Blogglisten

søndag 24. mai 2009

Vann i munnen

I går var sommeren på besøk i Sandefjord. Skyfri himmel, sol og varme. Perfekt setting for sommerens første picnic.


Kurv ble pakket, vannmelon innkjøpt og "sommerfesten" kunne begynne.
Picnic mat skal være enkel å lage, god å spise og fristende å se på.


Dette er vår variant av gresk salat. Denne kan du gjerne lage på stedet.
Ta med deg:

½ vannmelon,
det du ikke bruker blir dessert.
2 rødløk
1 rull Haukeli Chevre naturell
eller en god fetaost
100 g sorte olivener
frisk basilikum
salt, pepper, olivenolje

Del vannmelonen i passende biter, ta ut kjernene. Skrell og hakk rødløken, spar noen ringer til pynt. Del oliven i to. Del osten i biter. Bland alt i en stor bolle, eller i porsjonsglass. Bland inn basilikum. Hell over litt olje, salt og pepper. Pynt med basilikum. Og så kan du servere nylaget og velsmakende salat!

10 kommentarer:

M sa...

Hei igjen,
jeg hadde aldri kommet på å ha vannmelon i gresk salat....er det en amerikansk vri?
Liker alt du viser, får vann i munnen.
:D

pepperkverna sa...

Hei M, og takk for hyggelige hilsener. Vet ikke riktig om det er amerikansk vri. Synes bare vannmelon gir sommerfølelse. Og så passer kombinajsone av søtt, syrlig feta og litt den lite skarpe smaken av løk så godt sammen. Og så er dette veeeeldig lettvint å lage ute på tur! Hege

Maria sa...

mmmmmmmm....... det var fristende! Intelligent tittel, forresten. (Vann i munnen, vannmelon i salaten..) ;)

pepperkverna sa...

Hei Maria, og takk for hilsen. Det er så herlig nå når vannmelonene er tilbake. Nesten et måltid i seg selv......Hege

Jannicke sa...

Hei.
Tusen takk for koselig hilsen!!
Nå sitter jeg her med vann i munnen etter å ha lest meg gjennom noen sider på bloggen din! Har ikke vært innom så mange matblogger, men det tror jeg det må bli en endring på ;o)
SÅ mye herlig du viser frem...
Takk for titten!
God mandag videre!
Klem J.

Randi sa...

Himmel og hav så mye godt det var her hos deg...følger deg jeg...for her vil jeg komme tilbake. Fikk vann i munnen av de lekre oppskriftene..også har du klart kunsten å få maten til å se lekker ut!

Lisemoren sa...

Hei, takk for hyggelig hilsen. Så spennende blogg du har da. Jeg liker godt å lage mat, og kan bruke timevis på hytten når jeg har fri. Men som du sier, det er det med hverdagsmaten.

Sidene dine var skikkelig inspirerende. Jeg skal prøve noen av oppskriftene og helt sikkert denne salaten.

Ønsker deg en god uke : )

Henriette sa...

Takk for besøket inne hos meg. Kjempeglad for at du la att ei helsing slik at eg kunne finne deg, for har var det mykje godt:0)
Sjokoladescones, tiramisu med jordbærtilbehør, Asparges med dipp mmmmmmmmmmmm. Her kjem eg att;)

Ha ein flott kveld:0)

Ingunn sa...

Super blogg. Denne må jeg jo følge straks.

Hilsen ingunn :)

pepperkverna sa...

Til Jannnicke, takk for hyggelig hilsen. Og ja, det finnes mange flotte matblogger, både norske og utenlandske. Mye inspirasjon å hente.

Tl Randi, takk for det, og velkommen tilbake.

Til Lisemoren, takk for hyggelige ord. ENig med deg, matlaging kan være veldig gøy. Særlig når man har god tid!

Til Henriette, takk for det, og du må gjerne komme igejn!

Til Ingunn, tusen takk,hyggelig med følge.

Hege

Blog Widget by LinkWithin