Blogglisten

søndag 18. april 2010

Avec kaffe

Fisk og høns er vel og bra. Og alle vet at grønnsaker, det må man ha! Men dessert er nå større stas da. Ihvertfall når man er 10 og elsker det søte. Og vi har en ekte gourmand her i huset. Spesielt når det gjelder desserter. B. på 10 er ingen stor fan av "sure sokker" og "salte promper". Eller hva det når heter alt dette rare som fyller butikkenes godtehyller.

Å neida. Kom ikke her med marshmallows, kjærlighet på pinne eller salt lakris. Jovisst vil han ha søtt. Men som den gourmet han er, skal det helst være i form av desserter eller kake.



Og det synes i grunnen mor er greit. Så da blir det desserter på bordet, ihvertfall i helgene. Ukedagene er det nok helst frukt eller smoothie på dessertmenyen. Men fredag og lørdag skeier vi ut med små søte fristelser. Ofte er B. med og lager. Hans spesialfelt er pynting. Og tilbehør. Ingen slår en 10-åring der.......

Denne helgen ble det en liten kreasjon med lett kaffesmak og lys sjokolade. Siden B. og skulle ha denne, ble det kun et hint av kaffe, og bønnene jeg brukte var av den koffeinfrie typen.


AVEC KAFFE

Til 3 personer


Mokka/sjokomousse
1 dl fløte
Noen kaffebønner
60-70 g lys sjokolade

Bunn
100 g valnøtter
100 g sukker
1-2 eggehviter

Pynt:
Hasselnøtter
Sukker

Saus 1:
Bringbær
Sukker

Saus 2:
2 eggeplommer
75 g sukker
frøene av 1/2 vaniljestang
1 1/1 dl melk

Begynn med mokka/sjokomoussen. Varm opp fløten med kaffebønner i. La trekke på svak varme i 10 minutter. Hvor mange kaffebønner du skal bruke avhenger av hvor sterk kaffesmak du vil ha.

Hakk sjokoladen. Ha sjokoladen i bolle over vannbad. Sil den varme fløten over sjokoladen, bland sammen til sjokoladen er smeltet. Rør minst mulig. Avkjøl. Sett blandingen i kjøleskap. Den må være skikkelig kald før den piskes. Sett den evt. i fryseren en liten stund før du pisker den. Mengden sjokolade bestemmer hvor kompakt og stiv blandingen blir.

Til bunnen hakkes valnøttene i foodprosessor. Ha i sukkeret mens maskinen går. Rør inn egghvite til den binder deigen. Ha deigen på et stykke bakepapir, smør ut. Den skal være ganske tynn, ca 1-1 1/2 cm. Stek på 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl.

Montering: Pisk mokka/sjokoblandingen stiv. Stikk ut kakebunner med en ring. Det lønner seg å kle ringen med plastfolie før montering. Det gjør det enklere å få kaken pen ut. Sett kaken tilbake i kjøleskap. Tas ut en liten stund før servering.

Hasselnøttene karamelliseres ved å smelte sukker i tørr panne til det er flytende og lysbrunt. Ha i nøttene og rør om til de er dekket av sukker. Ta opp med en hullsleiv eller skje (pass fingrene smeltet sukker er varmt!). Legg på et bakepapir og skill fra hverandre. Om nøttene får en "hale" av sukker, er dette bare dekorativt.

Saus 1:
Mos bringebær og sukker sammen med en stavmikser. Sil blandingen.

Saus 2:
Kok opp melken med vaniljefrø, la stangen og koke med. Visp sammen eggeplommer og sukker. Hell den varme melken over eggene mens du hele tiden pisker. Sil blandingen tilbake i en ren kjele og varm opp på svak varme, mens du hele tiden rører med en tresleiv. Sausen skal"feste" seg til sleiva, men den må IKKE koke. Avkjøl.

Pynt kaken med de karamelliserte nøttene og server med saus til.

12 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh dette såg virkelig deleikat ut:) Du er så flink:)

Synnøve. sa...

Jobber du muligens på restaurang eller?
Så flink med å lage desserter og annet snadder. Denne har eg ikke fått till trur eg.
Men god såg den ut.
Klems og ha ei fabelaktig söndagskveld.

Lunalei ;-) sa...

Åh...Guri - dette så deilig ut! Fikk vann i munnen - skulle gjerne ha smakt! Og så fint pyntet!!!!
En alldeles herlig matblogg - hit kommer jeg gjerne igjen!
Takker for koselig kommentar fra deg!
Lunalu

Janna sa...

Bare lekkert, sier nå jeg. Denne skal jeg prøve neste helg. Slanking driver vi ikke på med i helgene. Gubben gleder seg allerede!

Ha en fortsatt fin søndagskveld :-)
Mvh
Janna

Smake sa...

Du har ein sjarmerande son! Å like det søte i form av dessert i staden for godteri fulle av e-stoffer, er hakket sunnare meiner no eg. Du er jammen meg flink som engasjerer borna dine slik i matlaginga!

Brit-Elin sa...

dette så farlig godt ut! trøster meg med en firkløver siden jeg ikke har ingrendiensene som skal til for å lage denne lekre saken ;) håper du har en fin søndag! :)

Fire Hjerter sa...

Den så snadder ut. Ikke værst med en 10-åring som liker flotte kaker fremfor snop. Her i huset sier gutta mine ja takk begge deler :)

Unknown sa...

Dette såg lekkert ut:0) Har ein desseroman her i huset og, så det vert ofte dessertlaging i helgane.
Prøvde din kvite bestikkelse i helga, men utvida den litt og la til brun sjokolade og jordbær...Det gjekk ned på høgkant!

Gry sa...

Den så himmelsk god ut!
Ha ei flott uke!
Klem : )

Red Hobbitt sa...

Takk for hilsen i bloggen min=) Og takk for at du deler oppskriften på en dessert som virkelig ser fristende ut. Tror jeg skal prøve den på neste treff i matklubben vår.
Nå skal jeg ut og kose meg med hagearbeid, selv om det fremdeles er noe kjølig her i nord. Ha en fin kveld!

pepperkverna sa...

Takk til der alle for hyggelige hilsener.

Og Synnøve, jeg jobber ikke i matbransjen, er bare fryktelig glad i å spise god mat......
Hege

Helena sa...

Vilken fin bakelse! Jag vill också ha en sådan! :-)

Blog Widget by LinkWithin