Blogglisten

fredag 1. mai 2009

Maimat

Langhelg! Sol og varme og fri!

I helgen skal godværet nytes. Gå en lang tur, rydde på balkongen, kanskje sitte i solen med en god bok. Bla sakte i en kokebok på jakt etter gode inspirasjon. Og lage enkel mat.



For eksempel en enkel laksetartar til lunsj. Perfekt hvitvinsmat en vakker forsommerdag.

Du trenger


Fersk og fin salmalaks
Syrlig eple
Gressløk
Sitronolje
Salt og pepper

Saus
Creme fraiche
Presset sitron
Løyrom
Nykvernet hvit pepper

Skjær rå laks i små terninger. Skrell og kutt eple i små, små terninger, kutt gressløken. Bland alt, bind sammen med litt sitronolje. Jeg bruker den fra Oliviers & Co. Smak evt. til med salt og pepper.
Rør sammen creme fraiche og løyrom, smak til med presset sitron og nykvernet hvit pepper.

Form tartaren til fine kaker og server med litt saus over. Og ristet baguett.

3 kommentarer:

Irene sa...

Det såg fantastisk godt ut, gjerne jeg må prøve det en dag. Ønsker deg en god helg.

pepperkverna sa...

Hei Irene, laksetartar er en av mine favoritter. SÅ jeg prøver stadig ut nye variasjoner. GOd helg til deg og!
Hege

Rachel sa...

Jeg får vann i munnen hver gang jeg er på siden din. Nydelige bilder og spennende oppskrifter.

I dag har jeg lagt ut en hverdagsoppskrift som selv barn elsker, i alle fall mine barn. Ta en kikk da vel :

http://rachelslekegrind.blogspot.com/2009/05/dagens-middagstips-sunn-mat-som-ogsa.html

Blog Widget by LinkWithin