Blogglisten

mandag 12. april 2010

Hverdagslykke

En helt vanlig hverdag var lykken å finne i fiskedisken. Forrige uke var dagene travle. Mye arbeid. Sene kvelder og lange arbeidslunsjer. Etter en slik dag er ikke matlysten eller kjøkkeniveren stor. Helst skal det være lett å lage og ikke for tungt å spise.

Derfor velger jeg ofte fisk på slike dager. Og da jeg så fikk et lite hellebarn (liten kveite) hos fiskehandleren kom jeg blid og fornøyd hjem

Pannestekt, servert enkelt med salat, hjemmelaget potetgull og estragonsmør. Mitt lille vidundermiddel. Estragonsmør passer til det meste,det setter en piff på fisk, kjøtt og kylling. I smak minner det litt om bernaisesaus, men uten fare for å skille seg.....

Så legg dere dette på minnet, nå når grillsesongen begynner, er det perfekt tilbehør.


Til HVERDAGSFISK MED LUKSUSFØLELSE trenger du:

Hellebarn, eller annen fersk fisk
Blandet salat
Sitronolje
Blomsterkapers

Smør
Frisk hakket estragon
Finhakket sjalottløk

Mandelpoteter
Havsalt


Fin, fin, finhakk sjalottløken. Hakk den friske estragonen og rør løk og estragon sammen med smøret. Rull smøret til en pølse i litt plastfolie, legg kjølig.

Skjær potetene i tynne skiver, jeg bruker en god ostehøvel. Friter potetskivene i rikelig olje, ta opp og øla renne av på tørkepapir. Salt med havsalt.

Stek fisken i varm panne, bruk gjerne en grillpanne.

Vend salaten i sitronolje.

Server fisken på en seng av salat, legg på noen skiver med estragonsmør. Topp med hjemmelaget potetgull. Garner med blomsterkapers.

Og så har du en enkel og velsmakende fiskerett!

10 kommentarer:

swimzy sa...

dette ser rett å slett nydelig ut:)

Smake sa...

Nydelig!!

Leila sa...

Oj, dette fikk jeg veldig lyst på, mm!
Er Hellebarn vanskelig å få tak i?

pepperkverna sa...

Til swimzy, takk for det, det ble veldig godt!

Smake, fersk fisk er jo bare nydelig!

TIL Leila, takk for hyggelig kommentar. DU må nok til en fiskhandler vil jeg tro. MEn der burde du få tak i det.

Hege

Sonja sa...

Mange deilige fristelser, som vanlig. Skulle ønske jeg gadd å tilbringe litt mere tid på kjøkkenet. Det er jo egentlig gøy å lage mat.

Leila sa...

Takk! Fiskehandler skal bli, for dette vil jeg lage snart. Genial idé med estragonsmøret også:-)

Fru Tankefull sa...

Jeg skulle ønske du hadde en restaurant i samme gate som jeg bor i:-) Resultatet hadde vært overtrekk på konto og farlig overvekt, men du verden så god veien dit hadde vært ;-)
Stor klem fra meg!

Heidi sa...

Jeg har en følese av at du er veldig god på fisk! Jeg er nybegynner i fiskens verden - takk for mange gode ideer og inspirasjon. Skal bestille breiflabb eller skate til neste helg;) Heidi:)

pepperkverna sa...

Stor takk tli dere alle for hyggelige ord. Hege

Monica sa...

Estragonsmør - idéen må jeg nok stjele. Høres nydelig ut!

Blog Widget by LinkWithin