Blogglisten

mandag 9. februar 2009

En skikkelig vintervarmer

Det iser i kinnene. Nesen er lyseblå og fingertuppene iskalde. I dag biter kulden godt.

Hele helgen har vi vært mye ute i den fine nysnøen. Utsatt liv og lemmer for stor fare i akebakken, laget hoppbakke til skihopperen. Kastet snøballer, blitt truffet av snøballer. Fått iskaldt sjokk av snø i nakken. Opp i mellom skjørtene. OOOFFF, det er alltid en glipe et sted. Som slipper vinteren helt inn på huden.

Vinter i byen er flott når snøen ligger ny og hvit. Parkene er fulle av lekende glade barn og hutrende foreldre. Vi er så heldige å ha en superfin liten park rett rundt hjørnet. Med flott akebakke. B. har nesten bodd der i helgen. Hjemme har det kommet en stivfrossen snømann inn av døren. Som må kostes fri for snø. Og brekkes ut av stive skibukser.

I dag må vi tines. Sitte foran peisen og spise noe som skikkelig varmer. En alt i et kreasjon som varmer frosne sjeler. Og smaker veldig godt.


KYLLINGSUPPE MED MER


2 kyllingbryst i strimler
2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
3-4 skiver bacon i strimler
olivenolje
1,25 dl hvitvin
2,5 dl fløte
1-2 ts dijonsennep
Salt og nykvernet pepper
Noen mandelpoteter
50 g smeltet meierismør



Hakk løk og hvitløk og la surre i olje sammen med bacon noen minutter. Salte og pepre kyllingen og ha i pannen. Brun videre i 3-4 minutter. Ha på vin og fløte og la koke inn litt. Smak til med salt, pepper og djionsennep. Fordel i suppeboller/former som tåler opphold i stekeovn.


Skjær potetene i tynne skiver. Bruk en mandolin eller kraftig ostehøvel. Ha det smeltede smøret i en bolle og ha i potetskivene. Bland godt rundt slik at potetene blit dekket av smør. Topp suppebollene med poteter.



Bak i stekeovnen på 200 grader i 20-25 minutter til potetene er gyldne og sprø.

9 kommentarer:

Ei vetja fra Senja sa...

Mmm høres ut som en deilig suppe tror jeg får teste den en dag

Strikkelaura sa...

Du skriver ofte god olivenolje, har du en å anbefale?

Suppen høres utrolig god ut, må prøves!

pepperkverna sa...

Tli Strikkelaura. Jeg har ofte med meg olivenoljer hjem fra Frankrike. Der er vi titt på besøk på vingårder rundt om i Provence, og en god del av disse produserer og olivenolje. Her hjemme kjøper jeg som regel oljer hos Olivier & Co. Hvis du bor i nræheten av Oslo, er dette et av de beste stedene å kjøper olje synes jeg. Tror de forhandles også andre steder, en mail dit kan sikkert gi svar på det. De har en flott italiensk som kommer rundt juletider, det er årets første tapping.Siste års utgave var kanskje ikke fullt så god som tidligere års, men fremdeles så absolutt god. Ellers er jeg ganske glad i franske eller italienske oljer, De franske kan gjerne vært fra LEs-Baux-en-PRovence distriktet, et av toppområdene for olivenoljer i Provence. Betjeningen hos OLiviers er flinke og det er smaksprøver på de flest oljer.

I Oslo får du også en kjempegod olje hos Restaurant BAltazar bak DOmkirken. Kan kjøpes med ved besøk i restauranten. Lykke til i letinga! Hege

Havfruen sa...

Takk for kommentar hos meg.
Her ble jeg skikkelig sulten av å være på besøk ;-)

Fru Luna sa...

Tusen takk for kommentar inne på bloggen min! Er så koselig når folk legger igjen et lite spor etter seg :) Her inne var det virkelig mye deilig mat, får vann i munnen av å bla meg gjennom bloggen din... Du er velkommen hjem til mitt kjøkken ;)
Ha en fin kveld!

A-H sa...

Å nam nam! Kyllingsuppe må prøves;) Så mye flott mat du lager da;)

Torilpia sa...

Namm namm .. ser og høres så godt ut .. og jeg har nettopp spist .. *sukk* Tør nesten ikke lese alle de fine innleggene dine - blir jo så sulten og godtesyk .. :o)

Ha en flott tirsdagskveld!!

swimzy sa...

Åhh dette hørtes virkelig nam ut!! :-D dette skal jeg prøve ut!!
Nar du snakker om god olivenolje å du skrev hos olivers og co...snakker du om om jamie olivers??

pepperkverna sa...

Hei swimzy, takk for hyggelig kommentar. OLivier & Co er opprinnelig et fransk firma som selger olivenprodukter. Det finnes forretninger ogsp her i Norge, og de har skikkelig gode oljer. Sjekk ut :; http://www.oliviers-co.no/ HEGE

Blog Widget by LinkWithin