Blogglisten

tirsdag 22. juni 2010

Småsnacks til terrassevinen

Oooops, nå flyr tiden fort dere.............Så fort at den sjelden strekker til blogging. Og synd er det! Nå som vi er i startgropen for akkurat den maten jeg liker så godt.


Enkel og rustikk sommermat. Som skapt for solfylte lunsjer eller varme kvelder. Ute, i hagen, i parken, på balkongen. Mat som kan lages uten lange forberedelser og mye jobb. Om sommeren er det friske råvarer og enkle retter som står i fokus.





Heldigvis blir det tid til en liten utskeielse sånn innimellom. Som forrige kvelden da vi åpnet en flaske hvitvin sent på kvelden, tente lysene på balkongen og nøt sommerkvelden godt dekket av varme pledd.....


Med litt enkel servering til vinen. Av knasende sprø hjemmelaget "potetgull" av ymse slag.


Helt nydelig som tiltygg til et glass vin sent på kvelden........men det går og godt an å bruke det som tilbehør til mat av ymse slag.



KNASENDE SPRØTT


Du trenger rotfrukter/potet etter valg,
her brukte jeg rødbet, søtpotet, potet og persillerot.
Olje til å fritere
FIngersalt

Skrell og skjær grønnsakene i tynne skiver. Bruk en mandolin eller en god ostehøvel. Skyll i kaldt vann og tørk godt med tørkepapir. Friter i varm olje, litt om
gangen. La renne av på tørkepapir. Dryss med salt.

15 kommentarer:

Lemonia sa...

Nam, hjemmelaget "potetgull" av rotgrønnsaker er kjempegodt. :-)

by Siv sa...

Nam nam nam... Dette ser kjempegodt ut, skal jammen meg testes ut.
Jeg tenkte jeg skulle teste ut Blå Kongo potet og, de er kjempegod på smak. Og så er det litt artig med lilla/blå farge :)
Er ofte innom her og blir skikkelig inspirtert, kjempeflink er du :)
Ha en strålende flott kveld
*Siv*

mjuuugly sa...

Mmm, kan tro dette var godt. "Sørlandschips" bruker også gulerot, så dette er jo genialt når de norske grønnsakene er på sitt beste! ;)

Siw sa...

Namm, dette frister å prøve! Men jeg ganske pysete til å holde på med varme oljer og slikt, så jeg vil neppe våge ... men å, så godt det ser ut! :)

Gry sa...

Det ser godt ut, og nesten litt sunt...
Ønsker deg en fin Santhansfeiring. : )

NL sa...

Det så utrolig godt ut!
Tror jeg skal forsøke å lage det til ett glass hvitt i morgen på st.hans aften.

Ha en fin uke
NL

Maliva`s verden sa...

Hei Hege....ja dette hadde smakt godt til en glass Rosè her på vår franske balkong;o)
Ønsker deg og dine en fortsatt fin sommer....Klem fra M-L

pepperkverna sa...

Hei Lemonia, ja, det er farlig godt...

Til Siv i Livet er heeerlig, takk for hyggelige or. Blå KOngo høres ut som en god ide!

Mjuuugly, ja ikke sant! Nå går vi rakt inn i grønnsksesongen og da må man bare kanse i vei!

Embla, bare prøv. Fritere er enkleer enn man trot. Jeg bruker en stor rund Woke-panne. Det funker kjemepfint.

TAkk for det GryNoKa. GOd St. Hans til deg og!

NL, håper det blir godt og god St. Hans !

HEi Maliva, som vanlig kan du kunsten å kose deg.....Rosè på frank balkong høres ut som en god ting... GOd sommer til dere og!

Hege

Madame B - Vintage & Chic Antique sa...

Hei, så hyggelig at du fant fram til min blogg.
Hjemmelaget snacks, ser kjempegodt ut. Det skal jeg jammen prøve.
Hva slags olje bruker du?
Ha en fin sommerkveld.
Mvh Harriet
Madame B

Karna sa...

Høres herlig ut...kjekt å kunne kose seg sånn inimellom....

Per Christian bjelke sa...

Jeg har prøvd flere ganger nå å lage chips både med potet, rødbeter og gulerøtter.

Men uansett hva jeg prøver blir chipsen bare klissete og soggy. Har prøvd med rapsolje i kaserolle med flere forskjellige temperaturer (150-190). Lagt i vann, tørket godt og passet på ikke ha for mange i gryta av gangen. Prøvd forskjellige tykkelser. Har til og med prøvd å tørke dem i ovn etter friteringen - men de holder seg "gjennomvåte" av oljen

Noen som har forslag til hva jeg kan ha oversett for å få knasende sprø chips ?

marits provence sa...

Så herlig dette ser ut! Og en god idé å bruke forskjellige typer grønnsaker, ikke bare poteter. Enig med deg i at tida går så altfor fort nå. Og likevel er det så viktig å prioritere det som virkelig gir oss glede. Takk for god inspirasjon! Klem fra Marit

pepperkverna sa...

Hei Marit, og takk for hilsen. Er det Frankrike på dere i sommer? Eller blir det Norgesferie? Vi setter kursen sydover i midten av juli, og håper at huset står etter alle flommer og regnskyll.......Heldigvis var vel ikke "vårt område" blant de verste. HVordan var det hos dere?
Kos deg ihvertfall og pass på å få tid til å¨nyte livet!

Helt enig Karna. La oss sørge for litt livsnytelse!!

Hei Per Christian,
jeg lager "potetgull eller annmet gull" i en slags stor rund wokepanne(medbrakt fra Frankrike). Bruker gjerne en blanding av mild olivenolje (ikke virgin) og maisolje som blir skikkelig varm. Og som deg så skylder jeg og tørker godt av skivene med tørkepapir før jeg friterer litt av gangen. Lar de bli skikkelige sprø og gyldne før jeg tar de opp. Bruker en "fugleredeøse" av metall til å ta de opp, da får de rent skikkelig av seg. Legger et dobelt, godt absorberende tørkepapir i en sil, og lar potetgullet renne av seg, ikke for mange av gangen. Salter de gjerne mens de har litt olje på. Dersom ikke alle har blitt sprø lar jeg de få en ny omgang i olje. Det pleier å være effektivt. Men det krever litt tålmodighet, en kan ikke lage for store porsjoner av gangen. men du verden så godt det blir!
Håper dette tipset hjelper, lykke til med "gullet"

Hege

pepperkverna sa...

PS Per Christian......jeg lar ikke de høvlede rotgrønnsaker/poteter ligge i vann, men skyller godt i rennende vann for å få bort stivelsen. Dette syne jeg funker best. Og så tørker jeg godt selvfølgelig. DS

Hege

Per Christian bjelke sa...

Tusen takk for tipsene. Får prøve meg fram i helga. Gir ikke opp før jeg har fått det til :-)

Blog Widget by LinkWithin