Blogglisten

mandag 11. mai 2009

I barnemunn

”Æsj, asparges! Jeg liker ikke asparges! Det vet du!” Sa B på 9. Og så med vemmelse på bunten med flotte asparges. Norske og nyplukkede. Som lå struttende og grønne på benken. Full av god smak.

”Å jo da, det gjør du det”, sa jeg. ”Bare vent til du får smake mammas spesialasparges for vrange guttebarn. Den er supergod. Og så blir du sterk av den!”

”Næææh, det gjør jeg ikke det så.”

Noen minutter senere stor smaksprøven på bordet. Med skeptisk mine og overdreven forsiktighet nærmet helten seg bordet. Klar til rask retrett om han skulle bli angrepet av en grønn Ninja asparges. Forsiktig dypping og rulling, og så, med den største grad av varsomhet nærmet det grønne monster seg munnen. En mikrobit fikk passere inn. Grimasen som allerede lå klar i ansiktsutrykket ble erstattet av en sterk forundret mine.
”Det var jo godt jo, kan jeg få mer?”

ASPARGES MED PEANØTTER:
En super aspargesrett for barn
(og barnslige voksne)

Kokte aspargestopper
(ikke overkok)
2 dl fløte
hasselnøttolje
litt salt
2 dl peanøtter, finhakket

Pisk kremen stiv med litt salt, smak til med hasselnøttolje. Sett aspargestoppene i glass, ha kremen i et glass og til slutt finhakkede peanøtter i et glass. Aspargestoppene dyppes i kremen, deretter i peanøttene. Knasende god finger spise. Både for små og store.

10 kommentarer:

Elin sa...

Hørtes genialt ut:) Men må si jeg er litt skeptisk til krem i den sammenhengen! Hehe!

pepperkverna sa...

Hei Elin, føler tidvis at man virkelig må være et geni for å få grønne grønnsaker inn i barnemunner......Oppfinsomheten for å slippe unna kan være stor!
Tro det eller ei, men dette er faktisk godt med krem! Hege

Gro sa...

Hei - har lest ditt asparges-innlegg - og dette må jeg prøve. Takk for hyggelig kommentar på siden min også. Linker til deg, jeg! Klem.

Hulda sa...

Har nettopp vært på en annen blogg og kommentert asparges. :) Sannelig var det innlegg her også om det. ;) Syns det så like fristende ut hos deg. Artig at ungene liker det også.

perler på en snor sa...

Dette skal jeg prøve, takk for tipset:)
-Og takk for koselig kommentar på bloggen min:)

Margrethes hus og hage sa...

Hei, og takk for hyggelig hilsen i min blogg :)

Du verden så mye god mat det var i denne bloggen *vann i munn*

Hilsen Margrethe

Anonym sa...

En litt uvant versjon av asparges, men den skal jeg jammen prøve, kan jo være noe på ett koldtbord. Dog har jeg ingen problemer med å få i min 4-åring hverken grønnsaker eller annen mat. Hun spiser stort sett opp grønnsakene først på sin tallerken. ;)

Anne-Britt sa...

Tusen takk for hilsen i bloggen min. Så koselig. Disse så jo virkelig lekre ut og kjempegode ut. Tror jeg må prøve de. Passer nok i smaken for meg;)

Bente sa...

Mmm, så skikkelig godt ut. Jeg er ingen krem-fan, men godt mulig det går fint likevel. Den virker ikke så søt (?). Må uansett prøves :o)

James sa...

Asparagus lollies - now there's a great idea!

Blog Widget by LinkWithin