Blogglisten

tirsdag 19. mai 2009

Tilbehør, ganske enkelt.

Å lage hverdagsmat som smaker godt og ser fristende ut er noe jeg blir med og mer opptatt av.

Joda, det er gøy å lage lekker festmat. Ha god tid, riktig fråtse i lekre råvarer og glede seg til hyggelig selskap. Det var vel der min interesse for matlaging startet.

Etterhvert synes jeg det og er morsomt å finne på velsmakende og fristende hverdagsretter. Og ikke minst viktig for barn i vekst. Som skal ha mye næring og sunne vaner. Ofte er tiden til matlaging i hverdagen begrenset, og det kan være en utfordring å variere menyen fra dag til dag.

Så jeg prøver stadig ut nye tilbehør for å skape variasjon. Forrige dagen var det småtomater.

TOMATER, HELT ENKELT

250 g sherrytomater
eller andre småtomater med smak
2-3 sjalottløk
1 laurbærblad
Frisk timian
1 ts sukker
Salt, pepper
Olivenolje
1 glass vann


Finhakk løken og surr den i olje på svak varme med timian og laurbærbladet. Den skal bli gjennomsiktig og ikke brun. Ha i tomatene, sukker og et glass vann. Salte og pepre og la småkoke under lokk 10 min, ta av lokket og la småkoke videre 10-20 minutter til tomatene er myke og værsken så godt som kokt inn.

Server varm, lunken eller kald. Passer som tilbehør til det meste.

7 kommentarer:

Maliva`s verden sa...

Hm....det er så gøy å følge deg og dine smakfulle innlegg...Nå står jeg på farten til Paris..du skulle vel ikke hatt et par tips om spisesteder der nede?evnt.matmarkeder?Maliva

Torunn sa...

Jeg er SÅÅÅÅÅ enig med deg!
Hverdagsmaten skal også friste! Og det lar seg gjøre det, til og med uten at man må bruke altfor mye tid på det......

Klem .-)

pepperkverna sa...

Til Malivas verden, Å, Paris!! Kan jeg bli med?? Paris er jo full av spisesteder, gode og dårlige om hverandre. VI spiser ofte bistromat når vi er der, det er det som er Paris for meg. Sist vi var der, hadde vi lunsj rett ved Invalidedommen, en hyggelig liten restaurant som het PASCO (www.restaurantpasco.com), med dagens 3-retters lunsj til 22-23 eruo. NYdelig mat og hyggelig folk. Flere OK spisteder i gaten rundt.
Et annet sted med lunsj i samme prisklasse cirka er " Au Gourmand", 17 Rue Moliere i 1ste arrondisement.

Italienske Kokken Enrico Bernardo har åpent en ny restaurant basert på vin. Der lages menyen rundt vinen du velger. Morsomt sted, men ganske dyrt!

http://www.ilvinobyenricobernardo.com/fr/ilvino.html

Kommer an på hvor i Paris du skal bo i, hvert arrondisement har jo sine gode steder. SAmme gjelder matmarkeder. VI bor ofte i nærheten av Les Halles, og der er er Rue Montorgueil, oppover fra Saint Eustache kirken, en fin matgate med herlige små butikker.Blant annet bakeren som hevdes å ha Paris` beste Eclairs. En veldig herlig matbutikk er "Comptoir de la Gastronomie" i paralellgaten Rue Montmartre nr 34 vel verdt et besøk. Ellers er vel matmarkedet i Rue Mouffetard regenet som det største i Paris. MOrsomt å besøke.

Det store shoppinghuset Galeries Lafayete har en ikke sås tor, men flott matavdeling.

Jeg er egentlig ikke noen varm tilhenger av reiseguider, synes de fleste er relativt kjedelige. Men, ingen regel uten unntak, boken "Parisere" av Aftenpostens Vibeke Knoop Rachline og Per Spook er en fin PARiserbok. Der får du info om de enkelte arrondisement, steder verdt å se, tips til matbutikker og restauranter. Denne boken skiller seg klart ut fra andre reiseguider, og tar deg med til steder litt utenom det vanlige. SÅ den anbefales!

Vet ikke om dette hjalp, Paris er jo så enorm og ting forandrer seg fort. Ofte er det vel best bare å rusle rundt i gatene og nyte livet.

Ønsker deg ihvertfall en veldi god tur!!!

TIL lyst på livet, DU har så rett. Egentlig rart at ikke flere matinteresserte tenner på dette med hverdagsmat. Deltok nylig på et fantastisk flott kokekurs i regi av Aperitif/Kulinarisk Akademi. 20 deltager, og jeg tror jeg var den eneste som synes dette med hverdagsmat var vel så spennende som festmat!! Godt vi er flere som satser på hverdagen!!!!Hege

Midnight sa...

SV: Takk for koselig kommentar. Selvfølgelig er det greit at du linker til meg! =)
Jeg linker faktisk til deg allerede. =)

Anita fra hjerterommet sa...

Takk for koselig kommentar inne hos meg.. mye fristende du viser her, synd jeg ikke spiser sukker eller hvetemel...

AnitaK sa...

jøss, så mye deilig mat det var her hos deg. Takk for besøk i bloggen min, nå sitter jeg her og sikler på maten din. alt ser sååå delikat ut....

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej. Har suttit och läst dina recept, det var mycket gott. Tomaterna ska jag göra redan på fredag, bra ide med tips på vardagsmat.
Kram till dig
AnnaMaria

Blog Widget by LinkWithin