Blogglisten

onsdag 19. januar 2011

Oppmuntring til en liten pasient

Influensaen har inntatt de hjemmelige gemakker, og junior ligger snufsende på sofaen med varme kinn og blanke øyne. Matlysten er det så som så med, og en liten kropp er sliten og utmattet.

Nå er det vel ikke så farlig med en dag eller to uten mat. Det som må inn er drikke, drikke og atter drikke. Så smoothies i ulike varianter har stått på menyen. Nå begynner nok det verste å slippe taket, for i dag tittet en liten flik av lyst på noe mer frem i feberhet gutt.

Men ikke mye altså. Bare litt. Veldig lite. Orker ikke å tygge, skjønner du.
Og siden han har en mor som har en mor som hadde klokkertro på eggeplommer som vidundermiddel mot det meste måtte det bli tykk og god eggedosis. Med bær til. Så får kroppen litt hjelp til i krigen mot virus og.
Og så blir det en god dessert for de som er friske!


Har du forresten noen gang smakt vørterøl med eggeplomme når du er som sykest? Ikke gjør det, jeg lover.......det er INGEN appetittvekker! Men det skulle altså gi næring og krefter i kampen mot sykdom. Og jeg har jo overlevd......


Da er det bedre med :


MAMMAS TYKKE EGGEDOSIS

Eggplommer

Sukker

Litt vann

Friske bær

Smelt sukker etter ønske, til 4 eggeplommer brukte jeg 3 ss, i bittelitt vann. Pisk eggeplommene med en elektrisk mikser. Hell over det smeltede sukkeret mens piskeren går. Og det skal den gjøre en god stund. Lenge. Da får du superstiv eggedosis.

Anrett bær i et glass, topp med eggedosis. Og server pasienten på en pent lite brett. Garantert god medisin!

11 kommentarer:

Line sa...

Stakkars, håper han kommer seg fort etter eggedosis og bær. Det er så fælt når de er syke...

Mat på Bordet sa...

For en god idé! Jeg fikk alltid eggedosis hos min mormor (jeg måtte ikke være syk for å få det :)) og det smakte såååå godt!
Strålende idé å gi det til din lille pasient - tenke det var fin, fin oppmuntring det!

gult hus i svingen sa...

dette ser herlig ut, eggedosis er godt:) Må lage en kveld:)
God bedring i huset:)

Klem fra Trine:)

pepperkverna sa...

TAkk for det Line, han er nok på bedringens vei. Men du så slått ut de kan bli!

Hei Ina, eggedosis er skikkelig barndomsminne for meg og! Tykk og god og nydelig lysegul Klart man blir frisk av sånt! Skal du forresten på SMAK messe?

Hei Trine fra gult hus i svingen. Bedringen er på vei, godt det verste er over! Eggedosis en sen kveldsstund er ikke dumt. Kanskje med en skje cognac for de voksne.....

Hege

Anonym sa...

Mmm, lurer på om jeg ikke er aldri så bitte-litte-grann syk jeg også nå... Så veeeldig deilig ut!
Når pasienten blir enda litt bedre, og klarer å tygge litt mer, er det godt å dyppe Marie-kjeks i eggedosisen også.
Hilsen fra Cathrine

Iris sa...

Jeg tror nok heller jeg hadde valgt eggedosis med krem fremfor vørterøl og eggeplomme! Det første hørtes jo utrolig godt ut =D Håper poden raskt blir frisk.

Dilli sa...

Her i huset har jeg også en liten pasient, og jeg vet hun er ganske så dårlig for inspirert av innlegget ditt spurte jeg "Har du lyst på smoothie?" og svaret var utrolig nok nei...
God bedring til din lille pasient!

Hobbybruket sa...

Dette så veldig godt ut. Lurer på om det kan forebygge å bli syk også, tror jeg må prøve for sikkerhets skyld. God bedring til dere. :) Lise

Turid sa...

Nå fikk jeg lyst på eggedosis! Det er lenge siden;) Må prøve denne oppskriften din. Er i grensen for diabetes, men kan sikkert bytte sukker med fruktose;)

Håper pasienten din har fått litt mer energi nå:)

Hilsen fra Turid;)

Gollass sa...

Yummi, tenker det smaker himmelsk om man er syk eller ikke, har jammen ikke spist det siden jeg var barn, altså leeenge siden;-9
Klem Elin

pepperkverna sa...

Hei alle sammen. Og tusen takk for "god bedrings" ønsker. Og så skjønner jeg at eggedosis vekker barndomsminner hos mange! I dage en litt "glemt" dessert, kanskje fordi den er så enkel? Men vi burde absolutt sette den på menyen en gang i blant.....Hege

Blog Widget by LinkWithin