Blogglisten

onsdag 7. april 2010

En søt liten sak

Husets desidert største dessertgourmet har lenge klaget på kjøkkensjefens manglende vilje til å tilgodese hungrige sjeler med lekre små kreasjoner av hvit sjokolade.

Siden den eldre garde, inkludert kjøkkensjefen selv, så absolutt foretrekker mørk sjokolade med høy prosentsats, er sjokoladedessertene som oftest sterkt preget av dette.


Helt til husets unge mann truet med boikott. Ingen flere klemmer før den hvite sjokoladen sto på bordet.

En erfaren mor vet når slaget er tapt..........

HVIT BESTIKKELSE
Til 4


100 g hvit sjokolade

1 dl fløte
Friske bringbær
(eller avrente frosne)
Usaltede pistasienøtter
Sukker
Meierismør

Denne desserten passer godt å servere i små porsjoner, den blir ganske mektig. Et lite glass er passe.

Til karamellisering av nøttene bruker jeg vanlig saltet meierismør. Ikke usaltet. Jeg synes den lille touchen av salt mot det søte er perfekt.

Begynn med fløte/sjokoblandingen. Hakk sjokoladen. Varm opp fløten forsiktig og smlet den hakkede sjokoladen i den varme fløten. Avkjøl og sett i kjøleskap til den er iskald.

Ha pistasienøttene i tørr panne, dryss over sukker og la sukkeret smelte over/karamellisere nøttene. Når massen er karamellisert, tar du pannen av varmen. Rør inn litt smør slik at nøttene skiller seg fra hverandre. La nøttene avkjøle på bakepapir. Hakk nøttene grovt.

Pisk sjoko/fløteblandingen til stiv mousse. Legg litt hakkede nøtter i bunnen, så noen bringbær, deretter et lag sjokomousse, et nytt lag bringbær. Avslutt med et lag sjokomousse, og dryss over litt hakkede nøtter.

17 kommentarer:

Moan sa...

Den lille, gode mann. Kan nesten si meg enig at hvit "sjokolade" er ganske godt!
Dette så lekkert ut :-)

Camilla- casual living sa...

mmmm, dette både så og hørtes herlig ut. Det skal prøves på fredag:)
Bare bytte ut bringebær med jordbær.... gleder meg allerede.

Unknown sa...

Dette såg nydeleg ut!!
Spørs om det ikkje skal prøvast ut i helga:0)

Unknown sa...

Hei så du hadde kommentert den lille alpinisten min! hehe
Så da vart jeg nysgjerrig og måtte lese litt hos deg og, ser vi har mye til felles. Følger deg gjerne videre, så legger deg til:-)
Therese

Marit sa...

Likte den lille mannen din nå - for denne desserten så veldig god ut! Dette skal testes ut til helga!

Kjersti til hverdags sa...

Dette så superdeilig ut!

Ms BOB sa...

Takk for kommentar på lampen min. Syns også den er stilig. Gøy å finne slike bortgjemte klenodier. Denne desserten din hørtes bare heeelt fantastisk ut. Må nok prøves en gang...

Unknown sa...

Helt utrolig nydelig, dette må nok prøves ;-)

Smake sa...

Det såg heilt nydeleg ut!

Anne Mai sa...

Det både såg og hørtes utrolig deilig ut :) nam nam
Tror jeg får teste dette ut en dag :)

Unknown sa...

sjokolade er og blir noe av det beste som finnes. Etter at jeg begynte å blogge om sunne matgleder har jeg eksperimentert med rå sjokolade. Mon tro om man kan lage rå hvit sjokolade også?

May-Bente sa...

Nam,nam..elsker dessert!!

Ha en flott dag, klem fra meg:))

Smake sa...

For ein god ide med dei karamelliserte nøttene! Kvit sjokolade er ikkje noko ein hugsar på å bruke så ofte, så det er jammen meg fint når nokon gir ei lita påminning i form av fine oppskrifter!

Lykkelita sa...

Mmm, så deilig. Mon tro om ikke denne må prøves ut i helga:)

Gry sa...

Den ser farlig god ut! : )

Torunn sa...

Hei på deg Hege!

Ja, jammen hadde vi en flott til til Provence :-). Absolutt alt svarte til forventningene!

Jeg har lastet ned Windows Live Writer som jeg bruker når jeg lager blogginnleggene mine. Der kan man gjøre bildene så store man vil bare ved å dra de ut .-).

Klem Torunn

ps....det ble taco i dag :-/

pepperkverna sa...

Tusen, tusen takk til alle for hyggelige kommentarer! Og takk for hjelpen Torunn! Hege

Blog Widget by LinkWithin