Blogglisten

tirsdag 26. mai 2009

ÅH, DU SKJØNNE, GRØNNE ……..ASPARGES

Nå har grønnsakenes konge, den grønne aspargesen kommet.

En gammel kulturplante som vi endelig har begynt å dyrke her i landet. Fra midten av mai til slutten av juni får du fersk, norsk asparges. Rik på vitaminer, full av fiber og masse deilig smak. Asparges har vært dyrket siden før Kristus` tid, hovedsakelig til medisinsk formål. Den skal etter sigende være bra mot lever og nyreplager. Etter hvert fikk franskmennene smaken på planten som har en helt unik sødme, og i dag bringer asparges tidlig bud om vår og sommer i landene rundt Middelhavet. Der plukkes den opp fra jorden allerede i slutten av februar måned.

I Norge har vi stort sett fått importerte asparges, men nå er der ferske å få. Noen få produsenter har fått øynene opp for denne flotte grønnsaken og bringer de smaksrike grønne stenglene ut på det norske marked. Og populær har den blitt blant gourmeter og matelskere.


Helgens besøk i Sandefjord sikret oss forsyninger av årets lokale asparges. Som lørdag ble fortært med stor glede. I selskap med en god hvitvin.

PASTA MED ASPARGES

Tagliatelli

1 bunt asparges
3 dl fløte
Frisk kjørvel
Salt og hvit pepper.
Smør



Kok tagliatelli. Skrell det nederste av aspargesstilkene og kok møre. Ta opp og kutt av stilkene, ha toppen over i isvann for å bevare grønnfargen. Kok opp fløten og la koke inn litt. Kjør aspargesstilkene og litt av den kokte fløten til purè i blender og bland i fløtesausen. Ha i hakket kjørvel og bland godt. Smak til med salt og hvit pepper. Varm aspargestoppen raskt i smør i kjele. Øs sausen over pastaen og pynt med aspargestoppene og kjørvel.

16 kommentarer:

M sa...

Nam nam....blir alltid sulten av å komme innom Pepperkverna!!
Skal si du er flink!
Håper du stikker innom konkurransen min. Et litt trist innlegg sist, men nå er det over til litt mer humør.
Klem fra meg

Tomines hjem sa...

For en herlig blogg!!! Og takk for hilsen...Jeg legger meg som følger..jeg har jo faktisk aspargis i kjøleskapet!! Tomine

Anonym sa...

Sparris är sååå gott! Det är en av våra favoriter i vår lilla familj =)
Vilken fin blogg du har. Massa läckra recept. Jag måste prova något utav alla dina recept. Den med cherrytomaterna såg jättegott ut.
Tack för besök och kommentar på min blogg. Välkommen tillbaka!

pepperkverna sa...

Til M, et besøk på din blog er en gledesstund. Ditt "triste innlegg" manet til ettertanke og takknemlighet for det som er. Flott at du tør å dele også det som ikke bare er solskinn.....!Hege

Til rambolie97, takk for hyggelige ord. Hyggelig med følge! Hege

Til Cissan, tusen takk. Og ja, asparges er nam! I Provence , som vi besøker ofte, kommer den tidlig og er full av smak. I nærheten av oss er det et grønnsaksutsalg som i sesongen får inn nyplukket asparges hver morgen kl. 10. DA kommer den fersk inn fra jordene, inntullet i fuktige striesekker og full av smak!! Gjett om det er fest!! Hege

Heidi sa...

Takk for besøk i bloggen min! Topp, så kom jeg innom din, og her var det mange um-um fristelser! Har satt meg opp som følger, for her må jeg kikke mer når jeg har bedre tid.

Asparges er helt nydelig, og pastaretten fristet :)

Greta sa...

Hei. Har kost meg litt med bloggen min, men måtte slutte. eg er for sulten til å fortsette. masse deiligt her.
Og så skal eg ikkje prøve den nye rest til Moi.
skal til Oslo ei uke att den uke 25. da må eg prøve minst en ny rest. har du noe forslag i sentrum . Liker at maten smaker.
Kjem til å kikke ofte inn her. Linker deg eg

Mor og datter sa...

