Blogglisten

torsdag 28. januar 2010

Tomates confites

Min barndoms tomater var fulle av smak. Røde, søte og saftige. Hver sommer dro vi til Tora i den røde bua og kjøpte grønnsaker. Som ble hentet opp fra jordet bak huset. Og var ferske og struttende.

Gulrøtter, kål, poteter, løk. Grønne agurker og skarpe neper. Fin og hvit blomkål. Og røde tomater. De store og pene sortert i kasser for salg, de små og rare, skrukkete og med utvekster fikk vi barna spise.

De smakte så søtt, så søtt. Min barndoms tomater.

Nå er Tora borte og bua revet. I dag får vi kjøpt et utall tomater i butikken. Smakstomater, plommetomater, dulcita og sherrytomater. Økologiske eller standard. Men ingen smaker som Toras tomater. Til det trenger de hjelp.


Jobber jeg hjemme en dag, benytter jeg ofte anledningen til å lage "tomates confites", tomater som bakes i ovn på lav temperatur over lang tid. Da reduseres fuktigheten i tomaten og smaken forsterkes. Og som et mirakel begynner de å smake som min barndoms tomater.

Ingen hokus pokus å lage, de står der for seg selv i ovnen og blir bedre og bedre. Hvor lenge de skal stå avhenger av tomatene, hva jeg skal bruke de til, og hvor god tid jeg har. Smak deg frem, men husk at smaken kommer sterkere frem når de avkjøles. Og de er aller best kalde.

Tomates confites er flott tilbehør til fisk, til stekt/grillet kjøtt, i salater, eller som en liten snack eller egen tapasrett. Jeg lager som regel en god porsjon og oppbevarer i litt olje i kjøleskap. Der kan de stå en uke eller to.

TOMATER SOM I TORAS TID


Tomater etter smak ,
jeg bruker som regel små tomater.
Noen fedd fersk hvitløk.
Rosmarin eller andre urter.
Litt sukker.
Salt og nykernet pepper.
Olje.

Del tomatene i to og ha i et ildfast fat.
Strø over noen få sukkerkorn på hver tomat.
Ha i urter og hvitløk som deles i store biter.
La hvitløkfeddene beholde skallet på.
Dryss på bitte, litt salt og romslig med pepper.
Ringle over en god olje.

Bak i ovnen på 90-95 grader i to-tre-fire timer,
til de blir slik du ønsker. Avkjøl. De du ikke bruker kan oppbevares i litt olje på et kjølig sted i en god ukes tid.

13 kommentarer:

Rachel sa...

For en nydelig historie! Du presenterer alt så fristende!

Moan sa...

Mmm... !
*smatte*
Og sikkert gode bare som snacks ved siden av oliven..?

sylvia sa...

hei.
herlig historie,
å så nydelige bilder.
ønsker deg en herlig helg,
klem fra sylvia

Ann-Christine sa...

Jeg ELSKER tomater bagt langsomt i ovnen. Det smager af sol, sommer og tomater der har fået kærlig pleje og omsorg. - og et drys rosmarin ;)

Smukke billeder

pepperkverna sa...

Hei Rachel, tusen takk for hyggelige ord. Det er vel noe med at tiden var mer langsom den gangen...

GJett om, MOan! Perfekt sammen me oliven.

TIL SYlvia, tusen takk for det.

Til Anne Christine, ja ikke sant. Det er som å spise litt solskinn......

God søndag til dere alle.

Hege

marits provence sa...

Historien din vekker gode minner. Vi kjøpte også tomater og grønnsaker rett fra åkeren der jeg vokste opp i Skien. Og de smakte så godt! Takk for herlig oppskrift. Den skal jeg prøve.
Når dere kommer til Provence i vinterferien vil mimosaen være på sitt aller vakreste!
Klemmer fra Marit

Jill sa...

Disse tomatne prøvde jeg igår :-)
Nyyydelig!!!
tusen takk for en deilig oppskrift!
Ha en fin søndag!

pepperkverna sa...

Hei Marit, det er synd så mange av disse gårdsutsalgene er borte. Det er kanskje noe av det som tiltrekker oss med i Provence, med sine markeder, gårdsutsalg osv....?I Sandefjord som jeg kommer fra opprinnelig er det fremdeles mulig et par steder å kjøpe direkte hos bonden. En luksus vi koser oss med hver sommer når vi er på besøk.
Og nå teller vi dager og gleder oss til vinterferien......og markedstur i Provence!

Hei Jill, så fint at du likte tomatene!

Hege

werner (nokenmatblogg) sa...

for en timing! endelig har min lokale rimi tilbud på noe som jeg faktisk vil ha. - ikke clausthaler eller fiskegrateng uten fisk som de pleier å pushe, men perletomater til kr 5,90 pr pk. og så minner du meg på denne enkle og geniale måten å få tomatene til å smake tomater på. perfekt!

pepperkverna sa...

Hei Werner! WOw, det var da billig! Ellers er jeg enig, sjelden de har det jeg vil ha på tilbud....Hege

Homemaker sa...

Hvorfor har det seg sånn at så mange av dere matbloggere er så himla flinke til å ta bilder av mat også? Hehe. Litt misunnelig, bare :)

pepperkverna sa...

Hei Homemaker, Takk for hyggelig kommentar. Jeg ser og mange lekre bilder på flotte matblogger. Skulle gjerne lært mer om å ta gode bilder, men så var det dette med tiden da.... Prøver å ta bilder i dagslys, det blir gjerne bedre da. Men så er det jo gjerne om kvelden man lager mat....Hege

Milla sa...

Åh så gott! detta ska jag prova så fort jag får tid :)

Blog Widget by LinkWithin