Blogglisten

fredag 16. april 2010

Helgens lille perle

Her forleden var jeg så heldig å komme over en perle av en høne. En perlehøne altså. Heller en sjelden fugl i norske ferskvaredisker. Den ble sporenstreks invitert med hjem til middag.......

Der ble den møtt av sprøstekte potet og baconterninger, epler, spinat og vårløk. Og en liten skvett eple/fløtesaus. Tror den riktig koste seg i det gode selskap. Med fransk vin i glasset og gode venner rundt bordet var den sjeldne gjesten godt fornøyd.



Perlehøne er saftigere enn vanlig høns, og har en bitte bitte liten smak av vilt. Men man kan da saktens bruke kylling av god kvalitet. Jeg brukte brystet og lot det beholde skinnet på. Også litt av vingebeinet fikk sitte på.



EPLER OG PERLER.......
Du trenger:

Et bryst pr. person
Salt og pepper
Smør og olje til steking

Tilbehør:
Spinat
Vårløk i tynne ringer
Smør
Salt og pepper

Potetblanding:
Mandelpoteter i terninger
Bacon i terninger
Rødløk hakket
Eple i terninger

Saus:
Sjalottløk hakket
Eplecider, eller eplejuice
Fløte
Salt og pepper

Karamelisert epleskive til pynt.

Skjær et eple i veldig tynne skiver, fjern evt. kjernehuset. Legg skivene på bakepapir og dryss over litt melis, la stå i ovn på 100 grader til de er gyldne og sprø. Lag noen ekstra, det går med en del i prøvesmakingen, ihvertfall hvis junior er i nærheten......

Til sausen surres sjalottløk blanke i litt smør. Hell over eplecider eller juice og la koke inn til det halve. Bruker du eplejuice/råsaft så velg en som ikke er for søt. Det er etterhvert mye bra epleråsaft å få kjøpt. Som passer utmerket til saus. Tilsett fløten og kok inn til passende konsistens.

Salte og pepre perlehøne/kyllingbrystene og stek i varm gryte i en blanding av smør og olje. Stekes ca 7 minutter på hver side, avhengig av størrelse.

Stek potetbitene gyldne og fin i olje, la baconterningene komme med etterhvert. Mot slutten tilsettes rødløkterninger, og så helt til slutt epleterningene.

Imens skyller du spinaten godt. Ikke tørk. Legg spinaten i en kjele og damp et par-tre minutter under lokk. Ikke tilsett vann, restene fra skyllevannet holder. Når spinaten har falt sammen røres inn litt smør og vårløkringene. La surre et minutt eller to. Smak til med salt og pepper.

Server hønsebrystene på en seng av spinatblandingen. Garner med potetblandingen og øs litt saus rundt. Pynt med tørket epleskive.

9 kommentarer:

Janna sa...

Åhh, nå ble vi sultne her i huset! Akkurat kommet hjem fra jobb; gubben er sulten, men om fredagen spiser vi seinere enn ellers, så han får smøre seg med tålmodigehet. Hos oss blir det laks med smørstekt mango og ananas, servert på en seng av tagliatelle og ruccola garnert med pinjekjerner.

Men jeg skal prøve ut denne retten ved en senere anledning, sannsynligvis med høne eller kylling, da det kan vise seg veldig vanskelig å få tak i perlehøne her vi bor.

Ha en god kveld videre.
Mvh
Janna


Du er kjempeflink til å inspirere med både bilder og tekst her på bloggen din. Ordspill og velskrevne innlegg er noe jeg setter stor pris på.

Ha en god helg videre

pepperkverna sa...

Hei JAnna, og takk for hyggelig fredgshilsen. Den laksen skal jeg prøve, takk for tips! GOd helg til deg og dine!
Hege

Lise Mette sa...

Det så godt ut! Håper jeg får prøvd det ut en dag :)

pepperkverna sa...

Takk for hilsen, Lise Mette. GOd helg til deg! Hege

Bente sa...

Takk for kommentar på min blogg.
Her inne ble man litt sulten:)
Du verden så nyttig og flott.
Ble følger jeg:)

Martilie sa...

Hei,

Takk for hilsen.

Dette var spennende - masse fristende -har lagt meg som ny følger og gleder meg til å følge med videre..

Ha en flott vårhelg!


Tove

swimzy sa...

Åhh dette hørtes utrolig godt ut:)

Trine sa...

Takk for kommentar hos meg. Fint hvis du lar deg more; det gleder meg!
Så fin blogg du har. Jeg digger matblogger. Liker å lage mat. Tror jeg må lage en egen bloggroll for mat. Deilig søndag!

Lykkelita sa...

Får vann i munnen - har aldri laget karameliserte epler så det skal jammen prøves!
Vet du, Pepperkverna, bloggen din er til stor inspirasjon og jeg gleder meg like mye hver gang du har laget et innlegg! Er så glad jeg "fant" deg:)
Ha en fin søndag:)

Blog Widget by LinkWithin