Blogglisten

onsdag 21. april 2010

Med skum i glasset

Å neida. Her er det ikke snakk om skummende champagne eller andre syndefulle saker på en helt vanlig onsdagskveld. Kun sunn sjømat. I lett skummende omgivelser.

På Rådhusbrygga i Oslo står et par fiskebåter trofast dag etter dag og selger sin fangst. Det som måtte være av fersk fisk, samt kassevis med nykokte reker selges over rekka. Og kundene kommer.



Sommerstid er det rekene som frister. En raus liter i posen, en liten pause på bryggekanten. I selskap med havnens alle måker som ivrig stuper etter skallet der det kastes i elegante buer i vannet.


Men, akk det er det for kaldt til i disse dager. Så rekene får bli med hjem. Der blir de til en fristende liten forrett, eller en "mise en bouche", en før-forretten-rett.

Og, tja, hva synes du? Det går vel kanskje an å unne seg et lite glass hvitvin til, selv om det bare er en helt vanlig onsdag.......? Askeonsdag kan vi vel nesten kalle det......?


REKESKUM

Reker
Litt fersk chili
Vårløk, løk eller purre
Laurbærblad
Evt. urter etter smak
Smør
Vann
Fløte
Salt og pepper
Gressløk

Skrell rekene. Snitt løk/purr/vårløk og chili i ikke altfor små biter. Surr grønnsakene i litt smør eller olje, tilsett rekeskallet. Hell på vann så det dekker skallet. Kok opp. La koke en 15 minutters tid. Vil du ha luksusutgaven kan du erstatte en del av vannet med hvitvin. Ha da først på hvitvinen og la den koke inn litt før du tilsetter vann. Men, det blir absolutt brukendes uten vin.

Sil av og la kraften koke inn uten lokk. Jo mer du koker den inn, dess mer smak blir det. Jeg er glad i skalldyrsmaken, så jeg koker ofte inn til nesten sirup. Spe med fløte og kok til passende konsistens. Smak til med nykvernet hvit pepper og evt. salt.

Skum opp med en stavmikser. Øs opp i små glass, legg i rekene og dryss over finhakket gressløk.

Du kan godt servere dette som en større suppeporsjon, men jeg synes dette er supert som småporsjoner, som en liten appetittvekker før maten.

7 kommentarer:

Janna sa...

Ser bare sååå godt og innbydende ut, og oppskriften er innstruerende og lettfattelig - så bra! Dette skal jeg prøve når jeg får tak i ferske reker.

Gleder meg.

Janna

Trine ;) sa...

Mmmm, dette ser godt ut! Det er ikke så mye som slår skikkelig ferske, nykokte reker...

Takk for koselige kommentarer på matbloggen min. Du la kanskje også merke til at adressen til bloggen din også var lagt ut i artikkelen i Romerikes Blad?

Trine ;)

pepperkverna sa...

HEi Janna, takk for koselig kommentar. Håper du synes det blir godt!

HEi Trine, ja, nykokte reker er godt. Kanskje best helt naturelle, men. men,,,, OG ja, tusen takk for referanse til min blogg. Og artikkelen var jo kjemepfin, akkurat som bloggen din! Alt det gode du lager, og at du rekker å legge ut så mye på bloggen! Inspirerende!

Hege

Linn sa...

Hei :)
Hyggelig kommentar....takker og bukker:)
Du har en fin blog - jeg kommer igen:)

Ha en ellers fin dag - SP

Unknown sa...

Ojoj, her var det mye godt :o) Har tittet litt rundt, flott blogg. Takk for kommentar på min blogg, alltid hyggelig når noen tar seg tid til å legge igjen noen hyggelige ord!
Ha en fin dag.

Unknown sa...

jaaaaa, jeg vil sitte på bryggekanten og spise reker:) gjerne med avokado og aioli (deilig alternativ til vanlig majones)

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

Hej! Vad roligt att du hittade in till mig.Nu blev jag sugen på räkor och champange.

♥ Ha det bra ♥

Blog Widget by LinkWithin