Blogglisten

onsdag 4. februar 2009

Må ha det, bare må ha det.

Du kjenner følelsen? Du bare må ha det. Sjokolade. Sjokolade. Deilig mørk sjokolade. 70 % kakao, 85 % kakao. Med sting, og smak som som skikkelig biter i munnen.


Noen dager er bare sånn. Fornuften og tankene på å holde litt, bare litt igjen på kaloriene bli helt overstyrt av "må ha det, bare må ha det". I går var en slik dag.


Og sjokolade er jo kjernesunt da! Antioksidanter. Og masse "godt humør" stoff i seg. Det var tydelig i går når far og junior kom hjem til varm kyllingsuppe og ferdig dekket middagsbord. Pent pyntet med lune sjokolademuffins under vakre glasslokk.

Sjokolademuffins som gleder.
Ca 20 stykker

100 g mykt smør
4 dl mel
1 1/4 dl sukker
1 1/4 dl brunt sukker
2 egg
1 1/2 dl creme fraiche
4-5 ss melk
2 ts bakepulver
2 ss kakao
1 ts kanel
150 g sjokolade hakket i biter
(jeg brukte 100 g mørk 70% og 50 g hvit)

Glasur
3 1/2 ss smør, gjerne usaltet hvis du har
4 ss vann
100 g hvit sjokolade
6-7 dl melis
Til pynt
Sjokoladeskav, hvit eller mørk
eller begge!
Stekes på 190 grader i 18-20 minutter

Ha smør og sukker i bolle og rør kraftig til kremet. Rør inn egg, creme fraiche og melk til alt er godt blandet. Sikt inn mel, kakao, bakepulver og kanel og rør godt sammen. Bland inn sjokoladebitene. Ha røren i muffinsformer. Bruker du papirformer, ha to utenpå hverandre, ellers flyter det lett ut. Fyll formene ca 2/3 fulle. Stek på 190 grader i ca 18-20 minutter. Avkjøl til lunkne.
Til glasur smelter du sjokolade, vann og smør i vannbad. Rør inn melis til passe konsistens. Smør glasuren på muffinsene og pynt med sjokoladeskav hvis du vil!
Server gjerne muffinsen litt lunkne. Da er sjokoladebitene inni fremdeles litt flytende. NAMNAM!!






15 kommentarer:

Petite sa...

Må bare skryte av bloggen og dine oppskrifter, de er til stor hjelp, så tusen takk:)

pepperkverna sa...

Hei Petite,
Tusen takk, det var hyggelig å høre. Hege

Monicas sa...

takk...denne må jeg prøve...

turvid sa...

For en flott blogg du har!

Takk for hilsen i min. Nå tror jeg at jeg må finne meg noe å spise...

;)

irina sa...

Så yami yami ut...jeg var en flink hobbykokk før men nå går det mye i Toro...fysj..jeg elsker å lage mat , men formen har værft litt laber, men så for jeg ånden over meg !!

Fint innlegg det nedefor dette !!

Irina

swimzy sa...

Åhhh disse hørtes utrolig gode ut....de skal jeg prøve ut....kjempeflott blogg du har:-D har lagt deg til min side!

pepperkverna sa...

Til Strikkeline, håpre du liker den!?

Tli Turvid, tusen takk for hyggelige ord.

Til Irina/Alex. Håper du kan finne noe som frister her! Var innom bloggne din i dag, og de veggene dine er flotte! er panelveggen gammel eller ny?

Tli Svimzy, kjempehyggelig å bli lagt til på din fine blogg!

Hege

Ei vetja fra Senja sa...

Skal det ikke være mel i disse?
ser for meg at kakene må bli flytende uten :)

Ei vetja fra Senja sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
pepperkverna sa...

Hei MOnica, og takk skal du ha! Selvfølgelig skal det mel i! Hvor ble det av det tro??? ¨Fint du sa ifra. Ville nok blitt ganske stusselig uten ja....Hege

Evelyn sa...

hei
jeg lagde muffinsene i dag, siden jeg skulle få besøk av datteren min og svigesønnen . Han er veldig glad i hvit sjokolade så jeg tenkte dette må bli bra :-) muffinsen gikk ned på høykant og det lille som ble igjen fikk de med seg hjem.jeg har fulgt bloggen din en stund og synes den er kjempebra, den er inspirerende og alle oppskriftene jeg har prøvd har vært gode :-)

pepperkverna sa...

Til Evelyn.det var hyggelig å høre. Hege

Anonym sa...

WOW!!! En liten stund siden jeg har vært innom her, men for en FANTASTISK bildeserie med cupcakes. Nydelig, Hege.

Evelyn, laget du med eller uten mel? ;)

pepperkverna sa...

Hei Janne Marijke, Takk for hyggelig kommentar.

Jeg håper Evelyn prøvde varianten med mel.....Hege

Hobbymegher sa...

Disse så jo bare herlige ut!!
Tenker jeg må prøve disse, ja. :0)

Blog Widget by LinkWithin