Blogglisten

lørdag 14. februar 2009

Når noen skal forføres..........

-romantisk middag for to.


Lørdag 14 februar er det St.Valentin. En perfekt dag for forførelse. Her hjemme er feiring av Valentinesdagen av ny dato, og æren for å innføre markering av dagen tilskrives i stor grad handelsstanden. Andre steder i verden har St.Valentin blitt feiret gjennom et hundretalls år.


Hvem St.Valentin var, strides de lærde om. Noen mener han var en kristen prest som, under trussel om dødstraff, nektet å oppgi sin tro og ble martyr.

I følge den mest populære teorien var Valentin prest i Roma under keiser Claudius den Andre. Keiseren trengte soldater til sin hær, og nektet derfor byens unge menn å gifte seg. Alle som en skulle innrulleres i hæren. Men Valentin trosset keiseren og viet unge par i all hemmelighet. Når Claudius fikk vite dette lot han Valentin arrestere. Keiseren bestemte at presten skulle bankes i hjel med køller og deretter få hodet kappet av.

Legenden forteller at Valentin ble venn med fangevokterens blinde datter. Han utførte et mirakel som ga jenten synet tilbake. Før han ble halshugget den 14. februar 269 e. Kr., skrev han et kjærlighetsbrev til sin venninne, som han undertegnet med ”fra din Valentin.”

I 498 ble Valentin erklært helgen av pave Gelasius, og 14. februar ble St. Valentinsdagen.

Opp gjennom årene har dette blitt dagen for utveksling av kjærlighetserklæringer, små kjærlighetsdikt og enkle gaver. Og St Valentin har blitt de elskendes skytshelgen.

Skikken med å sende hverandre Valentinskort oppsto i USA på 1800 tallet.

Så send et vakkert kort og be din elskede på kjærlighetsmiddag 14. februar!


Forretten få du her:




MITT VAFFELHJERTE ER FYLT TIL RANDEN

60 g mel
½ ts bakepulver
1 dl melk
1 ss vann
1 egg
30 g smeltet smør
2 vårløk
1 rå potet 60-100 g
Tabasco
Salt og hvit pepper

Cremè fraiche
Lodderogn
Finhakket rødløk
Finhakket persille
Sitron

Riv poteten og la den renne av litt i en sil. Bland mel og bakepulver, rør i melken litt om gangen, sammen med vann og egg. Rør inn det smeltede smøret. Hakk vårløken fint, og bland inn. La røren stå i 20 minutter. Bland inn revet potet, smak til med salt, nykvernet hvit pepper og noen dråper tabasco. Er røren for tykk, spe med 1-2 ss melk. Stek i vaffeljern til gyldenbrune og sprø. Server straks.

Legg opp med 1 skje cremè fraiche på hvert vaffelhjerte, topp med 1 skje lodderogn, dryss over finhakket rødløk og persille. Sitron hører med.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du er nå søt, hjerter fylt til randen! Hm. Nei, ikke denne gangen, tror nok han vil sette mer pris på sjokoladekakehjerte, men jeg her ikke form...... Pytt, pytt, får klemme ham godt isteden!
God helg til deg og dine!

pepperkverna sa...

Hei stubbetufsa, det blir nok en sjokoladedessert her og......God helg til deg og!
Hege

Unknown sa...

Så gøy å få informasjon om "valentins day". Min kjære er på reise,men kanskje jeg kan diske opp med denne retten når han kommer hjem. Det må nå være en god og spennende velkomstrett

Anonym sa...

Hei!Takk for spennende historie,og takk for at du hadde vært innom meg.Så god mat du frister med.
Happy Valentine!

annesand sa...

Mmm. Spennende!
Dette skal jeg bestille fra husets kokk! Tenker jeg lar meg forføre da.

God helg til deg!

STEINKJERRINGA sa...

Ååååå, og jeg som er så mett av ost og kjeks og vin. Jeg får vann i munnen! Kos dere masse!

BeBe`s blogg sa...

Takk for besøk på bloggen min! Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger mine oppskriftsbøker mer, finner jo alt av gode matretter og kaker på nettet. Flott at dere deler med oss andre!:)

Lill sa...

Mmmmmm dette så berre lekkert ut:0) Tryllekunstnar på kjøkkenet du. Berre så kjekt at du legg ut oppskrifter, tusen takk.
nyt dagen
Smil til deg

mARTe sa...

Å på denne bloggen var det mye lekkert :) håper du hadde en flott valentin da :)

Tanja sa...

mmm..nam.
dumpet over bloggen din i dag og her skal jeg si det var mange godsaker.. gleder meg til å følge med videre

Anonym sa...

Jeg har ikke godt av å titte innom siden din. Du har alt for mange fristelser. :)

Blog Widget by LinkWithin