Blogglisten

onsdag 17. september 2008

DEN ALLER FØRSTE GLEDEN.....



Jeg har stadig sneiet innom fristende utenlandske matblogger. Sett flotte fotos av lekkert anrettet mat så øyet ble stort og vått. Men har funnet få norske matblogger. Stor var da min glede da jeg her om dagen snublet over Lekkermunns lekre blogg.(http://www.lekkermunn.blogspot.com/).



Den var så flott og fristende at jeg ble inspirert til å prøve selv.


Jeg er glad i god mat og godt drikke. Og opptatt av at mat skal være velsmakende og veltilberedt. Og at gode mattradisjoner skal tas vare på. Og at bordets gleder blir bedre av å deles. Så derfor vil jeg gjerne dele mine matgleder med flere. SO HERE WE GO........




Og selv om sommeren så absolutt er på hell, kan man fremdeles nyte sommerens bær. Så jeg deler gjerne:



SOMMERENS VAKRESTE DESSERT








Deig:
125 g sukker
125 g mykt smør
1 eggehvite
180 g mel
½ ts bakepulver

Fyll:
500 g bær: jordbær, blåbær, bringebær, rips
2 dl fløte
1 ts vaniljesukker
3 ss sukker

Evt. blader av sitronmelisse til pynt.

Begynn med deigen som du lager forhånd. Smuldre sukker og smør, bland inn eggehvite, så mel og bakepulver. Form til en ball, og la den hvile en times tid i kjøleskap. Kjevle deigen direkte på bakepapir til en sirkel med 25 cm i diameter. Stek på 170 grader i 15 minutter. Avkjøl.

Pisk fløten til krem med sukker og vaniljesukker. Bre kremen over kakebunnen, la det være igjen ca 3 cm til kanten. Legg frukten pent opp. Pynt med sitronmelisse og server umiddelbart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin blogg da. Gleder meg til å få en smak av sommerkaka før snøen faller.

Anonym sa...

Dette blir spennende. Et tips - hvis du skal vise en link kan du trykke på et tegn i tekstfeltet (tror det ser ut som en lenke, men husker ikke helt) og skrive inn linken der, så slipper du å ha hele linken inni teksten din....
Lykke til med bloggen. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

pepperkverna sa...

Takk for hyggelige kommentarer. Og ikke minst for nyttig tips!

Andrea sa...

Ojj vad gott det ser ut! Det måste jag testa! :D

Jag har ett lite liknande recept på bärtartletter, kolla gärna in :)

Kraam gympafantasten

Blog Widget by LinkWithin