Blogglisten

torsdag 19. februar 2009

Vinterhvit vinterferie......og en drømmetur.

For første gang på mange år tilbringes vinterferien i Norge. B. som har blitt 9 år elsker snø, ski, snøtunneler, snøballer, snøborger, istapper, kjelke, slalom, akebrett og hva som ellers hører snøen og vinter til. Og ønsket så inderlig å være i snøland i vinterferien.

Så her er vi. Og det snør. Og snør. Og vi pusser opp gammelt hus i Sandefjord by. River ned årgang av gamle tapeter og graver ut husmose av gamle tømmervegger. Som skal males hvite.

B. lager snøborg i hagen og sikter inn uvitende forbipasserende i sin fantastiske snøkanon......

Når kvelden kommer faller alle utslitte om i sofaen uten krefter igjen til å lage selv små matbiter. I dag har A. og B. vært på skitur, mens mor har drømt seg bort til vinterferie i Provence.

Opprydding av gamle bilder på PC ga gjensyn med markedstur i tidligere ferie i vinterkaldt Provence......



Til handletur på vårt lokale marked, en iskald vinterdag. Her puttes nygrillet, saftig kylling i kurven.


Oliven og grønsaker hører med.



Og litt ost fra vår gode venn ostehandler Arnold.



Vi myser litt på handlekurver......


Blomster trenger vi og. Både ute og inne.

Og fisk til kveldens middag.


Og så vil jeg så gjerne ha litt av det florlette linnstoffet i lyseblått.


Er det solskinn svinger vi kanskje innom antikvitetsmarkedet i Carpentras.



Hvor stor og liten kan finne noe å glede seg over.



På hjemveien kjører vi langt opp i Luberonfjellene til et gammelt vandrerhjem.




Hvor store kubber på åpen peis holder oss varme.



Og kokken serverer rustikk lunsj. Nygrillet vaktel og Estouffade d`agneau. Lammegryte med mye smak og lange tradisjoner.



Nyutsprunget mimosa på bordet. Et sikkert vårtegn.


Og noe godt i glasset..........



Fra store tønner.......



Så løfter jeg blikket og ser snøflakene dale ned. Drømmen er over, jeg er tilbake i vinterlandet.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, det er jo fint i Norge nå med snø. Likte likevel å ta en liten reise med deg og drømme meg litt bort. Jeg kom i stemning med en gang. Jeg drar med min ti-åirng til Praha i vinterferien. Vi gleder oss.:-)

Lill sa...

WOW no fekk eg lyst til å reise..... vekk frå snøslaps, vind og regn til vakre Provence.... For ei perle dokke har vore i..... God fredag med oppussing og snø:0)
Smil frå meg

Elise sa...

Jeg drømte meg helt bort i bildene dine:)

lena sous le figuier sa...

In love ones with Provence! even in winter… but which happiness to gather the mimosa…

Camilla sa...

Jeg får rett og slett ikke nok av mat-bildene fra markedene... Takk for at du deler dem med oss!

Torhild Reidardatter sa...

Åja...giv mig en ( vinter) ferie i Provence eller det nordlige italien med masser af MARKEDER!!!!Tak for "turen". nu kan vi andre drømme videre og kikke på vores snefnugg som også i Danmark fylder luften og marken.
Fandt dig via Snakkemunn. hygligt at finde andre bloggere fra hjemlandet.

pepperkverna sa...

Til Snakkemunn, PRaha høres spennende ut! Håper dere får en fin tur med mange opplevelser!

Til Lill, du har så rett, Provence er som en perle!

Elise, jeg har "pop-up" av feriebilder som skjermsparer på pcen. En fin måte å se bilder en ellers sjelden blar i. Men, det hender jeg faller helt i staver over selv og.......og glemmer å arbeide!

Lena, you are absolutely right! Provence in wintertime is beautiful. And the mimosas is such a joy! At the flowermarket at the quai in Marseille, you can buy hugh yellow bunches of mimosa.....so beautiful!

Til MOrmors Have, sydlige markeder er herlige....Så mange farger og lukter!

Tli Beate, så hyggelig at du la igjen en hilsen. Kos deg med snøen i Danmark, det er da flott der og!?!

Hege

Anette {foreldremanualen} sa...

Ahh.. mange flotte bilder! Skulle gjerne fartet rundt på mange slike loppemarkeder! ;-)

Thelma Louise sa...

takk for titten her også blir rett og slett litt "dårlig" av å sitte å se på disse vakre bilene.:-) får så lyst til å sette avgårde...flyr dere nedover ?

Thelma Louise sa...

måtte titte på kartet nå..dere flyr til Nice ??

pepperkverna sa...

Hei Gry,

Ja, nå i vinterferien flyr vi nedover. Noen ganger flyr vi til nIce, det er i underkant av to timers kjøring. Nå flyr vi vi Paris til Marseille som ligger 45 min unna. Vi tar ofte en stopp i Paris som vi alle er veldig glade i. Ellers hender det vi flyr til Lyon eller Montpellier. SAS starter direktefly til Montpellier til sommeren. Men da har vi tenkt å kjøre. Og legge veien om Normandie.
Huset vårt ligger i en levende og hyggelig liten landsby ved Luberonfjellene. Et par-tre mil nord for vakre Aix-en-Provence. Vi storkoser oss når vi er der, og noe av hjertet vårt blir igjen når vi drar derfra......Hege

Blog Widget by LinkWithin