Blogglisten

tirsdag 24. februar 2009

Et fotografi, et minne.

Fra Anitas lille hjørne har jeg fått en utfordring. Her er den.

Gå til mappen Mine bilder.
Velg den 6 mappen.
Velg det 6 bildet.
Sett bildet på bloggen og skriv litt om det.
Send utfordringen videre.

Og her kommer bildet:

Fra en overfylt liten gaterestaurant, en varm sommerkveld i Provence. Og ikke hvilken som helst restaurant. Men vår stamrestaurant og gode nabo i vår ”egen” lille landsby. På ”Les Temps Modernes”, inspirert av Chaplins ”Modern Times”, serverer Xavier hjemmelaget pasta. Her er alltid folk. Her er alltid hyggelig stemning.

For oss er dette en viktig del av livet her. Helt siden vi kjøpte vår lille ”landsbyhusruin” for mange år siden har Xavier vært en god venn og vert. Rett på nedsiden av huset, tvers over gaten, holder han til i sitt lille kjøkken. Der tryller han frem de lekreste pastaretter.


Når vi sitter ute under morelltreet, dekket av fløyelssort stjernehimmel, innhyllet i dufter fra hagens rosmarin og lavendelbusker, er lydene fra restauranten kjente og kjære. Latter, klirring i glass, franske gloser siver opp til oss. Og er en del av sommerens lydbilde.


Utallige måltider har vi inntatt her. Ute under sjasminduftende tak om sommeren, inne i det lille varme lokalet om vinteren. Og Provence om vinteren er veldig forskjellig fra Provence om sommeren. Restauranter er ofte forbausende tomme. Trist å sitte alene på restaurant synes vi. Men hos Xavier er det alltid folk. Og alltid pasta.

Hver formiddag kommer Xavier ved lunsjtider, starter dagen med kaffe og croissant på kafèen, før han rusler opp til sitt lille restaurantkjøkken og forbereder kveldens innrykk. Pastaen lages for hånd og sausene kokes inn.

Med full restaurant jobber kokken så svetten spruter hele kvelden. Men har allikevel alltid tid til å rope ut et ”Hei, hvordan går det?” når vi rusler forbi på vår kveldstur. Mangler vi noe absolutt nødvendig til husholdningen, f. eks et lite glass pastis til flambering av scampi, eller fyrstikker til gasskomfyren, er det alltid hjelp å få av vår kjære nabo.

Når B. var baby og det ikke alltid passet å gå på restaurant, stakk vi ned og bestilte pasta med chorizo eller pasta med tomat og mozarella. Og kort tid etter kom kokken selv løpende opp bakken med to varme tallerkener og banket på vår gatedør. ”Jeg henter oppvasken i morgen”, var avskjedshilsenen.

Og med en slik service har Xavier og hans ”Les Temps Modernes” en helt spesiell plass i våre Provencehjerter…….

Så i kveld blir det en rett i hans ånd!



SCAMPI AU CREME DE CITRON
4 personer

2, 5 dl fløte
700 g scampi, skrellet. (Men spar noen med skall til dekor.)
1 ss revet sitronskall gjerne av økologisk sitron
2 ss finhakket persille
2 ss finhakket gressløk

500 g fersk spaghetti/tagliatelle


Kok pasta og sil av. Ha litt salt og kvernet hvit pepper over scampiene. Vask sitronen godt org riv skallet fint. Kok opp fløte sammen med revet sitronskall. Ha i scampi og kok inn noen få minutter. Bland de finhakkede urtene og sausen sammen med pasta. Pynt med revet sitronskall.
Og herved er utfordringen sendt videre til alle som skal ha pasta i kveld!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå det så godt ut! Dette skal jeg jammen lage neste gang jeg reiser til mannen min. Du har en veldig koselig blogg forresten. Det var så fin stemning her på bildene dine.
Ha en fin dag videre, og takk for kommentar i bloggen. Det er alltid hyggelig!

Maliva`s verden sa...

Oh for et koselig innlegg....Er nesten som tatt ut av bøkene til Peter Mayle,og jeg blir enda mer fristet til å reise til Provence igjen...Dessverre er reisekassa tom dette år,men satser på neste sommer...Skal se litt nærmere på stedet deres jeg:O)Fortsatt go`uke,så skal jeg notere meg oppskriften her...

Ei vetja fra Senja sa...

Har fulgt oppfordringa di og lagt ut mitt bilde :)
Ha fortsatt en fin dag

Sonja sa...

Endelig fikk jeg tid til å besøke bloggen din. Her var det "sterk kost".

Så mye godt og spennende du har her,kanskje jeg kan hente ideer til nye retter og spennende feriemål.

Elisabeth MD sa...

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min.

Har nå tatt en liten kikk i bloggen din, men nå er jeg så sulten at jeg tror jeg må tusle vekk herfra, det var så mye spennende.

Har en mistanke om at sjokolademuffinsene blir laget til helga, de så virkelig gode ut!

Anonym sa...

Det där såg riktigt smarrigt ut! Mums!

Blog Widget by LinkWithin