Blogglisten

torsdag 26. februar 2009

Oppå fjellet.......



I helgen skal vi på fjellet. Mil etter mil drar vi til snø og kulde. Med stor oppakning og full bil. Og jeg som hater snø og kulde. Som får allergisk reaksjon av skismøring og beksømstøvler. Utslett bare jeg ser en skistav! Slalom, utfor og løype er fremmedord som gjør seg best på trykk i en avis spør du meg! Og vinterfjellet nytes da godt på vakre bilder????

Men så er det denne morsfølelsen da. Hva gjør ikke et ømt morshjerte når junior så veldig, veldig, veldig gjerne vil reise på hyttetur med venner? Til fellesdusj, køyeseng og primitivt uteliv. Og mat tilpasset mange barnefamilier……….

Joda, mor pakker sekk på sekk med tykke klær og skjelver av skrekk. Iler til sentrum og kjøper nye enorme vinterisolerte støvler, 4 par ulltrøyer og lange tykke ullbukser. Mens jeg i det stille sjekker værmeldingen og sier:

”Du, det er 18 grader i Provence…., kanskje vi heller skulle…...” Men neida, til fjells bærer det!

Jeg pakker en god bok, et lite antall franske oster og litt god rødvin. Lukker øynene og later som jeg skal et helt annet sted.

Og bestemmer meg for å trøstespise litt i kveld. Ta fredagen litt på forskudd med lettlaget lammefilet og god vin. Og tenker med gru på helgens meny…..


LAMMESNADDER PÅ TORSDAGSKVELDEN

Lammefilet til to
Salt og pepper
Olivenolje til steking

Noen fedd fersk hvitløk
Melk
Olje til frityrsteking

Ruccolasalat
Små fine poteter

Litt god olivenolje
Og en veldig god Balsamico



Vask og kok potetene med skallet på. Avkjøl og del i to. Er potetene store deler du de i tykke skiver.

Skrell og del hvitløkfeddene i tynne skiver. Gi de et oppkok i melk, hell av melken og gjenta prosessen en gang til. Slik fjerner du bitterstoffer og gjør det mulig å varmebehandle hvitløken uten å få brent smak. Skyll hvitløkskivene i vann for å fjerne all melk. La renne av og klapp tørre i et tørkepapir. Ha olje i en liten kjele og friter hvitløkfeddene til gyldne og sprø. La renne av på et tørkepapir.

Salte og pepre lammefileten og stek til passe rosa. La hvile noen minutter. Pensle kuttskiven på potetene med olje og stek med kuttskiven ned, helst i en grillpanne om du har. Hvis du ikke har burde du skaffe deg en, en grillpanne er flott å ha til all slags grønnsaker. (men du kan da saktens bruke en vanlig panne og).

Bland god olivenolje og litt balsamico til dressing. Ha salaten i en bolle og hell dressingen over. Litt nykvernet pepper, litt havsalt, bland godt.

Legg opp pent på tallerken, poteter, kjøtt som toppes med salat, dryss over de friterte hvitløkskivene og drypp noen dråper balsamico rundt.

Kjære blogglesere, tenk på meg med medfølelse da!

9 kommentarer:

Torunn sa...

Tenker på deg!
Håper du har pakket med nok rødvin :-) (og kanskje en ørliten cognac for å kurere eksem??)

Smiil

pepperkverna sa...

Til lyst på livet, takk for at du minte meg på det......Hege

Anonym sa...

Jeg føler med deg. Og jeg tror rødvin må til. Spansk helst, for mest mulig fylde og varme i druene! ;)

hvorfor ikke... sa...

Jeg stemmer bare i med de andre, og prøver å føle med deg....men nå er IKKE jeg allergisk, da, hehe!
Håper det er en stor god peis der med tykt og godt saueskinn og pledd. En god mor er du! Det skal du ha!

Hilsen fra landet sa...

Har medfølelse, men tror også du vil bli positivt overrasket! Oppdater oss da og lykke til! :-)

Torhild Reidardatter sa...

He,he,he,,, jeg har det ligesådan, selv om jeg er sådan en som man i Danmark betrakter er "født med ski på"- er ikke vild med det.
Du den balsamico- er det af den seje sirup lignende slagsen?
Har endelg langt om længe fundet en som er som den der blev lavet til mig af en ægte syditaliener... mums siger jeg...
OG god tur.. jeg tænker bogen snart er færdiglæst:-)

pepperkverna sa...

Tusen takk til dere alle for varme tanker! Jeg skal så absolutt ta med rikelig med vin og godt lesestoff. Og pakke meg godt inn. Overlever vel med et nødskrik!

Beate, ja til dette bruker jeg gjerne den tykke, dyre, herlige Balsamico. Lykkelig du som har funnet en god italiener.....
Hege

Anonym sa...

Skal tenke på deg..
Er ikke overbegeistret for snø jeg heller - men det går for en liten helg..

Prøv å kos deg (så godt du kan)
:):)
Takk for hilsen i bloggen min også!

Fire Hjerter sa...

Ja, hva ofrer en ikke for de søte små.
Håper du har hatt en fin helg på fjellet.

Blog Widget by LinkWithin