Blogglisten

onsdag 19. november 2008

Mannen med steinansikt

Skal holde meg med selskap i kveld. Å neida, jeg snakker
ikke om James Bond. Sukk. Min kjære A. er ute og flyr. Både hit og dit og enda lenger. Og jeg må spise alene.


Men jeg har en reservemann. I kveld vil en av Østens mystiske menn holde meg med selskap ved suppen. Intellektuell samtale og utsøkte morsomheter er bortkastet på kveldens bordkavaler. Han nyter måltidet i total stillhet. Uten å lee på et øyebryn lytter han til mine ironiske kommentarer om dagens små og store hendelser. Han gir meg alltid rett. Er høflig, avbryter sjelden og lar meg få all vinen. Den perfekte gentleman.

Han er i grunnen ganske kjedelig. Men jeg liker han allikevel. Jeg har flere selskapsmenn fra Østen. Det er noe tiltrekkende ved deres tause fjernhet.



Men særlig kjærlig og varm er han ikke. Da må jeg nok heller ty til varm suppe…….






CAPPUCCINO AV CHAMPIGNON
Kveldsrett til 2

200 g aromachampignon
2 1/2 dl kalvefond eller buljong
1 1/4 dl fløte
1 fedd hvitløk
Persille
Salt og pepper
Smør til steking

Skjær soppen i skiver. Spar et par sopp til pynt. Kok soppen i kalvefonden i 15 minutter, tilsett fløten og kok 3-4 minutter. Miks blandingen i blender. Smak til med salt og pepper.
Skjær pyntesoppen i skiver. Hakk persille og hvitløk fint sammen til persillade. Stek soppskivene gylne i smør, ha på persilladen og stek 1 minutt. Ha suppen i små boller eller kopper, pynt med soppskivene. Server rykende varm, gjerne med en skive valnøttbrød som tilbehør. Vil du ha sterkere soppsmak på suppen, la den koke inn en stund på svak varme uten lokk.

21 kommentarer:

Fruen i Det Hvite Hus sa...

Flott blogg du har med masser av spennende oppskrifte. Første gang jeg er på bloggen din i dag og jeg kommer igjen!
Ha en fin dag.

Anonym sa...

Suppe passer godt nå som det er kaldt ute. Kos deg med maten og mannen med steinansiktet!

Randi sa...

Bra du har noen å trøste deg med, men skjønner godt at han ikke holder deg så veldig varm...hihihi
Fristende retter du viser her på din side....får vann i munnene jeg..

Ha en fin dag

Herskapelig shabby sa...

Hei, tusen takk for kosleig hilsen på bloggen min, koselig at du liker kjøkkenbenken min :) Her var det også mye fint, og ikke minst godt... Ha en fin dag!

Christina sa...

:) Jeg vet.. :) Hihi..

Torilpia sa...

Den suppa skulle jeg gjerne smakt .. så jo bare så delikat ut :o) Blir bestandig så sulten av å se på bloggen din ... rumle rumle .. :o)

Ha en flott onsdagskveld!!

Vibeke sa...

Er så innmari glad i supper så denne skal jeg prøve!:o)

Klem Vibeke

Unknown sa...

Godt du har selskap til suppa, sjølv om det berre er mannen med steinansikt;0)
Suppa såg forøvrig nydeleg ut, så den skal prøvast!!
Hjertekakene trur eg sanneleg eg skal prøve meg på i helga:0)
Linkar deg eg, så finn eg deg lettare att...
Klem Line

Anonym sa...

Så koselig blogg du har med matoppskrifter i:) mat er kjempemorsomt, og gøy å kunne dele oppskrifter med andre..

Et hverdagshjem sa...

Tusen tusen takk for det flotte tipset! Det hadde jeg ikke tenkt på, enda jeg nettopp har kjøpt pepperkakeformer i akkurat rett størrelse!
Kjempefin blogg du har:)
Ha en fin kveld!

by Siv sa...

Så FANTASTISK mye godt du legger ut, skikkelig koselig blogg!!!
Håper det er greit jeg linker deg, for her vil jeg komme tilbake :)
Ha en finfin kveld
*Siv*

Tulip sa...

Hehe..morsomt innlegg! Ser deg og steinansiktet for meg der dere sitter med suppeskålen; du snakker og han lytter taust!

Suppa ¨så kjempegod ut!

Siren sa...

Tusen takk, veldig hyggelig at du synes det! :) Ble jammen meg sulten av å besøke bloggen din gitt...tror jeg må ta meg noe å spise! ;)
Ha en fin kveld!
:)

Monicas sa...

Åh..masse fine oppskrifter.....takk for hyggelig kommentar..linker deg jeg, om det er ok...

IKT i min vardag sa...

Hej! Roligt att du hälsade på hos mig så att jag hittade till din ysiga blogg :)

Vilken mumsig mat du bjuder på :)

Kram Linda

Sologbolig sa...

Hei og takk for besøk i bloggen min. Bildene i innlegget mitt er fra litt sør for Odda i hardanger. Så flott blogg du har, mye god mat og eg likte spesielt godt innleggene dine fra Frankrike. Det er mitt yndlingsland. Prøver å komme meg dit i allfall ein gang i året. I slutten av september var eg i Paris ein tur. den byen er bare så bra, og eg blir aldri lei den. Ha ein fin kveld!

Mia sa...

Så hyggelig med en slik høflig og dannet bordkavaler. Og suppen, den så og høres veldig fristende ut. Masse herlige oppskrifter her hos deg eller også, ser jeg. Takk for hyggelig besøk hos meg.

Anonym sa...

Nam, d så godt ut!
Nå må jeg rett og slett lage meg noe å spise.. ;) Farlig å klikke innom bloggen din.. ;)

pepperkverna sa...

Tusen takk til alle for hyggelige kommentarer. Veldig hyggelig å bli linket. Hege

Lovise sa...

Heisann.

Jeg kikket tilfeldigvis innom her hos deg, og nå lurer jeg på en ting. Hvordan tørker du blåbær som du bruker i de hjertekjeksene?

pepperkverna sa...

Hei Lovise,
Jeg kjøper tørkede blåbær. Fås kjøpt hos dagligvarerbutikker som Meny, Ica, Centra osv. Er som regel i nærheten av frukt/grønsakdisken. Vet ikke helt om det funker å tørke elv, må jo evt være i stekeovn på lav varme over langtid? Skal prøve ved neste blåbærsesong. Hege

Blog Widget by LinkWithin