Blogglisten

tirsdag 9. juni 2009

Enda mer tilbehør

Nå begynner sommersmakene såvidt å komme til syne i grønnsaksdiskene. Forrige uke sikret jeg meg en bunt struttende røde reddiker, lørdag fant jeg norsk blomkål, og snart kommer jordbærene. Mye å glede seg over i hverdagen med andre ord. Som for eksempel nykålen.



Lysegrønn, myk og lekker. Som kan brukes til så mangt. Som for eksempel denne nydelige salaten du finner på Erlings flotte matblogg. Eller som her, lettlaget tilbehør til kjøtt, fisk eller fjærkre. Her får du både tilbehør og saus på en-to-tre. Gårsdagens kalveschnitzel fikk nykål og sopp som delikat og lettlaget følge.

Du tager:

1 nykål
Fersk østerssopp
(gjerne kongeøsterssopp)
Finhakket fersk hvitløk
3-4 ss smør
1-2 ss vann
En skvett fløte
Persille om du vil
Salt og pepper

Skjær østerssoppen i skiver og stek disse gylne i smør. Jeg bruker gjerne en rund panne, en slags woke-panne til denne typen retter. Ta soppen ut.
Snitt kålen i strimler, skyll godt. Ha mer smør i pannen, fres litt opp og ha i kålstrimlene. La surre til myke, ha i hvitløken underveis slik at den får surre litt med. Ha evt. i et par spiseskjeer vann, hvis du trenger.
Ha i en skvett fløte og kok litt inn. Rør inn den stekte soppen, smak til med salt og pepper. Dryss over litt hakket persille om du ønsker.

14 kommentarer:

MONONOKE KITCHEN sa...

It looks more than delicious!

pepperkverna sa...

TO Monokoe Kitchen, thank you, you know these early sumer vegetables are so delicious! Hege

Sonja sa...

Mmm...ny kål,hadde nesten glemt hvor godt det egentlig er.
Delikat også med sin fine farve.

pepperkverna sa...

Til Sonja, ja ikke sant! Den er jo så god og lekker. Og passer til mye. Hege

AstridVU sa...

Oh my god! Jeg er herved forelsket!!! Endelig en matblogg som (ved min raske gjennomlesing) ser ut til å være MIDT I BLINKEN for meg! Godt skrevet med litt hverdagslige historier / tekster, oppskrifter både til hverdags og fest, fine bilder og gode forklaringer. Denne bloggen legges rett i Google Reader'n min og jeg følger spent med videre.... Jippi!

pepperkverna sa...

Tli Astrid, tusen takk for veldig hyggelige hilsen. Hege

Irja sa...

Fantastisk blogg! 19 år gammel hobbykokk, og fant mye inspirasjon her! Har lest meg måneder bakover nå, og er grønn av misunnelse ovenfor det deilige huset i Provence :-)

pepperkverna sa...

Til Irja, takk for fine ord. Det var hyggelig! Og ja, det er deilig i PRovence. Og nå venter jeg spent på din matblogg!!?! Hege

Ingvild sa...

Min svigerinne introduserte meg for nykål i fjor sommer. Hun serverte nykål i en enkel salat (salat, agurk og cherrytomater) Oppskåret picnikskinke fra boks og nypoteter med skallet på, seterrømme til dressing. Smakte fantastisk på altanen i sola, skikkelig sommerfølelse:)

deilig at det enedleig begynner å komme litt flere smaker i frukt og grønt disken :)

Nostalgia sa...

Wow !!
Her har jeg ikke vært før!
Herlig og inspirerende blogg du har :-)

Klem, Nostalgia

Annelis hantverk sa...

Tack! Ååh vad mycket god mat som finns här...mums.

Rasofiel sa...

Tusen takk Hege, for hyggelig besøk på bloggen ♥ Måtte snike inn og se på bloggen din, og ble faktisk sulten *hehe* Kunne ønske jeg hadde litt bedre tid, så jeg kunne bake mer :D Mat er alltid best når den lages fra grunnen. Fikk en dytt bak av denne bloggen. Takk for at du deler :O) Klem VyanMica@HEIMLAGA

pepperkverna sa...

Til Ingvild, takk for tips til salat, den må jeg prøve.

Til Nostalgia, takk for besøk.

Til Anelia, takk for hyggelig kommentar.

Tli Heimlaga, takk for gjenvisit. Hyggelig om bloggen kan inspirere tli selvlaget. FOr du har så rett, det smaker aller best laget fra bunnen.

Hege

Marit sa...

Dette så fantastisk godt ut også så fine farger - ble sulten nå :)

Blog Widget by LinkWithin