Blogglisten

søndag 1. februar 2009

No potatoes today

Fri meg fra potettyraniet.

I norske hjem er poteten så og si en fast deltager på middagsbordet. Til kjøtt, til fisk, til kylling. Vinter, vår og sommer. Du møter poteten på nesten hver eneste middagstallerken.

Ære være poteten. Ikke noe galt med den. Den kommer i mange varianter og smaker, og kan serveres i ulike former og variasjoner. Med og uten smaker.

Men ærlig talt, det finnes da andre grønsaker!!!!!


Jeg husker første gang jeg flyttet ut av Norge. Og bosatte meg et sted hvor poteten var en av mange grønsaker. Du og du, for en åpenbaring. Som tilbehør til kjøtt og fisk ble det servert stuet squash. Eller erter. Kanskje en aubergingrateng med ost og tomater. Eller en grønn salat. Gulrøtter og brocolli. Eller potet. Som enhver annen grønsak.


Vi spiser ofte middag om kvelden. Og ofte uten poteter. En middag med grønt tilbehør føles lettere. Og har mye smak.

På fredag ble det nydelig kalveentrecote fra CENTRA på Majorstua med grønt tilbehør.




KALV I DET GRØNNE


Kalve entrecote eller annet kjøtt.
Selskapserter
Artisjokker i olje
Sjalottløk
Hvitløk

Bacon

Bladpersille
God olivenolje
Salt og pepper





Hakk løk og hvitløk og la det surre i rikelig med olje på svak varme i 10 minutter. Ha beacon i små strimler i pannen og surr videre 5 minutter. Skal bare bli mykt og ikke få farge. Hell av mesteparten av oljen, og spar på den. I mellomtiden koker du opp lettsaltet vann og lar selskapsertene få et kort oppkok. Ha i sikt og renn av. Salte, pepre og pensle kalvekjøttet med oljen fra løkstekingen. Stek kjøttet passe rosa.


Ha ertene i løk/baconblandingen, del artisjokkene i halve og varm de sammen med løk/erter. Finhakk persillen og bland inn. Server med kalvekjøttet.

5 kommentarer:

Torunn sa...

Høres kjempegodt ut!
Er så enig angående den poteten! Men hjelpe meg, det er jo nesten som å banne i kjerka å si det høyt!

Klem

Anonym sa...

Dette hadde en dårlig bismak av arroganse synes jeg.

Hadde du skrevet dette innlegget for tyve år siden kunne jeg sagt meg enig, men i dag er det langt flere enn deg (les: svært mange) som har utvidet sin horisont i matveien.

pepperkverna sa...

Hei Lyst på livet, det er ikke alltid like velkomment nei....Ha en fin uke.

Til Anonym, håper da det! For det er jo så mye annet som er godt. Men jeg tror fremdeles potet er den grønsaken du finner på norske matbord. Vil gjerne bidra til at flere prøver mer....

Anonym sa...

Åh himmel nå ble jeg sulten igjen.. enda jeg nettopp har spist frokost. Helt enig at poteten bør byttes ut av og til med andre deilige grønnsaker. Men er gift med en "potetelsker" så den følger med på middagsbordet hjemme hos oss hver dag.

Anonym sa...

Kjære vene, jeg har glemt å spise poteter i det siste!

Blog Widget by LinkWithin