olje og Kakaopulver. Deretter bruker jeg de sammen med havregryn i frokostblanding. Også veldig godt og enkelt.

Fargebarn sa...

Takk for godt tips! Og glad for at jeg fant bloggen din. Jeg er nok ikke verdens beste til å lage mat, men får lyst til å bli mer interessert når jeg ser alle de lekre rettene du disker opp med :)
Flink du er!

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige hilsener til dere alle. Og til pannekakemannen, takk for tips, det må jeg prøve!

Janne Marijke, hyggelig å høre fra deg! ER alt vel? Og hvor er du nå...?
Hege

Blog Widget by LinkWithin