Så utrolig flink du er til å lage mat!! Blir sulten av å se på siden din! Gøy!!

ha en fin dag!

-dattera-

Tino sa...

Oj, her var det mange fristelser. Deilige oppskrifter, og delikate bilder.
Takk for hyggelig besøk på bloggen min, jeg kommer gjerne på besøk snart igjen.
Ha en fin dag videre!

Bodil sa...

Takk for koseleg kommentar i bloggen min:) Ser du er så flink til å laga mat, så her var det mykje inspirasjon å henta!

pepperkverna sa...

Til Greta, takk for hyggelig kommentar. Et av mine yndlingssteder i Oslo er Baltazar i KIrkeristen. Hyggelig og kunnskapsrike folk, herlige lokaler og italiensk mat med smak. I toppetasjen er det en gourmetrestaurant som er ganske dyr, men i 1. etasje har de sitt "Enoteca", med småretter og gode smaker. Prøv f. eks kalv med tunfisk! Der får du og god vin i glass, siden dette er en "vinbar". Bør bordbestille, sjekk ut http://www.baltazar.no/. MEN husk å spesiefiser ENOTECA, og ikke Ristorante. (Hvis du ikke har mange penger da.....?)

Har du det, er jo og "Palace Grill" ved Solli plass et morsomt alternativ. Her skifter menyen hver dag, du kan ikke bordbestille, lokalet er trangt, og maten rocka. Dette er utklekkingssted for mange unge gode kokker. Her er det relativt dyrt.
http://www.palacegrill.no/

Et annet alternativ som er godt og ikke så altfor hinsides dyrt er restaurant EIK i gamle hotell Savoy(ikke velg 2. etg på COntinental)

http://www.restauranteik.no/restauranteik/meny.htm

FOr en rask og grei lunsj, prøv det nye utsalget til Åpent Bakeri, rett bak Slottsparken. Ekte fransk håndverker brød, herlig landbrød og nydelig surdeigsbrød. Raske sandwicher, og enkle lunsjer. http://www.apentbakeri.no/

Eller er bistroen på Operaen et fint lunsjsted om været tillater utespising. Ikke så mye for mat og service, som er relativt middelmådig, men for beliggenhet.


Men, for en hyggelig kveld med rustikk mat med smak og gode viner er Baltazar så absolutt blant favorittene.....

GOd tur, håper du finner noe godt! Hege

pepperkverna sa...

TIl mor og datter, tino og bodil, tusen takk for hyggelige kommentarer! Hege

Marie sa...

Mmmm, trur eg må "løpe og kjøpe" :)

Dimitrana S. sa...

Dear Hege!

I follow your blog always with great interest, I find all your recipes and photos marvellous! The last recipe from you (oh, I love asparagus!) is sooo yammy!
I take this as a reason to give you also a nice culinaric virtual award: congratulation! (click now)Dimi

pepperkverna sa...

Til Marie, ja det er nå vi virkelig må smake asparges, sesomgem er jo så kort!

To Dimitrana S. Thank you so much for your kind words, and a big thanks for the award. I really appreciate that! I`d never imagined having foreign language readers. And you are absolutely right, aspargues is really delicious!! Hege

miss marple sa...

Hei! Så du hadde kommentert på bloggen min,så koselig. Du la kanskje også merke til at jeg allerede har deg i blogglista mi?
Har vært innom deg mang en gang og "smakt" på den nydelige maten din...Aspargesen så veldig god ut,for ikke å snakke om den greske salaten i innlegget foran,og tomatene før det igjen og....og...
nei,nå ble jeg sulten merker jeg!
Som sagt,du har en veldig fin blogg og jeg kommer SELVFØLGELIG tilbake!!!!
Klem fra Hege(ja,faktisk..)

Kjerstin sa...

Takk for koselig kommentar inne hos meg :) Føler meg virkelig som en "bondetamp" når jeg kom inn her i din blogg-verden :) Er litt enklere i kost og stil enn hva jeg ser her, men det har du vel sett på bildene allerede, kanskje... :) Men vi koser oss i vår idylliske verden på vestlandet :)
Stikker gjerne innom deg igjen for å ta en titt :D

Blog Widget by LinkWithin