Blogglisten

søndag 28. september 2008

Og gule er de.




I går rakk jeg ikke å kjøpe blomster. Rosene fra sist helg hang trist med hodet og lengtet etter hvile. Men kvelden kom og blomsterhandelen var stengt.

Bunnpris i nabobygget ble redningen.


Et helt fat fullt av solmodne gule sitroner lyser opp stuebordet. Med masse C-vitaminer og smak. Og de kan anvendes til så mangt. Sitronterte, sitronsorbet. Sitronsalt til fisken. Kylling fylt med sitron, eller kalv med sitronsaus. Tenk bare på den italienske likøren limonicella. Og du får vann i munnen.

I kveld blir det sitrondessert, en dessert som får tærne til å krølle seg av glede.

SKJØNN SITRONMOUSSE MED PEPPER
Til 4 personer

2,5 dl fløte
1 ark gelantin
saft av ½ -1 sitron
1 ss sukker
Revet sitronskall av 1-2 sitroner
Vann
Sukker

Hel sort pepper, noen korn.


Pisk fløt og sukker til krem. La gelatin ligge 5 minutter i kaldt vann. Kryst vannet ut og smelt i litt kokende vann. Avkjøl litt før du blander gelatinen forsiktig inn i kremen. Bland inn sitronsaft, smak til underveis. Ha over i porsjonsformer og sett kaldt. Kan gjerne lages dagen før servering.

Riv skallet av sitronene, bruk et zestejern om du har. Du skal kun ha med det gule, ikke det hvite. Kok skallstrimlene møre i like deler sukker og vann. Ha evt. i 1 ss olje, da blir strimlene ekstra blanke. Avkjøl.

Ved servering knuses pepperen og strøs over, pynt med sitronstrimlene.

8 kommentarer:

elisabeth sa...

Åh bevare meg vel...jeg elsker dessert, sitron og mousse...YUMMI!!!!! Ikke dumt tenkt altså...hehe;) drit i blomstene liksom, kjøp sitroner...hahahaha:) Ha en gul og kul mandag!!!

elisabeth sa...

En kjapp liten scrolling og jeg skjønner at jeg må innom igjen her for å leære meg noen kjøkkenknep...måååååå bare fåp ferdig kjøkkenet først;)

Torunn sa...

Hei på deg!
Så hyggelig med besøk og hilsen fra deg. Flott å oppdage noen nye matblogger :-)
Den sitrondesserten ser bare himmels ut! Prøves ut i nær fremtid må vite...

Nyt den vakre høstmandagen

Torunn

pepperkverna sa...

Hei Molly,
Takk for hyggelig hilsen. Gleder meg til å "se kjøkkenet" ditt". Hege

pepperkverna sa...

Til Torunn,
Hjertelig velkommen! Alltid hyggelig å dele matgleden med noen! Hege

Lilla sa...

Hei, håper det er greit at jeg "linker" deg hos meg?
Følger gjerne med videre på din kreative mat laging. Skal teste ut de fylte løkene b.l.a.

Ha en fin mandags kveld!

pepperkverna sa...

Hei Lilla,
Hyggelig at du likte dette. Det er bare hyggelig å bli linket!
Hege

KATE ♥ sa...

Sitrongult er den første fargen jeg husker fra barndommen, men det er ikke en farge jeg kler, så jeg fikk bare halvsokker i den fargen.
Men du så fine jeg synest at de var.
Sitroner på et fat er vakkert og oppkvikkende.
Klem

Blog Widget by LinkWithin