Blogglisten

søndag 25. april 2010

Å, kan vi ikke det da?

-Mamma, kan vi ikke lage en ordentlig dessert da? Åh, kan vi ikke det da? Det er er så lenge siden vi har hatt en ordentlig dessert!

-??????-----Neimen, jamen, nei nå må du gi deg. Vi har da vel desserter vi!?! Synes jeg lager dessert støtt og stadig, jeg.



-Joa, men. Ikke sånn ordentlig dessert. Sånn som på fjong restaurant vet du. Sånn med flere forskjellige på en gang. På tallerkenen. Og så pyntet og sånn. Aller helst med sorbet altså.


-Jamen, kjære deg, vi kan da ikke lage det sånn på en vanlig hverdag?

-Hvorfor ikke det da? Kan vi vel! Åh, kan vi ikke det da? Så kan jeg pynte den. Åh, gjør det da! Så er du verdens snilleste mamma altså!


Ja,ja så er jeg vel det da......

VERDENS SNILLESTE MAMMAS FJONGE DESSERT

SJOKOLADE FONDANT

150 g mørk sjokolade
150 g smør
3 egg
150 g sukker

Smelt sjokolade og smør i vannbad. Visp sammen sukker og egg. Bland sjoko/smør blandingen inn i eggblandingen med en slikkepott. Smør og dryss en liten springform med mel. Ha deigen i og stek på 180 grader i 15-20 minutter, avhengig av hvor "rå" du ønsker fondanten. Jeg liker den ganske rå, så her brukte jeg vel en 15-16 minutter. Avkjøl og la stå minst en time.

SITRONSORBET
Saften av 3 sitroner

2 dl vann
125 g sukker
4 ts glukose

NB! Smak til om dette blir passe syrlig. Husk at sorbeten virker syrligere når den er kald.
Bland alt, og la det stå en stund slik at sukkeret løser seg opp. Kjør blandingen i sorbetmaskin.

SYLTEDE SITRONSKALL
Bruk et zestejern og lag lange strimler med sitronskall, kun det gule. Legg i kaldt vann og gi et oppkok. Hell av vannet og gjenta prosessen. Kok så en sukkerlake med ganske mye sukker, la sitronskallene koke med, til de er passe syltet. Renn av og la tørke på et bakepapir.

DESSERTGUACAMOLE
1 banan
1 moden avocado
Saft av 1/2-1 lime
Rørsukker

Mos banan og avocado sammen, smak til med limesaft og sukker.

Legg opp, sikt litt kakao over sjokoladefondanten. Og prøv å overbevise juniorkokken om at "less is more" er et godt motto for dessertpynting. At f.eks. et sjokoladehjerte hadde vært mer elegant enn to......... for ikke å snakke om at hans tallerken ikke fikk plass i kameraet pga all pynten...........

10 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh, dette ser utrolig flott ut:)

pepperkverna sa...

Hei swimzy, ja det var skikkelig digg! GJett om junior var fornøyd! Og den søte guacamolevarianten ble skikkelig god. Og så får man jo inn litt sunt og----Hege

tonenygaard sa...

Åh dette så ut som på en "Michelin" restaurant! Ser helt fantastisk deilig ut, og heldige er de som har en kone og mor som deg!!!! LYKKE!

Brit. (lille meg) sa...

Tusen takk for besøket på min blogg! Så koselig at noen nye ser innom også!
Og dette var en ny blogg for meg, kan ikke huske å ha vært her før.
Så flink du er som lager ordentlig dessert! Dette var fristende.
Jeg skal ha et møte hos meg tirsdag, kanskje jeg skulle prøve noe av dette på de som kommer da? Synes det er spennende å prøve noe nytt... Men jeg får se hva jeg bestemmer meg for........
Takk for titten! Ønsker deg ei god uke!:-)

Lykkelita sa...

Håper det er greit at jeg anbefalte bloggen din i et innlegg nå -
alle må jo bare få oppleve ditt fantastiske "talent":)
God natt!!!
Klem fra Elisabeth

Thelma Louise sa...

nam...verdens herligste mamma kan virkelig kunsten å lage noe søtt og godt :-) takk for titten og takk for tips.:-)

Gry sa...

Fantastisk flotte desserter!
Du må være en snill mamma. :)

Lev Livet Lett Lokki sa...

For en knakende god ide å ha skikkelig luksus på en hverdag!
Og for en dessert!! Skal si dere sveivet sammen storveise saker!!
Og så mye spennende du lager her!!
Kommer definitivt tilbake, HER var det mye nydelig!!
Ønsker deg en deilig uke!!
Klem Lokki

pepperkverna sa...

Tusen, tusen takk til alle for hyggelige kommentarer! Hege

Rangla sa...

Herlighet, dette er ein draume-dessert etter min smak! Og så vakre bilete du tek! Ha ein god dag! Helsing Ragnhild

Blog Widget by LinkWithin