Blogglisten

lørdag 7. november 2009

Det er ikke bare hverdager

Som regel er det hverdagsmaten som finner veien til bloggen her. Den raske, lettlagede og enkle hverdagsmaten. Og den er viktig. Matglede i hverdagen er noe vi legger stor vekt på her i huset. Det er den som skaper grunnlag for gode vaner senere i livet.

Den daglige maten skal være enkel å tilberede og helst ikke kreve for mye tid på kjøkkenet. For det er det ikke tid til i ukedagene.

Men når helgen kommer koser jeg meg på kjøkkenet med mat som tar litt lenger tid. Lager flere retter, koker en skikkelig saus og bruker ofte flere og mer spennende ingredienser . Har jeg virkelig god tid kan hele dagen gå, og rettene bli ganske så avanserte.

Men ikke alle festrettene er like tidkrevende. I dag kommer en av mine "helgefavoritter" på blogg. Ideen til denne plukket jeg opp på et flott matkurs hos de flinke kokkene på Kulinarisk Akademi, siden har den stått på menyen flere ganger. Ganske enkel å lage, lett og lekker å servere.




HAVETS GLEDER
Til 4

Fisk
4 små flyndrefileter
2-3 ss hakket frisk estragon
1 ss mykt smør
Salt og hvit pepper

Kraft av
1 1/2 dl hvitvin
2 1/2 dl vann eller fiskekraft
Laurbærblad
Hel hvit pepper

Bland smør og hakket estragon. Salte og pepre flyndrefiletene lett, smør hver filet med et tynt lag estragonsmør. Rull hver filet til en pølse. Bind dem sammen med en koketråd slik at de beholder formen under koking.

Kok opp vann, vin og pepper/laurbær og trekk flyndrefiletene forsiktig i ca tre minutter.

Saus
1 sjalottløk, finhakket

Noen hele hvite pepperkorn
Laurbærblad
2 ss hvitvinseddik
1 dl hvitvin
1/2 dl fløte

200 g kaldt smør i terninger
(bruk helst usaltet smør)
Salt, hvit pepper og litt fersk sitronsaft

Rød og sort kaviar
gressløk

Kok opp sjalottløk, pepperkorn, laurbærblad, eddik og vin. Kok inn til det nesten ikke er mer igjen. Ha i fløte og kok til det tykner. Sil av og kok opp igjen. Pisk inn smør litt om gangen. Pass på at det ikke koker, bare hold det varmt til servering.

Vend inn gressløk og kaviar rett før du serverer.

Krabbe
Renset rå kongekrabbe
Olje
Smør
Urter etter smak
1 fedd hvitløk
Salt og pepper
Litt sitronsaft

Varm oljen i panne og brun krabben godt på alle sider. Tilsett smør, hvitløk og urter. La krabben surre litt i blandingen. Øs smøret over krabben noen ganger.

Smak til med sitron.

Server med aspargesstilk som er forvellet og kjølt i kaldt vann. Varm den opp i smør med frisk gressløk rett før servering-

Denne forretten bør få selskap av en god hvitvin.

15 kommentarer:

Linda aka Myrini sa...

Nammmm, dette så kjempelekkert ut.... En drøm av et måltid i ordets rette forstand. Kaill'n her i huset er hyperallergisk mot alt som kommer fra havet så det blir heller få fiskemåltid i løpet av et år...noe som er synd, for jeg er veldig glad i fisk.
Tar igjen litt om sommeren - da blir det grillet en del fisk på hytta :)

pepperkverna sa...

Hei Linda,
Ja, dette er smakelig mat. SYnd med fiskeallergi, for det er jo så mye godt som kommer fra havet. Godt du får grillet fisk da. Grillet fisk er absolutt favoritt!
Hege

Husmora Torunn Husbyn sa...

Lekkert! Det er så viktig å kose seg med god mat! :-))
Nam nam! :-)

hjem hos linda sa...

Dette så nydelig ut,og det smakte sikkert helt himmelsk...
Vi har fiskmat 2 ganger i uka...Nydelig med fisk...
Og heldigvis elsker barna i huset her fisk og grønnsaker....Lucky me!!
Ønsker deg videre god helg!!!

Klæm Linda

pepperkverna sa...

DU har så rett HUsmora, det er en av gledene i livet.

TIL Linda, fisk er nydelig og kan varieres i det uendelig, så flott at ungene liker det og!

GOd helg til dere og! Hege

Ingvild B sa...

Wow, for en flott blogg.
Inspirerende og flotte bilder :)

pepperkverna sa...

Hei Thing, tusen takk for de hyggelige ordene. Hege

Salatbolla sa...

ser herlig ut.. sjømat er fantastisk godt! kommer på middag i kveld jeg;)
søndagsklem salatbolla

n o r d i n g å r d e n sa...

...snålvattnet rinner, så vansinnigt gott det såg ut! Mari.

pepperkverna sa...

Siri Malene, velkommen skal du være.....

TLI NOrdingården, prøv, det er veldig delikat!

Ha en fin uke! Hege

Monica sa...

Nam, dette skal jeg prøve:) Er bestandig på leting etter nye fiskeretter, og dette er akkurat i den banen jeg liker :)

Agnes Maria sa...

Hej !
Tack för kommentaren på min blogg.
Det här verkar minsann vara en mumsig blogg.
Skall genast kika mera.
ha det gott.
Klem Åsa

Camilla- casual living sa...

mmm, denne maten så virkelig nydelig ut! ble helt sulten jeg nå...

og det samme gjorde skoladekonfekten under her også. den må jeg prøve å lage en dag snart!

pepperkverna sa...

Til MInica, gjør det. Denne er god synes jeg.

Åsa, håper du finner noe du liker!

TL Milla, sjokolade er min favoritt!

Hege

Monica sa...

Skal lage den som forrett i morgen jeg:) Kutter ut flyndra og serverer bare krabbe + saus + asparges + litt ruccola vil jeg tro.. :)

Blog Widget by LinkWithin